Sub 116610LN vs Omega Planet Ocean chrono 9300

Medlem
3. nov. 2012
Hei,

Takk for et flott forum.

Jeg står nå på trappene til å kjøpe min første skikkelige klokke, og etter grundig forarbeid har det nå kokt ned til å stå imellom de to ovennevnte modellene.

I den anledning trenger jeg nå noen råd og tips før jeg tar det endelige valget.

Mine tanker er som følger:

Sub`n er en lang mer ikonisk klokke enn Omega`n
Sub`n (Rolex) har høyere status og kred enn Omega
Sub`n er nettere
Sub`n har et 3135-verk som er gjennomtestet over mange mange år, SOLID!
Omega`n har etter mitt syn en langt tøffere lenke
Omega`n er langt kraftigere, passer fint til min kropp
Omega`n har saphire-baklokk, tøft!
Omega`n har endelig fått in-house verk, men er ikke gjennomtestet slik Sub`n er..
Jeg føler litt at Rolex= BMW, mens Omega=Ford, har jeg et poeng???
Og jeg er redd omega`n passer bedre til en yngre målgruppe enn en gubbe på 40. Blir det litt harry kanskje??????

Innspill mottas med stor takk! :)

Hei,

Takk for et flott forum.

Jeg står nå på trappene til å kjøpe min første skikkelige klokke, og etter grundig forarbeid har det nå kokt ned til å stå imellom de to ovennevnte modellene.

I den anledning trenger jeg nå noen råd og tips før jeg tar det endelige valget.

Mine tanker er som følger:

Sub`n er en lang mer ikonisk klokke enn Omega`n
Sub`n (Rolex) har høyere status og kred enn Omega
Sub`n er nettere
Sub`n har et 3135-verk som er gjennomtestet over mange mange år, SOLID!
Omega`n har etter mitt syn en langt tøffere lenke
Omega`n er langt kraftigere, passer fint til min kropp
Omega`n har saphire-baklokk, tøft!
Omega`n har endelig fått in-house verk, men er ikke gjennomtestet slik Sub`n er..
Jeg føler litt at Rolex= BMW, mens Omega=Ford, har jeg et poeng???
Og jeg er redd omega`n passer bedre til en yngre målgruppe enn en gubbe på 40. Blir det litt harry kanskje??????

Innspill mottas med stor takk! :)

Oj, her var det mye å ta tak i:
First and foremost ... det er VELDIG forskjellige ur.
Diameter er ikke allt men det er vel en forskjell på 40 - 45.5? Vekt er vel nesten Chrono +50 på Sub.

Sub`n er en lang mer ikonisk klokke enn Omega`n - Sub ER ikonen.
Sub`n (Rolex) har høyere status og kred enn Omega - Ja, trolig. Men ikke legg vekt i det
Sub`n er nettere - så absolutt. Men gitt dine kommentarer nedenfor er ikke det å se som udelt positivt?
Sub`n har et 3135-verk som er gjennomtestet over mange mange år, SOLID! - Solid indeed
Omega`n har etter mitt syn en langt tøffere lenke - Så bra!
Omega`n er langt kraftigere, passer fint til min kropp - Viktig!
Omega`n har saphire-baklokk, tøft! - Vi har sett Rolex med saphire-baklokk på sonen. Det var godt ment men allt annet enn tøfft og gikk for gjensalg kjappt :)
Omega`n har endelig fått in-house verk, men er ikke gjennomtestet slik Sub`n er.. - 1-1 her?
Jeg føler litt at Rolex= BMW, mens Omega=Ford, har jeg et poeng??? Rolex er Rolex og Omega er Omega. Begge er sjefer på sin måte.
Og jeg er redd omega`n passer bedre til en yngre målgruppe enn en gubbe på 40. Blir det litt harry kanskje?????? Klokker du er glad i kan være så harry de vil. Wear it and wear it proud.

