Stowa - Tyskland

kjenner det rykker i kjøpefingeren selv ;) Virkelig pen klokke. Synes dog den kunne vært litt større.

Jeg bestilte samme klokka for et par uker siden, men nå vurderer jeg å avbestille å heller kjøpe en Steinhart istede. Jeg frykter det blir litt for lite med 40mm kasse på en pilot..?
Det sagt så kan jeg anbefale Stowa på det varmeste. Mottok en Marine Original tidligere denne uken.

Hvem er Lena? Stowa er fine greier, og en av de originale produsentene av B-uhr (sammen med IWC, Lange, Laco og Wempe), selv om dagens Stowa forsåvidt ikke har så mye til felles med den tids selskap.

De lager uansett fine ur som får mye skryt, og jeg kjenner at jeg før eller siden må bli nærmere kjent med en eller flere av modellene.

The Beobachtungsuhr (Observation watch) or "B-Uhr" which was the wristwatch used by the German Luftwaffe. Five companies were commissioned by the German government to manufacture the B-Uhr - A. Lange & Söhne, Laco, Wempe, IWC and Stowa.
The German term "Beobachtungsuhr“ goes back to pilot´s watches of the WW II era. Strictly translated it is an "observer´s watch" or "observation watch". Sometimes also called a "navigator´s watch“, "pilot´s watch", "B-watch" or even "Flieger".

Stowa klokkene har ypperlig kvalitet ift pris.
Ekstra hyggelig er det at de har historien i orden som en av de orginale produsentene selv om Storz familien lot Shauer overta bedriften.
Det blir nok en Flieger på meg også ved en senere anledning.:)

Hvilken av modellene ble det. Med eller uten logo og dato?

Valget falt på Stowa siden de er det nærmeste man kan komme en "ekte" pilot nå. Valgte uten logo og dato! Enkelt og greit.

Ang. Steinhart, kjøp heller en "ekte fake" da - de lager jo kun fake klokker...

Hvem er Lena?

Ta en titt her:

http://www.youtube.com/watch?v=UmOeISUYXuI

Jeg så faktisk hele MGP - selv om jeg er 200% heterofil! "not that there's anything wrong with that" ...med å være lik Per Sunnes...

Ang. Steinhart, kjøp heller en "ekte fake" da - de lager jo kun fake klokker...

Synes det er feil å si at Steinhart lager fake klokker. I likhet med Stowa så produserer Steinhart det meste selv; kassen, viserne, urskiva, baklokket, krona, glasset. Og de dekorerer urverket selv. Designet er jo selvsagt hentet fra de 5 produsentene som produserte pilot klokker til det tyske flyvåpenet under 2 verdenskrig. Men det betyr ikke at det er fake. Homage er mer riktig.

Synes det blir litt dobbelmoral fra din side når du selv kjøpte en Archimede pilot en tid tilbake.

Såvidt jeg vet produserer ikke Steinhart stort selv, de kjøper deler fra forskjellige fabrikanter og leier inn kapasitet til monteringen. Tidligere ble vel alle klokkene til Steinhart/Débaufré produsert hos et firma som heter Grovana (som også leverer under eget navn), Débaufré bruker dem ennå en del så vidt jeg vet. Triton hos Steinhart forklarer mer her.

Jeg vet ikke hvordan Stowa gjør disse tingene, de produserer neppe alle deler selv de heller, men jeg har inntrykk av at de har en viss produksjon selv i alle fall.

Ja, det stemmer. Steinhart produserer ikke selv, men de designer alt bortsett fra urverket. Og som Triton nevnte så har de forskjellige leverandører som maskinerer delene etter Steinharts spec. Blir jo samme suppa om deler blir maskinert i et lokale eid av Steinhart eller fra en 3. parts leverandør. Det viktigste er at de ikke bruker deler fra hylla, men at de designer alt selv, bortsett fra urverket.

Steinhart blir aldri in-house uansett, hehehe...

Synes det er feil å si at Steinhart lager fake klokker.

Synes det blir litt dobbelmoral fra din side når du selv kjøpte en Archimede pilot en tid tilbake.

Vel, ser den, men den "faken" fra Archimede gjorde meg motivert til å få meg en "ekte". Men straks jeg ble klar over dette så falt den i mine øyne... Forøvrig er det nå slutt på kjøp av "tulleklokker" som Debaufre etc. Men det er feil tråd å ta det i.

Avslutter Steinhart "debatten" med å vise to bilder, er ikke dette over grensen så vet ikke jeg.

2014309626ocean_green1.jpg

52_090507122123_1.jpg

Diskuter videre "fake" her: http://www.tidssonen.no/showthread....-replica-klokker&p=22148&viewfull=1#post22148.

Tilbake til topic, fikk nettopp beskjed om at jeg ikke får "impulskjøpet" før til høsten. Jaja - får kjøpe noe annet før sommeren.