AQUATIMER 812 (3/6)
Første Aquatimer-modell hadde referanse 812, neste 812AD (kort for Automatic og Date), og til slutt 1812. IWC begynte med firesifret seriebetegnelse ca 1972.
Klokkene er vanntette til 200m og på innsiden finner en et IWC caliber 8541-urverk.
Nedenfor kan du se en mint 1812 med tropic strap. Skiven er preget med IWCs logo, noe som ikke er tilfelle for 812 og tidlig 812AD.
Klokkens størrelse er som nevnt på ca 37mm, såkalt "medium size", og er utstyrt med to kroner, som begge er preget med IWC-fisken. Det ble ment at kronene var såpass store at en enkelt kunne håndtere kronene med hansker på hendene. Vel, vel, kanskje det.
Huh. Det er faktisk enkelt å håndtere kronene med hansker på hendene. Riktignok hagehansker. Men er vel ikke så forskjellig fra dykkehansker...(?) Men skal sies, vel så enkelt å håndtere en utvendig roterende krans, kanskje enda litt enklere.
Enkelte mener at innvendig krans gir klokken et mer "dressy" uttrykk, og det er jeg i grunn helt enig i - Aquatimer 812 er en veldig fin "sporty dresser".
Skivens innvendige krans har batongmarkering hvert femte minutt, dobbel batong klokken 12, og nummermarkering på 15, 30 og 45. Fra 0 til 15 er markert med mindre streker hvert minutt. Kransen justeres for øvrig med kronen klokken 2, eller ved 11 minutter, for å være helt presis, og kan kun justeres i én retning. I flg. THESPRINGBAR. Det er ikke tilfelle for min. Innvendig krans kan justeres i begge retninger med kronen ved 11 minutter. Men så kommer du jo heller ikke spess langt med én omdreining eller to, så det skal vel en del til for at det utgjør noen fare ved dykking.
Time- og minuttvisere er formet som batonger, mens sekundviser er formet som en padleåre.
Selve skiven har doble batonger hvert femte minutt, hevet og riflet, og fylt med god gammeldags fiskegrateng tritium. Dato er klokken 3, og datohjulet er sort, akkurat som skiven. Det er jo litt rent og pent, synes jeg. Resultatet av alt ovenstående er en skive som er lett å lese, noe som faktisk må anses som ganske essensielt for en dykkeklokke, og for så vidt også for en hvilken som helst annen tool watch.
IWC-logoen preger skiven til senere 812AD og 1812, men ikke 812 og tidlig 812AD.
International Watch Co i kursiv, og SCHAFFHAUSEN i STORE bokstaver under klokken 12 er imidlertid på alle skivene.
THESPRINGBAR tilføyer at IWC-klokker generelt, fra midten av 50-tallet til slutten av 60-tallet, ikke hadde IWC-logoen på skiven, se f.eks. Ingenieur. Samt at kronen(e) kun ble preget med fiskelogoen hvis klokken var vanntett. Jeg mener å ha lest på IWC forum at det i en periode var praksis hos IWC å bytte ut kroner med fiskelogoen, med kroner med probus scafusia-logoen, i tilfeller der IWC ikke lengre kunne garantere for vanntetthet etter en service. Men at IWC måtte avslutte praksisen pga misnøye blant samlere. Jeg ville nok selv ha blitt misfornøyd med et uvarslet kronebytte på min egen, men så er jo min fortsatt vanntett uansett, ref. tidligere innlegg
I alle tilfelle, fiskene er i behold.
Tilbake til beskrivelsen. AQUATIMER over AUTOMATIC over klokken 6, med T SWISS T under batongene. Sånn, det var skiven.
På kassens bakside figurerer en ubåt i en ring, og rundt ringen står det AQUATIMER IWC WATERPROOF 20 ATU, sammen med en kassereferanse fra EPSA. Enig, litt gjesp, dette. Men må med, nå som jeg er så godt i gang.
Aquatimer kom i fire skive- og kranskombinasjoner: (1) sort skive og sort krans, (2) sort skive og sølv krans, (3) hvit skive og sølv krans, og (4) hvit skive og sort krans
Den tidligste kjente versjonen av Aquatimer har hvit skive og sølv krans, med en fisk sør for sentrum. En tror at dette er en protoyp, selv om skiven har IWC-logo under klokken 12. Logoen har riktignok et noe annet uttrykk enn senere IWC-logo, sml. ovenfor, som er med på å forklare hvorfor den ikke dateres senere. Sekundviseren er heller ikke formet som en padleåre, men som en nålspiss.
I 1968 ble det produsert en noe annerledes Aquatimer, parallelt med den vanlige, med ref. 816AD (1816/1822 fra 1972), og som i motsetning til 812 hadde putekasse og vanntetthet ned til 300m. Noe modifisert urverk, men ellers ganske lik.
Putekassevarianten berøres imidlertid ikke noe spesielt nærmere i dette innlegget. Det var bare til info lizzm.
Så vi går bare videre, men nevner den litt ganske snart likevel. I 1982 ble produksjonen av Aquatimer 1812 avsluttet. Det samme skjedde med 1816/1822. I løpet av ti år hadde IWC produsert til sammen 2000 klokker med ref 1812, 1816 og 1822. Jeg har ikke funnet tall for de tresifrede, men i og med at det her er tale om en femårsperiode, kontra ti for de firesifrede, så kan en vel forsiktig anta at det ble produsert færre enn 1000 klokker med ref 812, 812AD og 816AD. Varianten med sort skive og sort krans antas å være den mest vanlige av de forskjellige variantene, kanskje naturlig nok, vil du si. Det sier jeg og.
Nedenfor kan du se bilder av IWC Aquatimer 812, IWC Aquatimer 812AD, begge med sort skive og sort krans, samt det som omtales som «a rare IWC stamped Gay Freres beads of rice bracelet (...), as the tropic strap was more common.»
Så med sort skive og sølv krans, med og uten IWC-logo på skiven.
Og hvit skive med sort krans.
Til slutt, hvit skive og sølv krans.
Jeg vet ikke helt hva jeg liker best av ovenstående, alt er jo så flott, men med kniven på strupen så tror jeg det må bli all black eller all white. Tilstand blir avgjørende. Ev. hvilken som vil "komplettere" en samling. Som eneste klokke blir det sort. Hvit som eneste klokke eller som "daily" er ikke aktuelt for min del.
Videre så tror jeg kanskje at jeg foretrekker IWC-logo på skiven, selv om jeg selv har uten, men samtidig så er det jo litt morsomt å ha en av de første.