Stor klokkeartikkel i Dagbladet Magasinet i dag

Hm, den Fortisrapporten sier ingenting om hvordan tyngdekraften påvirker opptrekksmekanismen i uret. At uret tikker og går under de forskjellige forholdene har ingen betydning i den sammenheng. Det eneste som er "ekstremt" i testen er G-krefter og temeratur.

Sentrifugalkraften - som egentlig ikke er en kraft, er vel hva som gjør at rotoren snurrer. I verdensrommet, altså. I f.eks en winder er det tyngdekraften som beveger, eller skal vi si holder igjen, rotoren. Etter hva jeg kan forstå vil en rotor som er satt i sving uten nevneverdig påvirkning av tyngdekraften, faktisk rotere lenger enn en som er påvirket av tyngdekraften.

Eller ...?

Hm, den Fortisrapporten sier ingenting om hvordan tyngdekraften påvirker opptrekksmekanismen i uret. At uret tikker og går under de forskjellige forholdene har ingen betydning i den sammenheng. Det eneste som er "ekstremt" i testen er G-krefter og temeratur.

Sentrifugalkraften - som egentlig ikke er en kraft, er vel hva som gjør at rotoren snurrer. I verdensrommet, altså. I f.eks en winder er det tyngdekraften som beveger, eller skal vi si holder igjen, rotoren. Etter hva jeg kan forstå vil en rotor som er satt i sving uten nevneverdig påvirkning av tyngdekraften, faktisk rotere lenger enn en som er påvirket av tyngdekraften.

Eller ...?

Kommer nok an på hvilken vei den står osv... men teoretisk mistenker jeg at du har rett i at tyngekraften og / eller friksjon som øker pga. tyngekraften vil redusere hastigheten som en rotor i en klokke oppnår.

Alt i alt er det dog bare en winder som ikke vil fungere i rommet, klokken i normal bruk vil fungere helt fint som så mange andre allerede har sagt...

Det overraskende var at det var "Klokkemannen" som oppsummerte selve gleden med mekaniske klokker. Lurer også på om Bjerke virkelig har sagt at Sveits er det eneste landet som gjelder i toppskiktet, eller om det er journalisten som har misforstått? Greit nok at ikke Bjerke forhandler merker som f.eks. GO eller ALS, men han må vel ha hørt om dem?
Seiko (med Grand Seiko) hører etter min mening også definitivt hjemme i toppsjiktet. Kan ihvertfall ikke ekskluderes om man regner med mer standardprodusenter som Omega, Rolex o.l. i toppsjiktet, for at de ihvertfall er såpass langt oppe er det vel liten tvil om. Vurderer faktisk virkelig den high-beat-varianten med blå sekundviser, den er direkte nydelig. "Håndarbeid", in house og få eksamplerer til under 30K fabrikkny, det er ikke dagligdags.

Sentrifugalkraften - som egentlig ikke er en kraft,
Neivel? Relevant XKCD:

centrifugal_force.png

Seiko (med Grand Seiko) hører etter min mening også definitivt hjemme i toppsjiktet. Kan ihvertfall ikke ekskluderes om man regner med mer standardprodusenter som Omega, Rolex o.l. i toppsjiktet, for at de ihvertfall er såpass langt oppe er det vel liten tvil om. Vurderer faktisk virkelig den high-beat-varianten med blå sekundviser, den er direkte nydelig. "Håndarbeid", in house og få eksamplerer til under 30K fabrikkny, det er ikke dagligdags.

