Stor klokkeartikkel i Dagbladet Magasinet i dag

Flott artikkel, takk for tips.

Har "klokkemannen" John André noen hjemmeside eller selger han kun på "ryktet"? Selger han forresten under fullt navn på finn.no eller "nick"?

Beklager rot med bildene, men nå skal alle sammen være lesbare. Har brukt et bedre kamera og lastet opp i høyere kvalitet :)

Det er første gang jeg er sitert i en riksavis. Hadde kanskje foretrukket noe mer slagferdig enn "Skavlan har en Explorer", men alle monner drar på veien mot berømmelse og rikdom...:)

Jeg har ikke sløst bort en krone på drittavisene VG og Dagbladet på mange år, men i dag måtte Dagbladet selvsagt kjøpes. Avisdelen er lagt i papirinnsamlingen - ulest - og nå har bilaget gått samme vei. Bortsett fra TS-quotene var det ikke mye å mase om.

Nøyaktig hva er dårlig med denne artikkelen?

Hva er egentlig så bra med denne artikkelen?

Fokusering på merkevare, priser, kjendiser og stigmatisering av varemerker

To grove faktafeil; High End klokker blir bare laget i Sveits og quartz er billig dritt fra asia

Tidssonen presenteres som en gruppe Bi studenter som er opptatt av hva andre/kjendiser har på armen.

Hva er egentlig så bra med denne artikkelen?

Fokusering på merkevare, priser, kjendiser og stigmatisering av varemerker

To grove faktafeil; High End klokker blir bare laget i Sveits og quartz er billig dritt fra asia

Tidssonen presenteres som en gruppe Bi studenter som er opptatt av hva andre/kjendiser har på armen.

Hmm.... Må jeg kjøpe Dagbladet nå? Får se om noen vil selge meg gårsdagens eksemplar.

Regnet med at det sto mye om vintage i artikkelen? :)

Ikke det nei.

Fleste utenforstående tror at klokke-folk er status-jegere. Det må vi leve med, da mange faktisk er det. Vi nerder vet bedre! Personlig lider jeg meg gjennom drøssevis med Sub-bærende "managing consultants" hver dag. "Vulgar display of power" som Panthera så treffende sa det på 90-tallet.

BI? Hah! Man er da siviløkonom fra NHH.... ;)

Sånn for ordens skyld: dette var ikke et angrep på Sub-er. Mer ment som et eksempel. Sier gjerne ja takk til en vintage 5513 jeg. :)

Har bare skummet artikkelen, virker grei nok, men irriterende at klokkeentusiaster ofte blir tillagt å velge klokker for å vise hvem de er, det høres bare teit ut. Føler at 90% av oss ikke er der. Selvsagt er vi påfugler, men vi velger de klokkene vi liker.

Redigert:
Det jeg likte med saken var jo nettopp det motsatte - at det var stas med en patek fordi ingen skjønner hva det er.

Jeg har en følelse av at jeg og debalzac har lest artikkelen med helt forskjellige utgangspunkt. Selvsagt var det et par småting, men saken var jo fokusert på hobbyaspektet og ikke flashy klokker aspektet.

Det overraskende var at det var "Klokkemannen" som oppsummerte selve gleden med mekaniske klokker. Lurer også på om Bjerke virkelig har sagt at Sveits er det eneste landet som gjelder i toppskiktet, eller om det er journalisten som har misforstått? Greit nok at ikke Bjerke forhandler merker som f.eks. GO eller ALS, men han må vel ha hørt om dem?

Det overraskende var at det var "Klokkemannen" som oppsummerte selve gleden med mekaniske klokker. Lurer også på om Bjerke virkelig har sagt at Sveits er det eneste landet som gjelder i toppskiktet, eller om det er journalisten som har misforstått? Greit nok at ikke Bjerke forhandler merker som f.eks. GO eller ALS, men han må vel ha hørt om dem?

Kan vel ha noe med at han ikke selger dem..

Synes heller ikke vinklingen på artikkelen var noe særlig. Blir ikke noe mindre himling med øynene blandt "folket" etter å ha lest den vil jeg tro. Var kanskje ikke poenget heller.

