Submariner Vs explorer. Hva tåler de ?

Ja hvis det er godt nok for dem så er det godt nok for de fleste.
Regner med de blir rimelig mishandlet der, varierende temperatur, vann, sand, gjørme osv..
Hva ville dere ha valgt hvis dere kunne velge en av de to?

Jeg ville gått for en Submariner, helst så gammel og rusten som mulig.
 
Ja hvis det er godt nok for dem så er det godt nok for de fleste.
Regner med de blir rimelig mishandlet der, varierende temperatur, vann, sand, gjørme osv..
Hva ville dere ha valgt hvis dere kunne velge en av de to?

Explorer, er mer allsidig og ikke "kun en dykker":rolleyes:
 
Tror nok klokkebæreren gir seg lenge før klokken uansett type. Ettersom fleirtallet her seier sub så seier eg explorer . Dvs sjølv hadde eg heller kjøpt GMT ;)
 
Hadde exploreren hatt 300M hadde valget vært meget lett..

:confused:Fordi du må dykke ned til mer enn 100 meter hver dag på vei til jobb:confused:

Nei, jeg hadde gått for en så ny som mulig 16570 med sort skive. Exp II er så mye morsommere enn en Sub etter min mening og den nye Exploreren er også altfor stor etter min mening.

60 ish mm vs 40 mm;)
LuxJ54l.png
 
Dykking.

Nei :) selvfølgelig skal jeg ikke dykke over 100 meter til jobben.
MEN ? Jeg har lært at:
10 meter: kan man ikke dusje med, men tåler lett regnskyll
30 meter: kan dusje med, men ikke lenge, tåler også korttids plasking
50 meter: kan man svømme med
100 meter: kan man svømme med, men ikke "dykke" sikker
200meter : "dykke sikker" er nådd
300 meter: da er man sikker på "alt"

Dvs i mitt hode så er 100 meter ikke nok til å være 100% sikker på at den tåler dykking.
Selvom jeg er overbevist om at den er testet til mere end 100m for å ha en margin å gå på som fks
panerai gjør ( og sikker alle andre)

Men hvis skalaen jeg har lært ikke er riktig, så korriger gjerne:)!
 
Fant på nettet nå



ATM betyr atmosfærer.

1 atm (10 meter) er ikke sprutsikker.

3 atm (30 meter) er sprutsikker og tåler regnvær osv.

5 atm (50 meter) tåler vann, men bør ikke bades med.

10 atm (100 meter) er bade- og snorkelsikker.

15 - 20 atm (150 - 200 meter) er dykkesikker.

En klokke skal uansett aldri brukes i dusjen eller badekar/boblebad, da det er fare for kondens.


Jeg har selv aldrig hatt problemer i hverken boblebad, bastu , eller dusjen.
Men det er nok ikke anbefalt nei?
 
For en 100m eller 10 ATM klokke vil jeg ikke anbefale mer enn små og snill svømming.
Med små svømming mener jeg at hardt crawlsvømming, hopp i sjø og ikke minst vannscooter/vannski fall bygger opp trykket og kan inntrykker mer enn en 100m klokke kan tåle på sin pakninger. Vi snakker om sjokk effekt der.
Det er vel kjent at for svømming og vannsport, man ligger på den sikre side med 200/300m vanntett klokker.
For eks mange pilot kronografer er 10ATM godkjent men hvem skal bruke disse for en del svømmetur?
Ikke så mange og det er klok nok.
Den Explorer er mest kjent og var utviklet som en fjellklokke: Ikke mye plasking der...
 
For den "lille historie"...
Jeg lå min Marathon S.A.R ut en natt i januar 2010: 14 timer i snø, tallskiven opp i temperaturer mellom -10 og -13 celcius...
Den målt seg med -2 sekunder avvik etter 26 timer(14 av disse ut i kulden).
Ingen klokke på en levende håndled blir utsatt sånn... Min S.A.R funker som bare det fortsatt i dag.
Det er en 300m klokke.
Hadde jeg gjorte det med en 100m? Vel, kanskje ikke: På grunn av kondens inntrengings mulighet og videre konsekvenser på urverket over tid.
Kan en Explorer tåle det samme? Ja, jeg tror det... Men så lenge man har den på seg, blir den aldri utsatt så hardt som det.

Morgen bilde etter natten ut:




Modellen er ikke mer produsert men fins i andre utgaver nå.
Spesifisert review på linken der : http://milspectime.com/?p=615
 
Jeg ville gått for en Submariner, helst så gammel og rusten som mulig.

Liker at dette er standard svaret når det er snakk om Rolex @MINUTE_REPEATER ;)

:confused:Fordi du må dykke ned til mer enn 100 meter hver dag på vei til jobb:confused:

Nei, jeg hadde gått for en så ny som mulig 16570 med sort skive. Exp II er så mye morsommere enn en Sub etter min mening og den nye Exploreren er også altfor stor etter min mening.

60 ish mm vs 40 mm;)
LuxJ54l.png

Litt enig i grunn ;) Var no kjent med den armen også...
 
Redigert av en moderator:
Ettersom valget står mellom disse to klokkene så ville jeg valgt 14060m - her får du nok det du leter etter:) Selv hadde jeg nok tatt med meg en SD16600 på ekspedisjon...dvs om denne problemstillingen noen gang skulle blitt aktuell:)

IMG_1249_zps2e455224.jpg



Lykke til med valget og riktig god jul!