Stor til liten Planet Ocean

Medlem
8. mai 2011
Er det noen som har hatt PO XL (2200.50) og som har byttet til 42 mm i enten 2500-eller 8500-utgavene?
Jeg har XL i dag, men har egentlig siden starten (noe over 1 år siden) ikke blitt kvitt følelsen av at jeg skulle gått for den mindre utgaven. Den er litt for stor må jeg nesten bare innrømme, og av og til kjenner jeg litt vel mye til vekten av den på hånda. Men kommer jeg til å savne den store etter at jeg har byttet? Er det egentlig stor forskjell på normal størrelse og XL når det kommer til komfort?

Prøvde en 8500 i 42mm her for litt siden, og det er ett flott ur, men synes kanskje at den er noe for tykk. Så jeg vurderer å prøve å få tak i en 2201.50.

Spar deg opp penger og kjøp en 42, så kan du nyte begge :cool:
Jeg har 42mm og SKAL ha en XL også- da er problemet løst for min del :)

Spar deg opp penger og kjøp en 42, så kan du nyte begge :cool:
Jeg har 42mm og SKAL ha en XL også- da er problemet løst for min del :)

Hehe, ja har tenkt på det, men det spørs om jeg får forståelse for det hos frua. Men regner med at fornuften seirer i dette tilfellet, så jeg må nok holde meg til én. Det spørs bare hvilken.... Der sliter jeg litt med å bestemme meg.

I så fall vil jeg anbefale deg å følge intuisjonen din. Det virker som du allerede langt på vei har svaret. Problemet med å selge, er at du må ta verditapet (vet ikke om du kjøpte din ny eller brukt), og det går gjerne ut over kjøpet av en 42mm. Du KAN i værste fall sitte igjen med et for stort mellomlegg på et godt eksemplar av en 42mm... Omega har en lei tendens til å falle mye i pris fra første til andre ledd (min egen smertelige erfaring)...

Jeg vet nok egentlig hva jeg bør gjøre, og det er å bytte. Det stemmer ikke helt slik det er i dag, og den følelsen blir jeg ikke kvitt. Den jeg har ble kjøpt ny, så noe tap må jeg regne med. Men det er til å leve med. Men jeg skal tenke litt mer grundig over det før jeg gjør noe, det er dumt bytte og kjøpe nye nytt som jeg igjen vil angre på. Derfor må jeg finne ut om jeg vil ha 8500 OP eller en ny runde med 2500 PO. Og da må det prøves.
Noen som har vært hos en urmaker i Osloområdet i det siste og som tilfeldigvis husker om noen har liggende en 42mm 2500 PO inne?

Jeg har hatt PO 42 2500 og har 42 8500. 8500 føles en del større en 2500. Spesielt tykkere som du skriver.
Men synes 8500 på veldig mange punkter er en flottere klokke :D

Protid i Sandefjord har både 2500 og 8500 inne. Men det var kanskje litt lengre unna en du hadde håpet på. Helt sikkert noen i Olso området som har.

Jeg er enig i at 8500 PO er en veldig fin klokke, og jeg kan tenkte meg en klokke med 8500 urverket. Det er mulig jeg kjøper en Aqua Terra på ett eller annet tidspunkt. Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en 2201.50, endte opp med en 2200.50. Men ser i dag at jeg skulle holdt meg til opprinnelig plan. Jeg liker den originale POen godt, så jeg har allerede en 2201.50 på tur hjemover. Jeg vil da en to stykker PO en liten periode, så ser jeg hva jeg foretrekker. Kanskje jeg rett og slett ender opp med to.

Jeg tenker at litt ufornuftig må man få lov til å være :)

En annen ting: Hva synes du om bærekomfort mellom 2500 og 8500? Er den såpass tyngre at det merkes, eller kan vi si at begge klokker generelt er tunge?

På mine puslete (ca 16cm) håndledd føles 8500 vesentlig større (høyere) og tyngre (begge er som du sier relativt tunge).
For meg ble det viktig at den satt perfekt for at komforten skulle komme. Plundret litt med dette i starten. Jeg bestilte et ekstra halvledd (som i praksis er 3/4). Da får man flere muligheter for perfekt lengde. Om du putter 2 halvledd på, havnere du midt mellom et helt og et halvt ledd osv. Synd de ikke har laget microjustering.

2201.50 er forøvrig også en fantastisk klokke :D

En kar på WUS er jo inne på noe :D

Originality means something to me and for better or worse, the 2500 is the original Planet Ocean.
As I said before in a slightly different manner; there will always be a new Planet Ocean but there will only ever be one original.

Redigert:
Ja, dersom jeg ikke får den til å sitte perfekt, kommer jeg også til å bestille et ekstra halvledd.
Nå er jeg bare spent på hvordan det blir å bruke 42en etter å ha brukt 45en en stund.