Drivkraft og regulator er ikke det samme

1) De bommer vel noe ved å nevne gravitasjon som drivkreft på ur. Debatten om automatiske ur i verdensrommet avkrefter vel det

Et automatisk opptrekk er naturlig nok avhengig av tyngdekraften for å kunne gi energi til opptrekksfjæren og igjen skape drivkraft til uret.
Balansen/regulatoreren er derimot drevet av transporten av energi gjennom urets løpeverk og er naturlig nok uavhengig av tyngdekraften.

Et automatisk opptrekk er naturlig nok avhengig av tyngdekraften for å kunne gi energi til opptrekksfjæren og igjen skape drivkraft til uret.

Dette var vel det man også trodde (eller i det minste var usikker på) i romfartens spede barndom, men automatisk opptrekk fungerer faktisk i rommet :)

Dette var vel det man også trodde (eller i det minste var usikker på) i romfartens spede barndom, men automatisk opptrekk fungerer faktisk i rommet :)

Rotasjonskrefter eller G-krefter vil gi bevegelse til rotorens masse, men dette er situasjons betinget og ikke en garanti for en jevn energi tilførsel til urets opptrekksfjær.
Hadde vært interessant om noen kunne henvise til ur med automatisk opptrekk som er godkjent for bruk i rommet av NASA, ESA eller RKA.

Hadde vært interessant om noen kunne henvise til ur med automatisk opptrekk som er godkjent for bruk i rommet av NASA, ESA eller RKA.

[video=youtube;Brs1DSxpmNk]http://www.youtube.com/watch?v=Brs1DSxpmNk[/video]

Jeg vet ikke hva du legger i situasjonsbetinget, men så sant uret ikke ligger i ro fungerer automatisk opptrekk.

Rotasjonskrefter eller G-krefter vil gi bevegelse til rotorens masse, men dette er situasjons betinget og ikke en garanti for en jevn energi tilførsel til urets opptrekksfjær.

Godkjent og godkjent, Seiko 6319 6002 virket ihvertfall, etter hvert er klokken oppkalt etter Col. Pogue, astronauten som lurte den med seg som sin foretrukne klokke,i tillegg til den offisielle Speedmasteren. Mer her

http://www.tidssonen.no/forum/japanske-og-asiatiske-klokker-19/vis-oss-din-seiko-10807/index6.html#post246351

Collaborating with astrophysicists, aerospace engineers and an international community of astronauts, the Swiss watch company FORTIS chose a self-winding movement for its reliance on kinetic energy. To insure that seIf-winding movement would maintain accurate time in space, scientists tested the Cosmonauts Chronograph within the Gagarin Centre’s massive high velocity TsF-18 centrifuge. The FORTIS models withstood an overload of 12 G. (12 times the Earth gravitational pulI) from three different angles with no negative effects. By comparison, most combat aviation equipment is engineered to withstand am maximum of 9 G.

The watches were also tested aboard a 1L-76 MDK, a four-engine jet which flies in a parabolic pattern of steep climbs and dives simulating zero gravity conditions. Even under weightless conditions, the watches demonstrated optimal performance. Finally, officials at the Gagarin Centre exposed the watches to extreme vacuum conditions within a pressure chamber. They tested it for 10-minute intervals at 40 mm Hg with no impact on the movement. By comparison, normal air pressure on Earth is 760 mm Hg. After passing all trials at the Gagarin Space Centre, the FORTIS Official Cosmonauts Chronographs made their maiden voyage with the Soyuz TM - 19 mission becoming the first automatic chronographs ever in open space. Crew members wore their Cosmonauts Chronographs in open space during the EVA for a total of more than 11 hours while preparing to dock with the Space Shuttle Atlantis. The Chronographs had to withstood temperature fluctuations between -170 degrees centigrade in Earth shade and a maximum of +130° centigrade when exposed to direct sunlight, at an orbital velocity of approximately 12,500 miles per hour. Since 1994 the FORTIS Official Cosmonauts Chronograph became the official standard equipment of the Russian space flight program.

FORTIS Swiss Watches