På mange måter er jeg helt enig. Jeg synes flere av modellene deres er virkelig flotte. Imidlertid tror jeg ikke jeg "tør" å kjøpe en før det evt. kommer en norsk AD som kan ta service på/reparere dem. Iflg. en eller annen tråd her på TS som jeg ikke finner akkurat nå, kommer det visstnok norsk AD snart, så da er det vel bare å begynne å spare. :)

På mange måter er jeg helt enig. Jeg synes flere av modellene deres er virkelig flotte. Imidlertid tror jeg ikke jeg "tør" å kjøpe en før det evt. kommer en norsk AD som kan ta service på/reparere dem. Iflg. en eller annen tråd her på TS som jeg ikke finner akkurat nå, kommer det visstnok norsk AD snart, så da er det vel bare å begynne å spare. :)

Vet ikke om han er offisiel AD, men Knut Roll Hansen jr vet jeg fører en del seiko, og sist jeg var innom fikk jeg klå på 2 stykk GS med Spring Drive verk. Om han er AD eller ikke vet jeg ikke, men entusiastisk mann som gjerne viser frem godsakene!

Vet ikke om han er offisiel AD, men Knut Roll Hansen jr vet jeg fører en del seiko, og sist jeg var innom fikk jeg klå på 2 stykk GS med Spring Drive verk. Om han er AD eller ikke vet jeg ikke, men entusiastisk mann som gjerne viser frem godsakene!

Hvem/hvor er Knut Roll Hansen jr.?

EDIT: Google er min venn.:eek:

Bra forsøk, @krille - men ikke bra nok. Mr Bond har nok rett - igjen ;)

@Minuteman - sentrifugalkraften eksisterer. Det er en misforståelse at den ikke eksisterer - den er bare ikke fundamental, eller observerbar fra utenfor referansesystemet. På engelsk kalles den ofte en inertial force, eller treghetskraft på norsk. Grunnen er at effekten av sentrifugalkraften kommer av tregheten - mobiltelefonen som kastes av dashbordet når bilen svinger brått fortsetter egentlig bare i den retningen den hadde før bilen svingte. Dermed så er sentrifugalkraften ikke-eksisterende sett fra et referansesystem som er utenfor bilen, men i et roterende referansesystem ("verden sett med bilen som referanse") så er sentrifugalkraften i alle høyeste grad virkelig - og målbar!

Redigert av en moderator:
Hvem/hvor er Knut Roll Hansen jr.?

EDIT: Google er min venn.:eek:
Du kunne jo sagt Drammen da, så slapp jeg og å google! :p

Noen som har tips til urmakere i Bergen som fører Seiko og kan være villig til å bestille? Kunne jo være aktuelt å høre hva en Grand Seiko SBGH001 kommer på fra urmaker i Norge om de tok den inn.

Det eneste som gjør meg litt usikker er all teksen på skiven. På en så til de grader dressklokke kunne det goldt med GS-logoen øverst, og evt. Hi Beat med liten skrift under hvis de måtte ha på noe mer. Samtidig ser jo JLC Master Ultra Thin som gjør nettopp det nesten litt kjedelig ut, men udnerstatement er jo også et statement. Jaja, får se resultatet av jobbsøkingen først, og så tar det meg vel tre og en halv måned med sparing å få inn 30K+ uansett, så det har ingen hast. Tror ikke jeg skal bruke av allerede oppsparte midler på klokke, det blir for drøyt. Men hadde vært fint å få klådd på en i virkeligheten. Hvis noen har en GS, SPESIELT nevnte modell tar jeg gjerne en GTG i Bergen!

Ifølge opplysningene på Seikospringdrive.com selges Seiko Springdrive hos Urmaker Christensen i Oslo og Urmaker Knut Roll Hansen i Drammen.

Urmaker Christensen opplyser derimot at de ikke har Seiko Springdrive i butikken, men kan høre hva leverandøren har på lager.

Redigert:
Ifølge opplysningene på Seikospringdrive.com selges Seiko Springdrive hos Urmaker Christensen i Oslo og Urmaker Knut Roll Hansen i Drammen.

Jeg fikk beskjed om at "Snowflake" (SBGA011) kunne bestilles til ca. 50k da jeg var innom Christensen på Karl Johan for en god stund siden.

Det blir såpass mye dyrere, ja. Hmh. Da må jeg innrømme at andre ting begynner å friste like mye.

Artig at slike emner kan være tidløse!
Alltid interesse for å lese slikt!

:cool: