Sveits - Manufakturenes Mekka

Medlem
3. aug. 2009
Sted
Planet Earth
Heisann!

En ledig time en søndag ettermiddag kan føre til så mangt. Så også dette.
Vi godskriver det kontoen for "Unyttig kunnskap som likevel kan være greit å vite".:cool:

Da jeg befinner meg i utlendighet, og veien kanskje etterhvert svipper innom Sveits, slo det meg; - hvor er egentlig disse fantastiske manufakturene lokalisert i dette vakre landet?
Vel, ihvertfall en del av dem, - hvoretter jeg tok en liten research på saken og plottet dem inn.

Svaret viste seg å være..... at de er relativt kompakt lokalisert i tre-fire clustre i den nord-vestlige delen av landet.

Områdene som utpeker seg er de åpenbare Geneve, La Chaux-de-Fonds/Le Locle, Vallèe de Joux/Le Brassus, samt Grenchen.

Med andre ord; - skal man fly til Geneve (eventuelt Basel), er det bare leie seg bil og ta en svært så interessant kjøretur langs strekningen. Avstandene er jo korte, men jeg ville tro og mene dette ikke var reisen man ønsket å gjøre raskest mulig...;)

73dffb9d-1.jpg

Takker for info Moore, det frister meget med å ta en slik "runde" for min del før eller siden! Tror det ville blitt en uforglemmelig og muligens lang tur..! Så heller ikke uoverkommelig lagt ut heller, vis man da kanskje dropper et evt besøk hos IWC.

Fantastisk bra :)

Har du mulighet til å sende meg kartet i en større oppløsning, så kunne man kanskje lagt det ut på Tidssonen permanent?

Takk for info.
Dette er en pilgrimsferd jeg kunne tenkt meg en gang i fremtiden.:)

Fantastisk bra :)

Har du mulighet til å sende meg kartet i en større oppløsning, så kunne man kanskje lagt det ut på Tidssonen permanent?

PM sendt.
;)

Bare merk at mine plots ikke må tas som helt eksakte lokasjoner, - men de tjener mer som en indikasjon på det spesifikke område manufakturene er lokalisert, samt forholdet mellom dem. ;)

Kunne godt ha tenkt meg en rundtur i Sveits med fokus på ur :D Har foreløpig kun vært i Zürich (og et besøk hos IWC i Schaffhausen, og det var en flott liten by), gav mersmak.

Kan legge til at avstanden med bil fra Zürich sentrum til Schaffhausen er mellom 20 og 30 minutter avhengig av om du vet hvor fartskameraene er...

Fin liten by!

En trivelig togtur også :) Om man ikke har bilen med seg. Schaffhausen har et nydelig torg, en liten middelalderborg og hus med vakre renessanse-fresker. Og IWC. All grunn til å ta seg en tur.

Leiebil fra Geneve kan også anbefales. Sveits er et flott land å kjøre i. Bare pass på reglene, både de skrevne og uskrevne. Om ikke blir sveitserne fort litt muggen. :mrgreen: