Submariner Vs explorer. Hva tåler de ?

Medlem
16. juli 2014
Innlegg
27
Jeg sitter og dagdrømmer om nye rolexklokker, og andre fine finurligheter.

Akkurat nå så ser jeg på to favoritter fra Rolex:

Rolex submariner 14060m
og
Rolex Explorer II 216570

Jeg liker å kunne tenke at jeg vil velge en submariner fordi den er mere klassisk, tidløs, passer til mere, 300 meter(hvilket man aldrig bruker, jeg bare liker tryggheten)

Men jeg liker jeg å tro ( siden den har vært på sydpolen-Nordpolen- Mt everest osv) at jeg vil ha explorer fordi den tåler mere. Men gjør den det? Takler den varme/kulde bedre en submarineren, eller vinner exploreren fordi den forteller meg hva klokker er hjemme når jeg reiser til USA?


Kan jeg med trygghet dra på Grønlandstur i 3 uker vel vitende om at submarineren som jeg valgte en sen desember natt ikke kommer til å fryse ihjel.
Eller må man rett å slett gå for Sinn/Kobold siden de bar spesial olje som garanterer meg en klokke som virker i -45 grader. Igjen, ikke fordi man er der så ofte i ens liv, det er bare tanken at jeg ikke trenger å bekymre seg..

Er det noen her som har "testet" submarineren sin " dårlige " omgivelser så kom gjerne med historier. For Exploreren har jo nok av historier.

Eller er det andre klokker man skal se på? Vanntett til en dukkert/ hobby dykk, varme/kulde, støt osv.

Det STORE spørsmålet som sikkert de fleste har sett er : kommer submarineren til å tåle de samme forholdene som en explorer?

På forhånd takk for hjelpen.
 
Kjekt dilemma. :)

Svaret på spørsmålet "Kan jeg med trygghet dra på Grønlandstur i 3 uker vel vitende om at submarineren som jeg valgte en sen desember natt ikke kommer til å fryse ihjel. "

JA det kan du. Og, hvis / når du fryser ihjel der borte - så kan patologen og de andre tidsfeste dødstidspunktet ved å se på klokka du hadde - og spole tiden bakover 48 timer.

Begge klokker overlever deg - så valget er lett - men vanskelig; du må velge den du liker best. :)
 
Tipper både Sub og Explorer hadde gjort jobben på en tur som dette, men til tross for at jeg eier begge hadde jeg følt meg tryggere med en 500-kroners Casio på armen i et slikt scenario.
 
Tipper både Sub og Explorer hadde gjort jobben på en tur som dette, men til tross for at jeg eier begge hadde jeg følt meg tryggere med en 500-kroners Casio på armen i et slikt scenario.

Så var det det med å dø med en quartz på armen.

La nå OP dø med et fancy urverk - så får klokka en historie og familen blir happy på neste auksjon. :)
 
Urværk

Ingen tvil om at en casio gshock ville gjøre jobben.
Men er det fysisk noe som er bygd annerledes i en Explorer som tilsier
At den skal tåle mere?

urværk som tåler mere, forsterket noen steder?
Som dere sikker leser så har jeg ikke så mye peiling, og har lest mye på andre(utenlandske) forums
Hvor likt spørsmål har blitt stilt.

Svarer der var at man gikk for en Explorer KUN fordi det var en Explorer. Og
At det var helt logisk at den skulle brukes til aktivitet over vann, hvis man var dykker så gikk man for Submariner.

Logisk? Neste. Enig, vet ikke helt, forstår jeg hvorfor? Ikke litt engang.

Men ser det kommer bra svar her, så igjen
Takk for hjelpen, og kjør på med diskusjoner, og Bilder fra de ulike klokkeren i diverse situasjoner. Det liker vel alle!?
 
Urverk

På rolex sin hjemmeside står jo dette om Exploreren.

"The 3187 is fitted with a Parachrom hairspring and Paraflex shock absorbers, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions"

Det må vel bety noe? Med tanke på holdbarhet?
 
På rolex sin hjemmeside står jo dette om Exploreren.

"The 3187 is fitted with a Parachrom hairspring and Paraflex shock absorbers, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions"

Det må vel bety noe? Med tanke på holdbarhet?

Subben har også parachrom. Når det gjelder paraflex-systemet har jeg egentlig et inntrykk av at Rolex bare har laget det for å ha noe som er annerledes enn Incabloc. Tviler sterkt på at det er så mye bedre.
 
Min sub har klart seg fint på brett om vinteren, dykking til 20-30M i alt fra 0 - 31 grader, Seiling (både våt og tørr), på stranden, på kontoret, i winder. etc

Jeg vil tro at en explorer klarer det samme. Om du skal utsette deg for noe mer vågalt enn det som er nevnt ovenfor så tipper jeg begge klarer det like bra.

Dersom man skulle komme i en ekstrem situasjon om liv og død mener nå jeg at klokke får være klokke..
 
Jeg ville valgt exploreren til en slik tur.

