Strømnettet og priser

HSR

Medlem
28. april 2011
Sted
Oslo
Heisann,

Har fundert og lest litt om dette i det siste. Ikke fra et perspektiv som hissig strømkunde med høy regning, men fra et statlig perspektiv.

1. Hva er den faktiske grunnen til de høye prisene?
2. Hadde de vært like høye uten de nye utenlandskablene?
3. Har strømselskapene høyere profitt?
4. Hvorfor valgte staten å koble seg så tett på det europeiske markedet?

1. Kaldt vær (i Europa).
2. Ja. edit: alternativet er å bygge ny produksjon i Norge.
3. Ja (leste kraftprodusenter, men nei, for strømselskap, de har bare påslag), men 90% er eid av stat, fylke, og kommuner, så dette "får" du tilbake.
4. Norge har overskudd store deler av året og Europeere krever ren/grønn strøm.
Kanskje jeg har litt annen posisjon enn deg da jeg har fjernvarme og betaler ikke nevneverdig mer enn i fjor.

Redigert:
1; Tilbud og etterspørsel . Kombinasjon av høye gasspriser , utenlandskablene og lite vind.
2, nei,
3 ; kraftprodusenter er dei som har økt inntjening ved høge priser på strøm. Kraftleverandøren lever av påslag.
Litt artigt at det er NVE som regulerer inntjening til nettselskapene med tak på kor mykje deinkan ta seg betalt . Kordan dette forgår er eg derimot usikker på , men en ser jo at enkelte nettselskap har vesentlig høgere driftsmarginer en andre .
4 : sikre stabil tilgang på kraft gjennom heile året .

Problemet er vel ikkje so mykje kablene som det at en ikkje regulerer eksporten litt bedre og sikrer nasjonal strømleveranse før eksport .

1. Kaldt vær (i Europa).
2. Ja. edit: alternativet er å bygge ny produksjon i Norge.
3. Ja (leste kraftprodusenter, men nei, for strømselskap, de har bare påslag), men 90% er eid av stat, fylke, og kommuner, så dette "får" du tilbake.
4. Norge har overskudd store deler av året og Europeere krever ren/grønn strøm.
Kanskje jeg har litt annen posisjon enn deg da jeg har fjernvarme og betaler ikke nevneverdig mer enn i fjor.

1. Det er vel ikke kun resultat av økt etterspørsel? og dette hadde så godt som ingen betydning for oss på berget før kablene kom?
2. Her ser jeg at dere er uenig - kan man vise til kilder på dette den ene eller andre veien?
3. Antar dette er fordi prisen nå er utsatt for den europeiske prisen?
4. "Krever" av oss? Jeg er for å dele, men blir jo litt spesielt om industrien i norge skal miste konkurransekraft fordi europeerne ønsker vannkraft fra norge..?

1; Tilbud og etterspørsel . Kombinasjon av høye gasspriser , utenlandskablene og lite vind.
2, nei,
3 ; kraftprodusenter er dei som har økt inntjening ved høge priser på strøm. Kraftleverandøren lever av påslag.
Litt artigt at det er NVE som regulerer inntjening til nettselskapene med tak på kor mykje deinkan ta seg betalt . Kordan dette forgår er eg derimot usikker på , men en ser jo at enkelte nettselskap har vesentlig høgere driftsmarginer en andre .
4 : sikre stabil tilgang på kraft gjennom heile året .

Problemet er vel ikkje so mykje kablene som det at en ikkje regulerer eksporten litt bedre og sikrer nasjonal strømleveranse før eksport .

1. Etterspørsel nå fra hele europa, gasspriser (bruker jo knapt gass i Norge) og vindkraft var aldri et behov tidligere. Står igjen med kablene og konkurranseutsettelse som hovedgrunn i mitt hode?
2. Hvor mye tror du dette påvirker prisen?
3. Strømselskapene kjøper vel bare strøm fra nordpool og prøver å selge den dyrest mulig med en kombinasjon av fastpris og spotpåslag
4. Og dette klarer ikke norge uten kablene lenger? Var såvidt meg bekjent sjelden et problem før?

1. Etterspørsel nå fra hele europa, gasspriser (bruker jo knapt gass i Norge) og vindkraft var aldri et behov tidligere. Står igjen med kablene og konkurranseutsettelse som hovedgrunn i mitt hode?
2. Hvor mye tror du dette påvirker prisen?
3. Strømselskapene kjøper vel bare strøm fra nordpool og prøver å selge den dyrest mulig med en kombinasjon av fastpris og spotpåslag
4. Og dette klarer ikke norge uten kablene lenger? Var såvidt meg bekjent sjelden et problem før?

1: Uten kablene så hadde vi ikkje vært eksponert for europeisk svingninger. Men så lenge kablene er der så vil jo strømprisene også følge gasspriser og tilgang på vindkraft .
2: vanskelig å sei ka det vil utgjøre på prisen den tid kraftselskapa har kjørt produksjon for eksport og tappa ned vannmagasina framfor å spart vann og kun produsert til eige forbruk . En kunne jo risikere at vannmengden var for liten og at en økte prisen for å bremse forbruket . Det har jo skjedd før .
3: Det stemmer . Så er det jo enkelte nettselskaper som driver med begge deler , skjønt dei fleste har vel skilt dette i fra kverandre no.
4: Det er vel et resultat av at NVE har sett at vi vil være for sårbare for tørke m.m samtidig som en ser en stor økning i forbruket . Feks så finnes det jo faktisk dei som synest at å strekke kabel ut på oljeplattformer er en god ide , og sånt krever større kraftreserver. Eg venter jo endå på at noken skal kunne forklare meg logikken i det, men det kjem nok aldri til å skje .

