Stowa Airman - hva slags rem er mest lik det originale B-Uhr?

Medlem
24. juni 2010
Innlegg
98
Hei godtfolk!

Er på utkikk etter rem til nyervervet Stowa Airman som ganske snart er på vei i posten :)D :D). Remmen på denne er slitt, og jeg er derfor ute etter en ny, fortrinnsvis "original" fra Stowa.com.

Frågan er derfor - hvilken type rem ble originalt brukt på B-Uhr under WWII hva angår farge og "rivets" (metallrundinger i endene).

Se utvalg av remmer her: http://www.stowa.de/lshop,showrub,1...457431-32096,armbaender.armband_20_mm,,,,.htm

Remmene påmontert klokken kan sees her: http://www.stowa.de/lshop,showdetai...eger,fliegerohnelogo,2,Tshowrub--flieger,.htm
 
Originalklokkene var i 55mm og hadde faste bars. Remmene var i brunt lær og hadde 2 nagler i hver ende for å feste til klokken. Den lange siden av remmen var dobbel, slik at den gikk rundt spennen, og slik at klokken ikke ville falle av om spennen åpnet seg.

Her er den originale spesifikasjonen:

fl23883.jpg


Den eneste Stowaen som kan leveres med en slik type rem er Flieger Chronograph:

Flieger_Chrono_1.jpg


... men den tar 22mm rem, og din tar 20mm.
Noen andre produsenter lager skikkelige "Closed Pilot's Straps":
- Laco er en av de opprinnelige B-Uhr produsentene og har en 20mm som vil passe din klokke, men jeg er personlig ikke imponert over kvaliteten på den.
- Fluco holder svært høy kvalitet, og jeg oppfatter dem som svært nær originalen, men som Stowa leverer de bare i 22mm.
- Tourby Watches har, men jeg er usikker på størrelsen.
- Di-Modell "Tornado" har riktig design og størrelse, men kommer bare i svart og ikke i brunt.

Jeg har en Laco og en Fluco. Lacoen irriterer meg: læret er ikke farget på vanlig måte, men gitt et lag med akrylmaling eller noe sånt. Det lukter ikke lær og den tar ikke til seg fett på utsiden. I tillegg gnager innfestingen av metallbøylen på remmen meg. Noe som ikke stemmer med plasseringen av spennen og lengden på den lange siden av remmen også. Denne bruker jeg ikke.

I tillegg har jeg en Stowa "Brown Flieger Leather Strap With Rivets". Denne har høy kvalitet og sett fra "klokkesiden" ser den ganske korrekt ut (mørk brunt lær, 2 nagler). Sett fra "spennesiden" ser den ut som en vanlig rem:

1297706595-4082.jpg


Stowa har laget en hybrid mellom original lukket og moderne konstruksjon: "Brown Leather Strap Old Style, Brown". Denne har fått noen av detaljene fra originalen (2 løkker i lær og 1 i metall, samt 2 nagler i hver ende) men mangler andre (dobbel rem med nagle i enden). (Jeg synes den er litt lys i læret og at naglene sitter litt langt vekk fra klokken, men det er smag og behag):

1297706569-3668.jpg


Jeg går og lurer på en Stowa Flieger selv, og ville i såfall satt en av de to brune remmene over -med nagler, fra Stowa - på den. Jeg har også et 45mm Laco B-Uhr med 22mm rem og som er mye større enn Stowaene på håndleddet, og på denne sitter en Fluco rem av originaltypen:

mod_show_image.php


Originalremmene er egentlig noe upraktisk å ha på seg (originalklokkene er veldig upraktiske, siden de er enorme med sine 55mm og er laget for å ha utenpå ermet på flyvejakken). Den doble siden av remmen er kjempelang og kommer nesten helt opp til urhuset på den andre siden. Den er også såpass tykk at det blir klønete å få plass i skjortemansjetten, og den er litt fomlete å ta av og på. Men den ser veeeldig bra ut med korte ermer og en stor klokke. :)
 
Takk for tidenes svar, svært velskrevet og informativt - nå skal det handles rem! :D
 
Det blir "brown Flieger leather strap with rivets 20 mm" som du har, samt en sort av samme type. Er enig med deg i at det ser ut som at rivets er for langt vekk fra klokken på "old style".

Godt valg?

Edit: Forøvrig med "matte buckle", regner med at dette er mer historisk korrekt enn polished.
 
Hadde det vært mulig å gi poeng for svar hadde du fått en haug av meg Edward! Veldig velskrevet og informativt svar, interresant å lese selv for en som ikke liker disse remmene! ;)
 
Takke takk! :) Jeg har gjort noe lærhåndverk som hobby tidligere, og er altfor opptatt av kvalitet og arbeid på det meste som har med lær å gjøre. I tillegg lærer jeg kun av egen erfaring, så jeg kunne fått en helt OK klokke for prisen av alle remmene som ligger i skuffen min....