Og så tar du noen bilder der der du flasher uret mellom den store polstrede jakken og hanskene med masse is overalt i bakgrunnen.
 
Svaret på spørsmålet "Kan jeg med trygghet dra på Grønlandstur i 3 uker vel vitende om at submarineren som jeg valgte en sen desember natt ikke kommer til å fryse ihjel. "

JA det kan du. Og, hvis / når du fryser ihjel der borte - så kan patologen og de andre tidsfeste dødstidspunktet ved å se på klokka du hadde - og spole tiden bakover 48 timer.

Nja, en 14060 vil jo ikke gi svar på om du daua i går eller for tre uker siden. Gå for ExplorerII med dato.
 
Ut på tur

Nå må dere heller ikke legge dere alt for mye opp i at jeg har skrevet Grøndlans tur. :D
Siden det bare var et eksempel på hva den kan komme ut for, men er mye ute hele vinteren, og generelt i oppholder jeg meg av en eller merkelig grund i meget skiftende og dårlige værforhold.
 
Hipp som happ; har vært nede på 8 - 10 meter med en explorer II polar og tryna rundt på 3500 meter med både aquanaut og sub.

Velg den du liker, begge er solide nok.
 
Explorer forteller deg ikke hvor mange klokka er hjemme når du er i USA. Den forteller deg bare om det er natt eller dag. Noe jeg kun har hatt behov for å vite noen ganger tilbake på åttitallet.

Ettersom alternativet er Sub, altså uten dato, ville jeg vurdert en Explorer - feilaktig beskrevet av mange som Exp I. Den kan brukes til absolutt ALT. Spesielt når dresskoden er mørk dress/smoking, om du ikke er James Bond vel og merke, vil etter min mening en Exp være det eneste rette av disse tre.

Eller hva sier du, @Tom Henriksen:cool:
 
Redigert av en moderator:
Explorer forteller deg ikke hvor mange klokka er hjemme når du er i USA. Den forteller deg bare om det er natt eller dag. Noe jeg kun har hatt behov for å vite noen ganger tilbake på åttitallet.

Sist dette var riktig for ExplorerII var også på åttitallet:)
Timeviser og 24t-viser er ikke låst til hverandre på dagens. Forøvrig helt enig i ditt alternative forslag.

xIMG_4265.jpg
 
På rolex sin hjemmeside står jo dette om Exploreren.

"The 3187 is fitted with a Parachrom hairspring and Paraflex shock absorbers, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions"

Det må vel bety noe? Med tanke på holdbarhet?

Den eneste ting som holder ikke bra juling i en Rolex urverk er egentlig den rotor aksling pga den rubin som er selv rundt akslingen og som kan sprekke ved hardt støt. Det er en mulighet, ikke en selvfølg.
Følgende problem er at rotoren kan "wobbler" litt og skrape seg imot urverkt når den går rundt: Men eller klokken fortsetter å fungere.
Og så lenge din klokke er på håndleden din, holder seg den varm og blir ikke utsatt til ekstrem temperaturer.
For eks: Det som gjort at den Speedmaster-Pro trengt å bli testet til ekstrem temperaturer var og er at den brukes over romdrakten på romturer og deretter blir 100% utsatt til ute temperaturevariasjoner.
Også en klokke med høy vanntetning skal tåle bedre temperaturevariasjoner som kan skape luft ekspendering variasjoner inn i kassen og også kondensformering.
Da anbefaler jeg over 100m vanntetning for minimal "luft lekasje" og optimal kondens beskyttelse.
Jeg har brukt en del "eta home-made beaters" når jeg jobbet ut på Melkøya i 5 vinter med -35 på daglig basis og ned til -50 en del ganger: 12 timer per dag og uten noen problem.
Disse kasser var for rundt 200m. Men det er ikke påbudt: Bare en fordel.
Som sagt: Klokken er rett på håndleden, ofte under jakken og dermed ikke direkt utsatt til kulden.
Beklager at jeg skriver ikke helt bra norsk men dere kan tåle det;)
 
Redigert:
Hvis du først skal ha deg en Rolex så gå for en med cyclops.;)
Explorer II foran 14060.
116610 foran ExpII.
 
Ble ikke sub delt ut til MJK en eller annen gang for en stund siden? Har sett flere jegere som har brukt sub, og da i tjeneste... Så tåler dem å bli brukt av en marinejeger på øvelser og oppdrag tåler dem vel det meste;)
 
Tøff bruk

Ja hvis det er godt nok for dem så er det godt nok for de fleste.
Regner med de blir rimelig mishandlet der, varierende temperatur, vann, sand, gjørme osv..
Hva ville dere ha valgt hvis dere kunne velge en av de to?
 
Sist dette var riktig for ExplorerII var også på åttitallet:)
Timeviser og 24t-viser er ikke låst til hverandre på dagens. Forøvrig helt enig i ditt alternative forslag.

Du har sikkert helt rett, men da må jeg ha blitt desinformert her på TS for svært kort tid siden. Da mener jeg at jeg hevdet det motsatte, men ble også da korrigert.

Men samma pokker det - klokke er klokke.