Svindelforsøk?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
26. mars 2016
Sted
Porsgrunn
Hei, ny bruker som trenger noen tips av dere som har handlet brukt på nett.

Vurderer å kjøpe en 2 år gammel klokke. Har en ønskes kjøpt annonse og har blitt kontaktet og mottatt bilder av en flott klokke i fin stand. Akkurat det jeg er på utkikk etter i min prisklasse.

Siden klokken befinner seg på en helt annen kant av landet lurer jeg på hva som er enklest og tryggest for begge å gjøre for å gjennomføre en trygg handel?

Bilder av den aktuelle klokken, garantibevis etc. har jeg mottatt pr. mms. Jeg har også fått tilbud om å få sendt klokken med EON (ekspress over natt)

Vurderer klokken og tilbudet seriøst, men trenger noen tips til gjennomføringen. Er litt skeptisk og ønsker ikke å bli lurt på noen måte.

Kan du legge ut bildene du fikk av uret og garantibevis?
Hvis mannen ikke er registrert som GoodGuy her på Tidssonen hadde jeg personlig Aldri forhåndsbetalt.
Er det snakk om finn.no?
Hvilke prisklasse?

Vil ikke legge ut noen bilder her. Personen er ikke registrert her på Tidssonen. Prisklassen det er snakk om er ca
30K-35K

Har du snakket med selgeren?
Håper ikke han høres ut som en 18årig trønder. Den typen har vi dårlig erfaring med.

Kommunikasjonen har kun foregått via sms, men jeg ser nå at det er rapportert inn svindelforsøk med tlf nr. ****1234 under svindelforsøk en annen plass her på forumet. Legger ut en ny tråd med bilder osv for å se om det er flere som har blitt kontaktet av samme person. Virker som om dette er svindel!

Kommunikasjonen har kun foregått via sms, men jeg ser nå at det er rapportert inn svindelforsøk med tlf nr. ****1234 under svindelforsøk en annen plass her på forumet. Legger ut en ny tråd med bilder osv for å se om det er flere som har blitt kontaktet av samme person. Virker som om dette er svindel!

Har han bedt deg sende bilde av din ID?

Kudos til deg for å ikke gå rett på limpinnen som så mange andre før deg.
Anbefaler på det sterkeste å ta en titt i Kjøp/Salg-delen her inne, og se om du finner det du ser etter der.
Som tidligere taler sier - hadde aldri handlet utenfor dette forumet.

• Liker
Reaksjoner: andres
Han har spurt om vi kan sende hverandre kopi av ID for å gjøre hverandre "trygge" på hverandre. Det har jeg ikke gjort for å si det slik. Mulig han bruker bilder av en klokke han ikke har, men noen andre kjenner igjen?

Han har spurt om vi kan sende hverandre kopi av ID for å gjøre hverandre "trygge" på hverandre. Det har jeg ikke gjort for å si det slik. Mulig han bruker bilder av en klokke han ikke har, men noen andre kjenner igjen?

Hold deg langt unna!

• Liker
Reaksjoner: Rød
Det gjelder en Rolex Explorer II hvit 42mm 2014 modell med orange RubberB reim, ringer det noen bjelle for noen? Hvordan legger jeg inn bilde?

Hold deg unna er tipset, heng på kjøp og salg delen her så kommer nok samme klokke for salg etterhvert. Men 30-35k for en 216570 hørtes alt for lite ut i utganspunktet.

Det er grunnen til at jeg startet denne tråden. Men har sjekket litt videre og funnet navn, nummer og adresse til hvem denne personen er. Får opp et helt annet navn, en helt annen adresse og en haug med telefonnr. registrert så her er det ugler i mosen. Tydelig at denne personen også holder seg tydelig oppdatert på nett og bruktmarkedet generelt siden han er såpass rask med å tilby både varer og pris.

12899833_10154538715520016_912413087_n.jpg

Har selv prøvd å kjøpe brukt av en kollega i samme prisklasse, postet noen bilder her og det viste seg å være fake.
Hvorfor jeg sier det? Spesielt i disse tider der bare en person klarer å komme unna med så mye, tenk hvor mange flere slike finnes det der ute med uærlige hensikter..
Har selv benyttet meg av Finn flere ganger for å selge og kjøpe mine klokker og alltid endt opp med fullført handel med av good guy folka herfra.
De sier "kjøp selger først" jeg lærte av det og håper enda flere innser det samme!
Godt å se at flere slike kjøp-hjelp tråder dukker opp her slik at dere også får sikker og ærlig hjelp..
Så det er bare å være enda mer skeptisk til handel fra helt ukjente på finn, og holde seg mest til slag og kjøp her!
Dette er iallfall mine two cents som bidrag i denne situasjonen..

• Liker
Reaksjoner: damik
Tenkte siden dette er helt nytt for meg så var det like greit å legge ut en tråd her å spørre noen om erfaringer. Men viste seg raskt at dette bare var svindel. Fikk beskjed av selger om at dette var et hastesalg fra selger sin side grunnet en stygg skade på bil nå i påsken (derfor en meget god pris)

Virket for godt til å være sant at denne klokken skulle bli solgt direkte til meg uten annonsering verken på tidssonen eller andre arenaer så ble raskt skeptisk.

Personen signerer tekstmeldingene sine med navnet Thomas R. Et par raske søk viser seg at nummeret er registrert på en person ved fornavn Abdelwahab og bosatt i Oslo noe som ikke stemmer med de opplysninger som er gitt.

Følgende nummer er registrert på samme person.

Tlf: ****2971
Tlf: ****3292
Tlf: ****9285
Tlf: ****1234

Fant denne annonsen på nett, merket solgt og endret 19 September 2015. Alt av informasjon jeg har fått pr sms er copy/paste fra denne gamle annonsen.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61869977

Hei og velkommen til TS @damik

Svarer deg her, og ikke på finn eller PM da dette har allmenn interesse.

Annonsen ovenfor er min. Bildene du har postet over der igjen er mine.

Jeg solgte denne klokken for +50´ i august, ikke til Thomas Rysstad. Jeg fikk en henvendelse fra Thomas Rysstad i går om jeg var interessert i å kjøpe en sub eller YM (hvilket jeg ikke er). Markedspris i dag er nærmere 60´.

Konklusjon: Hold deg langt unna denne henvendelsen. Og kjøp fra GG her på TS:)

Status
Stengt for ytterligere svar.