Jacmo, bare en liten heads up: Stowa tar 6 Euro for frakt, men det blir sannsynligvis dyrere å sende 2 remmer av gangen. Da går du over momsgrensen og må betale moms, pluss at Posten skal ha litt over 100,- kr. i fortollingsgebyr på brev med verdi mellom 200,- og 1000,-. Tyskere pleier å være pinlig nøye med alle papirer, så jeg ville selv hoppet på muligheten til å bestille 1 rem av gangen og komme under momsgrensen.

Edit: ja, jeg ville også gått for den remmen og med sort som annetvalg. Matt spenne matcher også urhuset ditt.
 
Lærarbeid sier du, Edward?

Hva med å lage dine egne remmer? Blir det bra har du sikkert mulige kjøpere her inne! :D
 
Amazing, Edward! Og alt dette ordnet du på en times tid. Utrolig!

Ettersom det stadig er en del spørsmål om remmer og lenker her på forumet ville det kanskje vært på sin plass med en fast tråd for dette? Foreslår at du starter en slik.
Om du vurderer litt mer hobbyarbeid med lær ville kanskje produksjon av remmer gitt noen ekstra kroner på klokkekontoen? :D

Velkommen på forumet!
 
Velkommen til forumet Edward, og takk for kjempefine svar!

Litt av et sammentreff, ettersom jeg forsøkte å finne informasjon knyttet til originale remmer for B-Uhr for et par dager siden. Fluco-remmen var jo meget stilig, men dessverre ser det ikke ut til at disse produseres i 20mm :(
 
Takke takk! :) Jeg har gjort noe lærhåndverk som hobby tidligere, og er altfor opptatt av kvalitet og arbeid på det meste som har med lær å gjøre. I tillegg lærer jeg kun av egen erfaring, så jeg kunne fått en helt OK klokke for prisen av alle remmene som ligger i skuffen min....

Jacmo, bare en liten heads up: Stowa tar 6 Euro for frakt, men det blir sannsynligvis dyrere å sende 2 remmer av gangen. Da går du over momsgrensen og må betale moms, pluss at Posten skal ha litt over 100,- kr. i fortollingsgebyr på brev med verdi mellom 200,- og 1000,-. Tyskere pleier å være pinlig nøye med alle papirer, så jeg ville selv hoppet på muligheten til å bestille 1 rem av gangen og komme under momsgrensen.

Edit: ja, jeg ville også gått for den remmen og med sort som annetvalg. Matt spenne matcher også urhuset ditt.

Momsen slipper man å tenke på med adresse på skolen i UK, som man skal tilbake til i August!

Begge remmene nå bestilt!
 
Jeg har en slik reim på min pilot inspirerte Hamilton. Var ikke helt tilfreds med en gang jeg så den, men siden dette er "historisk korrekt" er det vel greit! Forøvrig er den meget behagelig på og en av de mykeste remme jeg har vært borti.


Et par kjappe bilder av klokken og remmen. (Bildene yter ikke rettferdighet for klokken, dårlig HTC kamera får ta skylden)

IMAG0011.jpg


IMAG0014.jpg


IMAG0013.jpg
 
Flott info om reimene. Min airman ble levert med den sorte varianten, i ettertid har jeg anskaffet meg den brune du skal ha også. Både kona og jeg er vel av den oppfattelse at vi liker den sorte best. Av en eller annen årsak er den langt mykere enn den brune, til tross for at den brune er brukt en god stund og.

Er ellers veldig glad i airman, den er en keeper.
 
Ettersom det stadig er en del spørsmål om remmer og lenker her på forumet ville det kanskje vært på sin plass med en fast tråd for dette? Foreslår at du starter en slik.
Kunne jeg forsåvidt, men føler ikke at jeg er den store eksperten - det er tilfeldigvis tyske pilotremmer jeg kan mest om! Derimot svarer jeg gjerne i andres tråder om det er noe jeg føler jeg kan bidra med. Det skal i den sammenheng sies at jeg ikke liker vanlige remmer laget i tynt "hanskeskinn" og vil prøve å avstå fra å svare om jeg ikke har noe positivt å bidra med. :)

Om du vurderer litt mer hobbyarbeid med lær ville kanskje produksjon av remmer gitt noen ekstra kroner på klokkekontoen?
Jooo... tenker litt på det. Hvis - hvis - jeg får satt sammen noen prototyper legger jeg ut en tråd med bilder og en poll på fornuftig pris. :)