Swatch Group har halvert profitten så langt i år.

Hovedsignal

Støttemedlem
Medlem
4. okt. 2014
Sted
Oslo
Den største sveitsiske urprodusenten i verden, Swatch Group har levert tall for første halvår som viser et brått fall i salg, og at profitten har falt med hele 50-60%.

Sjefen i Swatch Group Nick Hayek nekter å kutte i hverken ansatte eller priser for å bedre situasjonen.

Mer kan leses fra kilden her: http://watchesbysjx.com/2016/07/swatch-group-half-year-profit-plunges.html

Kanskje den enorme prisstigningen de har kjørt de siste årene har startet å ta dem igjen?

Omega Speedmaster har hatt en prisøkning på hele 67.5% siden 2008.

Til sammenligning økte konsumprisindeksen i Norge med 13,6% fra 2008 til 2015.

Blir spennende å se tall fra Rolex og de andre produsentene også.

Uten at jeg har noen som helst peiling vil jeg jo tro at heftige prisøkninger skremmer bort litt kunder. Så kan vel også markedet begynne å bli mettet?

Rolex slipper ikke tallene sine offentlig, så de kan vi se langt etter. Har ikke noe ansvar overfor aksjonærer osv., så de holder kortene tett til brystet.

Det er ting som tyder på at den massive prisøkning siden begynnelsen av dette årtiet har deler av skylden for markedsfallet. Den store veksten i det kinesiske markedet gjorde at produsentene ble grådige og derfor mer eller mindre uhemmet kunne øke prisene til avskyelige nivåer rett og slett fordi markedet slukte produktene uansett. Det ser ut til at festen er over for denne gang. Produsentene sitter med store overskuddslagre hvilket manifesterer seg som en stor vekst i gråmarkedet. Produsenter og ADer må kvitte seg med produkter til reduserte priser for å kunne ta inn nyheter. Det har dessuten vært en vekst i segmentet med mer prismessig fornuftige ur. Tag Heuer sin tourbillon til "bare" 15,000 dollar er vel kroneksemplet på akkurat dette.

Alt i alt har produsentene skutt seg selv i foten med den senere tids prisstigning. Det kunne ikke fortsatt på denne måten. Salget reflekterer jo markedet generelt, og per i dag er det mye uro. Optimismen har snudd, oljeprisene har falt og folk flykter med pengene sine til gull. Jeg tror urprodusentene kunne unngått noe av fallet hvis de ikke hadde vært så grådige. Både Rolex og Omega har virkelig tatt for seg, og dette er konsekvensene. Selv produsentene selv har begynt å hviske offentlig at deres produkter er overpriset.

Når dette er sagt så blir det allikevel spennende å følge markedet fremover. Nød lærer naken mann å spinne heter det, og urprodusentene har sittet fast i leira tidligere også, men kommet seg ut på topp. Bransjen er dynamisk og store endringer kommer, bare vent. Dette kommer oss forbruker til gode. Det er bare å glede seg.

Synes denne artikkelen på Hodinkee tar opp et viktig poeng: nemlig at teknologi og fokus på iphones og smartklokker kan ha en sterk virkning på salget av gammeldagse luksusartikler som klokker.
Se artikkel her
Se bare på den yngre generasjonen, hvor mange er det som bruker klokke lenger? jeg ser rundt på forskjellige kontorer at mange bruker telefonen som klokke.

Hadde jo vært flott om vi kunne fått tak i noen billige klokker luksusklokker fremover...

Jeg tviler på at det blir noe billigere nye ur fra de store merkene med det første. Rolex, Omega, IWC, PP etc kommer nok til å tviholde på ekslusiviteten sin og dermed prisene. At en del (litt mer ukurante?) ur fra disse merkene ender i gråmarkedet skjer sikkert.
Det som ganske sikkert skjer er at del mindre produsenter med litt mindre kjente merkevarer kommer til å måtte sette ned prisene. På mange av disse er det allerede i dag en kunstig høy utsalgspris. Bare se på hva for eksempel FC, Alpina, Jean Richard og for den saks skyld en del modeller fra Breitling og Zenith selges for i gråmarkedet. Det tyder vel på en overproduksjon.

Det kan vel tenkes at dårligere tider vil gi færre nye modeller fra en del produsenter? Dette vil kutte utviklingskostnader samt at eldre modeller ikke blir like ukurante.
..bare litt ukvalifisert synsing fra min side:)