For meg ser dette ut som et case av - jeg vil ha den ene men verlden utenfor synes den andre er kulere. Be true to yourself, gå for PO Chrono er mitt råd. :)

Hei, Tiger! Jeg nøyer meg med et kort svar. Har vært Omega mann i flere år, og byttet til Rolex for ikke lenge siden. Det er mer enn selve uret som fenger, les og gjør deg kjent med historien, det gjør gleden enda større med det endelige valget.

Selv må jeg innrømme at jeg nå er Rolex frelst, Omega må nok ta en pause for min del...

Velkommen til TS :D

Rolex eller Omega?
Tja, Omegaen er nok kulere - sub'en er ett ikon og er nok en klokke du vil ha uansett en gang.

Er du under tretti og har muskler til Omegaen så hadde jeg gått for den. Over tretti? Sub, sub, sub og sub.

Spørsmålet er vel om du setter stor pris på chrono eller ikke? Utseendemessig er de jo vidt forskjellige.
Jeg var chronofan tidligere, men hvis jeg skulle velge mellom disse to som eneste klokke hadde valget lett havnet på sub, 116610 er en fantastisk flott klokke.

Dra til en forhandler som fører begge, sammenlign, ta bilder på arm og sett deg ned hjemme med bildene og kos deg. Ingenting er bedre enn den tiden man vurderer :)

I kvalitet tror jeg ikke det ene her står tilbake for det andre her. Mitt spørsmål er; trenger du chrono? Hva med PO uten chrono? Og vil du ha diger Rolex så hva med DeepSea, sinnsyk pris men de virker å flippes en del. Lykke til, gleder meg til å se hva du lander på.

Hei Tiger`n!

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i dilemmaet du berskriver.

Selv sto mitt valg i sin tid mellom sub 116610LN og Omega Planet Ocean 2500C three hands (ikke chrono).
Etter mye frem og tilbake valgte jeg Omega`n. Valget føltes umiddelbart helt riktig. Jeg har alltid vært en Omega-mann, og det var Omega som i sin tid
vekket min interesse for klokker.

Etter noen måneder merket jeg fremdeles en dragning mot sub`n, og hva gjorde jeg? Jo jeg solgte Omega`n og kjøpte meg en sub 116610LN.

For noen uker siden var jeg innom min lokale Protid-forhandler bare for å titte litt, og hva fikk jeg se! Jo en Omega Planet Ocean Chrono 9300!! For en klokke!!! Jeg har ikke klart å slippe tanken på dette uret, men hverken finansene eller fruen tillater kjøp at ytterligere en klokke. Da må jeg isåfall selge sub`n.. HJEP, jeg er smittett av "klokke-viruset", og jeg frykter det er uhelbredelig :cool:

Lykke til med din beslutning, jeg føler med deg - for selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. :eek:

Velkommen til TS.

Tror vel svaret gir seg selv her...

Rolex = BMW og Omega = Ford...?
Hvem som helst med forstanden i behold tar en BMW foran en Ford hvis de fikk velge.:confused::cool:

Dessuten poster du denne i Rolex-forumet.
Er det kanskje underbevisstheten som har tatt et valg for deg allerede?;)

Vært i samme dilemma selv, og stilt omtrent samme spørsmål her på TS for ikke så alt for lenge siden;)
Som jeg falt ned på, begge urene må prøves på armen, og så bør vekten legges på hva som gir deg "god-følelsen", og føles mest riktig for deg. Vi snakker jo tross alt om følelser her, som jo er og blir individuelle.
Kjøper i og for seg alle resonnementene dine ang pros and cons, men alt dette er jo 100% subjektivt, og man vil jo bare få subjektive råd og svar også.
Uavhengig av dette, så er jo muligheten der for at man (som jeg tenkte når jeg spurte samme ting) får innspill man selv ikke har tenkt på osv.

