Originalklokkene var i 55mm og hadde faste bars. Remmene var i brunt lær og hadde 2 nagler i hver ende for å feste til klokken. Den lange siden av remmen var dobbel, slik at den gikk rundt spennen, og slik at klokken ikke ville falle av om spennen åpnet seg.
Her er den originale spesifikasjonen:
Den eneste Stowaen som kan leveres med en slik type rem er Flieger Chronograph:
... men den tar 22mm rem, og din tar 20mm.
Noen andre produsenter lager skikkelige "Closed Pilot's Straps":
- Laco er en av de opprinnelige B-Uhr produsentene og har en 20mm som vil passe din klokke, men jeg er personlig ikke imponert over kvaliteten på den.
- Fluco holder svært høy kvalitet, og jeg oppfatter dem som svært nær originalen, men som Stowa leverer de bare i 22mm.
- Tourby Watches har, men jeg er usikker på størrelsen.
- Di-Modell "Tornado" har riktig design og størrelse, men kommer bare i svart og ikke i brunt.
Jeg har en Laco og en Fluco. Lacoen irriterer meg: læret er ikke farget på vanlig måte, men gitt et lag med akrylmaling eller noe sånt. Det lukter ikke lær og den tar ikke til seg fett på utsiden. I tillegg gnager innfestingen av metallbøylen på remmen meg. Noe som ikke stemmer med plasseringen av spennen og lengden på den lange siden av remmen også. Denne bruker jeg ikke.
I tillegg har jeg en Stowa "Brown Flieger Leather Strap With Rivets". Denne har høy kvalitet og sett fra "klokkesiden" ser den ganske korrekt ut (mørk brunt lær, 2 nagler). Sett fra "spennesiden" ser den ut som en vanlig rem:
Stowa har laget en hybrid mellom original lukket og moderne konstruksjon: "Brown Leather Strap
Old Style, Brown". Denne har fått noen av detaljene fra originalen (2 løkker i lær og 1 i metall, samt 2 nagler i hver ende) men mangler andre (dobbel rem med nagle i enden). (Jeg synes den er litt lys i læret og at naglene sitter litt langt vekk fra klokken, men det er smag og behag):
Jeg går og lurer på en Stowa Flieger selv, og ville i såfall satt en av de to brune remmene over -med nagler, fra Stowa - på den. Jeg har også et 45mm Laco B-Uhr med 22mm rem og som er mye større enn Stowaene på håndleddet, og på denne sitter en Fluco rem av originaltypen:
Originalremmene er egentlig noe upraktisk å ha på seg (originalklokkene er
veldig upraktiske, siden de er enorme med sine 55mm og er laget for å ha utenpå ermet på flyvejakken). Den doble siden av remmen er kjempelang og kommer nesten helt opp til urhuset på den andre siden. Den er også såpass tykk at det blir klønete å få plass i skjortemansjetten, og den er litt fomlete å ta av og på. Men den ser veeeldig bra ut med korte ermer og en stor klokke.