Svake menneske

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
Jeg hadde orden på det nå. Jeg hadde fått skryt på møtene. Gjorde store fremskritt, så de. Vi hadde blitt delt inn i grupper og snakket om vår felles skjebne. Jeg måtte høre på lidelsene til anonyme mennesker med samme diagnose som meg til langt uti nattetimene.

Men det hjalp. I to år nå har jeg levd et balansert liv og innsett at man ikke trenger mer enn 15 notorisk unøyaktige klokker for å finne ut hva tiden er. Jeg har ikke kjøpt nye og ihvertfall ikke solgt noe. Timezone ble kun besøkt sporadisk. Så gjorde Hopalong meg oppmerksom på tidssonen.no.

På kjøret igjen.

Innen to uker har det nå vært 5 klokkebevegelser hos meg. Tre inn og to ut. I det minste går det noe ut. Det er lenge siden min kone lot seg lure av ”å den, den har jeg hatt lenge” og min finansielle rådgiver lurer på om han ikke heller skal begynne med økologisk landbruk.

Alt pga tidssonen.no. Forbanna takk til admin for å drifte siden og til Hopalong for å tipse meg.

Den snille FedEx-mannen var forresten innom i morges :D .
DSC01375-1.jpg

Han burde fått en klem. Rapport følger.
 
Den snille FedEx-mannen

GP2.jpg


Jeg har sjelden lyst til å starte dagen med å klemme en 19-år gammel gutt med tvilsom personlig hygiene, men det var nære på at den forfjamsede FedEx-tenåringen fikk en omfavnelse der jeg sto i morgenkåpa. Heldigvis for alle involverte hadde han gått da jeg åpnet pakken, for da var begeistringen stor. Jø og fyse for et nydelig ur. Det kom rett fra service og var tilsvarende nytt, mente selgeren. Vi får se, tenkte jeg. Dollarkursen og prisen var gunstig, så det kunne ikke gå så galt.

Herregud - bare eska hadde vært prisen, i stål og trukket i gazelleforhud:
Gp3.jpg


Klokken er som ny:
GP4.jpg

GP7.jpg


Det er en Girard Perregaux Traveller II med mekanisk alarm og GMT funksjon. Den er i dag gått ut av produksjon og skal visstnok være den siste GP uten inhouse verk. Dette er et AS alarmverk ombygd av GP til GMT. Den fantes i forskjellige variasjoner, men denne med military dial, 40mm hus og brun rem har vært drømmen lenge.
 
Veldig, veldig pen. Og jeg fikk nok en oppføring på "vil-ha"-listen.....

Gratulerer med nyanskaffelse!
 
Hei hei - ingen, eller få, lager klassiske kronografer som GP.

Sea Hawken har jeg lenge avskrevet som for monstrøs, men jeg fikk prøve den forrige uke og den var ikke så voldsom som jeg fryktet. Flott klokke. Jeg har ikke sett den med den antrasitgrå skiven før.
 
Gratulerer!
Det pussige er at jeg satt akkurat i morges å leste en 2004 katalog over alle mulige klokker og dvelte akkurat ved denne GP'en.
Den er alldeles nydelig, men jeg har aldri sett noen til salgs!?
Heldiggrisen!!

Apropos: det er riktig at dette er den siste GP uten GP's eget verk. Men de gjør et stort poeng av at det er AS'en kraftig modifisert.

:D
 
Gratuler med en fantastisk flott klokke :mrgreen:
Din presentasjon var også veldig morsom, kjente meg igjen :D
 
Takk for fin tilbakemelding.

@Anders: "Eg skal slutta å planlegge kva slags remmar eg skal sette på klokker eg har bestemt meg for ikkje å kjøpe" - ha, ha, kjenner meg igjen her.

@Frodo: Det finnes lite informasjon om klokken på nettet, men jeg har funnet noe. Informasjonen er selvfølgelig helt uten kilde- og kvalitetssjekk:

Det skal visstnok stemme at det er den siste klokken fra GP som ikke har 100% inhouse verk. Verket er basert på et gammelt alarmverk fra A. Schild kalt AS5008 (også brukt i Panerai PAM98 Radiomir Alarm GMT), som GP bygger om til GMT funksjon og oppgraderer finish, slitedeler og den automatiske opptrekksmekanismen. Sikkert tilsvarende det IWC gjør med 7750 og 2892 verkene.

Det er en automatikkversjon av de gamle verkene manuelle verkene AS 1475 og AS 1931, som fines I GPer fra ’50 og ’60-tallet. Den høyt aktede produsenten A. Schlild pakket sammen for flere tiår siden og basisverket er egentlig nesten som et vintageverk å regne. Det ser ut til å være enighet om at verkene til de første Traveller II ble produsert på NOS basisverk, mens de senere fikk basisverkene fra Jaquet SA, som produserte disse basisverkene videre. Jeg er usikker på om de fortsatt gjør det. GP bruker ihverfall ikke verket lenger, men jeg vet ikke hvordan det er med Panerai.

Listeprisen på klokka var $ 6500. Med et egenutviklet verk hadde nok prisen blitt ganske mye stivere. Uansett ble nok de fleste solgt under det, slik det ofte er med GP. Ingen vet hvorfor. Kvalitetsmessig plasseres de på timezone godt oppe sammen med IWC, UN, etc, noen hevder til og med at de kan konkurrere med PP, Blancpain, Breguet, etc. Hvorvidt dette er tilfelle har jeg ikke forutsetning for å ha sterke meninger om.