Eg har ofte tenkt at folk var skikkelig mykje smartere før i tida . Så la dei industrien der det var tilgang på ressurser og så flytta dei det enkleste , folka. I dag flytter vi fjell og hugger ned skogen for å transportere kraft og forsåvidt andre råvarer også . Og det med tap i transportleddet som gjer at vi må bygge ut endå meir for å kompensere . Kjempesmart.

Forøvrig er det noken som har fått med seg at dei skal avvikle kullkraftverk på Svalbard ? Det høres jo sjølvsagt ut som en kjempeide sånn miljømessig. Planen er vel på sikt hydrogen , men i.o.m det er litt opp og fram så skal dei over på dieselaggregater. Som i seg sjølv sikkert er meir miljøvennlig en kullkraft , bortsett fra at en må bygge tanker å lagre den , en må ha en tankbåt med isklasse og ikkje minst vil denne tankbåten antageligvis forurense en smule . Det er sikkert veloverveide tanker bak , det berre virker ikkje slik .

Sånn dagens rant over . :ROFLMAO:

Viktig å skille mellom kraftprodusent, kraftleverandør(strømsalg) og nettselskap. De to første er markedsstyrt, mens netteier er monopolvirksomhet, og strengt regulert av NVE.

Nettselskapene er regulert, men de gir jo f og overfakturerer.

Ref morsomme nettleverandører..
03786BEE-1E2E-4729-8800-622343DEA36B.jpeg

• Wow
Reaksjoner: Gin
Jeg prøver til stadighet å lese meg litt opp på dette men interessen ser ikke ut til å våkne. Uten å starte noen politisk diskusjon; er det faktisk slik at omlag 90 prosent av inntektene tilfaller offentlig eiede foretak, så med fratrukket admin kostnader kunne i teorien mesteparten blitt ført tilbake til forbrukere/bedrifter uten at noen egentlig hadde blitt berørt (utenom at stat/fylke/kommune hadde gått glipp av inntekter)

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg prøver til stadighet å lese meg litt opp på dette men interessen ser ikke ut til å våkne. Uten å starte noen politisk diskusjon; er det faktisk slik at omlag 90 prosent av inntektene tilfaller offentlig eiede foretak, så med fratrukket admin kostnader kunne i teorien mesteparten blitt ført tilbake til forbrukere/bedrifter uten at noen egentlig hadde blitt berørt (utenom at stat/fylke/kommune hadde gått glipp av inntekter)

https://www.ssb.no/statbank/table/08309/tableViewLayout1/
13DF5EF1-9C0F-4482-8795-9D820F35D7E8.jpeg

• Liker
Reaksjoner: twt2
Det er vel bare å akseptere at verden går mot grønnere tider. Da trenger vi mer strøm og bedre infrastruktur for å fordele strømmen. Vi kjører el-bil, og elektrifiserer sokkelen. Strøm som vare blir mer ettertraktet og prisen fyker oppover.
Noen tjener nok gode penger. Skulle ønske det var meg ;)

Det er vel bare å akseptere at verden går mot grønnere tider. Da trenger vi mer strøm og bedre infrastruktur for å fordele strømmen. Vi kjører el-bil, og elektrifiserer sokkelen. Strøm som vare blir mer ettertraktet og prisen fyker oppover.
Noen tjener nok gode penger. Skulle ønske det var meg ;)
Den som tjener mest på dagens situasjon er deg. Representert ved den norske stat og kommuner.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og kire
Den som tjener mest på dagens situasjon er deg. Representert ved den norske stat og kommuner.

Hadde Norge vært et uavhengig direkte demokrati, ja kanskje:rolleyes:
Men det vi ser er E-Highway-2050 kartlagt av EU som ruller seg ut og ikke noe nasjonalt bestemt prosjekt.
Norge er et mikroland som er druknet i EU bestemmelser som kommer fra Brussels.
Og EU er planlagt til å bli en føderasjon. Akkurat nå er Frankrike og Tyskland sine regjeringer i fullt føderal prosjekt modus.
Noe som faktisk ikke er så bra mottatt, men pytt pytt.
Ikke noe vits å si at "her snakker vi ikke om politikk" fordi det hele er politisk bestemt og motivert.
La oss være ærlige...
Hadde det vært økonomisk motivert, hadde vi ikke sett prisene sprengt som raketter.
Hadde det vært økologisk motivert, hadde vi ikke sett så mye makt sentralisering.
Europa kan ikke bare kjøres på elektriske biler: verden har ikke en gang nok kobber, kobalt eller lithium for det.
Over det, Kina og India (halv av verdenspopulasjonen) spiller litt med, men egentlig, har de valgt andre veier enn oss.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac og Kjors