Sveitsiske urfabrikanter som har kun brukt egenproduserte verk?

Medlem
7. jan. 2014
Sted
Hole / Buskerud
En ting jeg har lurt på en stund. Hvor mange av de sveitsiske urfabrikantene som bruker og har brukt KUN sine egne verk? Altså aldri brukt annet enn egenproduserte verk?

Jeg vet at Rolex brukte El Primero verket til Zenith på -80 tallet. IWC har brukt ETA verk i mange av urene sine. Det samme gjelder vel for Omega, Hublot, Oris og Tudor osv

Urfabrikanter som kun har brukt egne verk er vel Zenith, Girard-Perregaux og Patek Philippe mm

Redigert:
Veldig veldig få og i hvert ikke Patek, som iirc for ca 5-10 år siden benyttet Lemaniaverk i sine chronoer. Ja, de var ekstremt modifiserte.

En vanskelig grensen her blir vel å sette grensen mellom egenprodusert, modifisert og "bruk av standard vare".

:cool:

Grunnen til at Omega brukte mye ETA før i tiden var at Omega var (og er) eiet av Swatch-Group.
Som sagt øverst, Eterna har skapt i grunnen mest av ETA sine legendarisk urverk som jeg forstår det.
Og når urverket er "helt perfekt" som basis eller "ébauche" OG eget produsert: Hvorfor man burde grave enda mer for å få det man trenger?
Siden Omega vil spise en del av Rolex sin marked, var det bedre å gå langere inn og skape de siste in-house 8500 og 9300 generasjoner som er mer performant en de ETA basert urverk.
Jeg eier en Girard Perregaux(som er 100% in-house) men Girrard Perregaux har ikke altid brukt in-house urverk...
G.P har brukt ETA og Lemania.
Hvorfor? Ja, når man tenker at det tar ifra 3 til 5 år av hardt arbeid til en team for å utvikle et urverk: Er det vits å prøve seg på noenting som blir knap eller ikke blir bedre enn Lemania, ETA urverkene?
En god del in-house er ikke bedre enn de beste ETA urverk: Faktisk etter min mening den eneste ting som gjør at en 2892-2 ETA Top-Grade er nedsett i foran en 3135 Rolex er at ETA produsert mer av det og solgte det for "ingenting".
Zenith og Rolex har brukt ETA før i tiden også;)

Takk for svar. Hadde aldri trodd at Patek Phillip mm har brukt andres verk. Man lærer så lenge man lever!

Enig med de som sier at et "high grade" ETA verk er like bra som mange inhouse verk er. Men det er allikevel en stor forskjell synes jeg.

Det står større respekt (i mine øyne) av de som lager egne verk enn de som chopper verkene de selger. Det kreves kanskje 3-5 år med mye arbeid og mye kapital for å skape/konstruere et eget verk. Slik GP gjorde før jul i fjor med Constant Escapement uret. De vant også førsteprisen i Grand Prix for dette uret/verket.

Det er flere og flere av urfabrikantene som lager verkene selv, denne trenden har pågått i noen år nå. Dette gjør de for å få opp omdømme/kvaliteten og dermed kan de ta en høyere pris. Omega er et godt eksempel.

Jeg skulle ha spurt dere litt anderledes, hvilke urfabrikanter har kun brukt "inhouse" verk fra feks 1970.

Hilsen Richard

Some jeg ser på det, de siste årene en del merker som vet hva de driver med har statset stor på innovasjon.
Prestisje selger og G.P har gjort sitt i siste med sin Constant Escapement for eksempel.
Men alt av det der(Som Omega sin 15000 Gauss Aq.Terra) skylder mestring av ny materialer som silicon som åpner dører til ny høyder. Metallurgi og kemi er mer involvert i urmaking en aldri i den ny alder.
Jeg vil gå dag og natt for en 8500 eller en 9300 eller en El Primero i sted av en ETA versjon: Klart det.
De gamle ETA "tractorer" urverk som funker veldig bra og får jobben gjort er litt utdatert på noen måte: Folk vil ha høyere ingeniøring, bedre stabilitet og performanse... Som er ofte bygget over gammel teknologi egentlig.
Og det er det vi får de siste årene:)
Klart det at mange merker har sovet i timene ved å bruke ETA i sted av sin egne produsert urverk i årevis: Men de størst merker samlet opp stor kapitaler sånn og senere (pushet frem av Nick Hayek og sin forsynings kutt politik) ble de tvangt til å statse på innovasjon og egen produksjon.
ETA(Swatch-Group) har relansert den mekanisk urverk era etter kvartsen invasjon ved å gjør det billig, pålitelig og tilgjengelig til alle: Og nå fremmer de produksjon av in-house med sin kuttepolitik på urverk forsyning til andre aktører.
Hvem hadde trodde det når noen år siden, vi "anklaget" de å ødelegger den in-house produksjon i Sveits?

Er/var ikke Roger Dubuis stort sett inhouse? (RD har nå blitt kjøpt opp av Richemont eller en av de andre kjempene)