Selv har jeg bestemt meg for hva jeg blir å gå for, når jeg har klart å spare meg opp nok vel og merke ("vinneren"var en smule dyrere enn de andre vurderte nemlig;) Og har en Omega fra før ...hehe)

Lykke til med avgjørelsen, og blir en fin fin klokke uansett hvem du går for:0)

Submarineren er en mer allround klokke. Omega har fortsatt et par hick-ups på byggekvalitet som Rolex ikke har (f.eks misaligned bezel).

Ville valgt Submarineren 10 av 10 ganger om jeg hadde hatt valget selv.

Jeg ville uten tvil gått for en Rolex Submariner 116610Ln...

Omegaen er en flott klokke.. Men Suben er bare noe for seg selv... Har selv gått og siklet på den en veldig god stund nå.. Har en Rolex GMT Master 2 116710Ln Som jeg er utrolig fornøyd med.. Men Suben har vært på drømme listen min veldig lenge nå... :D :D :D

Den dagen du skal flippe så er Rolex 116610LN er mye lettere og selge + at den holder seg utrolig godt i verdi.. Rolex er rolex.. Du får prøve en på hånda og da kjenner du god følelsen komme rundt hjørne... :D :D :D

P.S: Vi her på TS forventer selvsagt en unboxing.. Uannsett valg.. :D

Av disse ville jeg faktisk gått for Sub (jeg begynner å se lyset :)), hovedsaklig fordi jeg ikke er helt solgt på PO Chrono. Så egentlig ville jeg nok gått for en non-chrono PO.
Men det er du som skal gå med uret.

Dra til en forhandler som fører begge, sammenlign, ta bilder på arm og sett deg ned hjemme med bildene og kos deg. Ingenting er bedre enn den tiden man vurderer :)
Hør, hør!

(Er det lov å kjøpe Omega hvis man har muskler til det, men passerer tredve?) :D

Jeg har hatt 116610 og har nå er 9300, mest fornøyd med? Omegane!

For min del blir den nye Seamasteren med 9300 verket klokken Rolex mangler i sin kolleksjon. En røff chrono, om jeg skulle byttet den mot en Rolex måtte det bli den dagen de lanserte en Subtona. På armen føles 116610 nok best ut i starten da det krever litt tilvenning å gå med 250 gram klokke på armen, men det tok meg noen dager. Nå føles Submarineren nesten litt liten.

Fine klokker begge to, så det er nesten en umulig oppgave å skulle argumentere mot den ene eller den andre.. Jeg har kun hatt PO 2500, og den nye er jo uten tvil en helt annen klokke... Jeg tror nok det beste rådet som kan kommes med er å prøve begge to på armen. For jeg er sikker på at du da vil klare å skille følelsene fra hverandre. Kjøp den du har mest kjærlighet for;)

Jeg personlig ville gått for rolexen, men det er derfor den får mitt hjerte til å banke fortest;)

Lykke til med valget. Her kan du ikke trø feil!

Jeg har Submariner 116610LV og gamle Planet Ocean Chrono 2210.50.00 og jeg har lyst på begge urene du nevner her:confused:

Om eg a å velja ei blir det nok submarineren da den er veldig allsidig.

Som trådstarter vil jeg takke for innspill. Fortsatt 50/50 hos meg, men har fortsatt litt tid på meg.

Har lovet meg selv at uret skal være på armen til julaften.
Jeg ser at det er et par brukte sub til salgs, noe som er aktuelt.
PO`n har jeg ikke sett på bruktmarkedet enda..

Som trådstarter vil jeg takke for innspill. Fortsatt 50/50 hos meg, men har fortsatt litt tid på meg.

Har lovet meg selv at uret skal være på armen til julaften.
Jeg ser at det er et par brukte sub til salgs, noe som er aktuelt.
PO`n har jeg ikke sett på bruktmarkedet enda..

Til prisen av en ny 116610 får du en pent brukt 16610 (~24-29') OG en PO XL (15.5').
Just saying :cool:

Trådstarter takker så mye for fine innspill.

Etter å ha prøvd begge på armen - flere ganger, har valget endelig falt på

......... SUB 116610LN!