Tachymeter

Medlem
10. juni 2011
Jeg vet hva tachymeter er og hvordan det brukes. Men hvorfor er det så mange klokker som har det ? Jeg har aldri hatt bruk for det. Den er jo bare i veien. Er det en ren design gimikk ?

The tachymetre scale can be used to compute many things, but it's primary purpose is to compute the speed after noting how long it takes to travel a fixed distance (e.g. one mile or kilometer). The dial is a scale which computes the function: Tachymetre Dial = 3600 / Elapsed Time in Seconds

The scale is valid for all elapsed times from 7.2 seconds to 60 seconds. If the duration of the event is outside this range, then the answer on the dial is invalid.

HOW TO USE IT:

For example, suppose you wanted to measure the average speed a racecar was traveling. After starting the chronograph function when the car passes the starting line, and stopping it after the car travels exactly one mile, you note that the chronograph hand is pointing at the 4 o'clock position (i.e. 20 seconds have elapsed) Looking beyond the 4 to the Tachymetre dial reveals the chronograph hand pointing at 180. This means that the average speed of the car would be 180 MPH.

Let's say, instead of the race car speed, you are measuring something much slower, like sailboat speed. In this case, you need to use a shorter distance because the elapsed time must fall within the 7.2 - 60 seconds range. For this example, let's say it took 36 seconds for your sailboat to travel 1/10 of a nautical mile. Reading the tachymetre dial gives a speed of 100 knots. However, since we only traveled 1/10 of a nautical mile, the actual answer is 1/10 of that or 10 knots.

Er det ikke slik at en riktig ekte wis skaffer seg hobbyer etter funksjonene på klokka;)

Du får begynne med racing. Da er du plutselig helt avhengig av et tachymeter.:roll:

Eller du kan skaffe deg en slik. Den er beregnet for billøp, så vidt jeg vet, og sannsynligvis til PO-løp, men jeg aner ikke hva de skal med en stoppeklokke som kun holder orden på femten sekunder. Det må i så fall være for å måle hastighet over en avstand på 100 meter.

002-1.jpg

Jeg har aldri hatt bruk for det.

Under denne kategorien faller følgende:
  • WR til 200m eller mer.
  • Helium escape valve.
  • Chronograph
  • Roterende bezel
  • Dato
  • GMT funksjon / 2. tidssone

Kort sagt; alt som ikke viser hvor mye klokken er.;)

Ta deg en titt rundt i huset ditt. Tipper du har et par ting der som ikke er strengt nødvendige også.:)

Ja, jeg er enig Rousp.

Både gmt, dato og roterende bezel (som eggeklokke) er hyppig i bruk hos meg.
Men de øvrige funksjoner må jeg innrømme at sjelden blir benyttet i praktiske formål.

Ta for eksempel månefase. En kul komplikasjon, men du skal strengt være over middels interessert i andre ting enn klokker for å ha glede over denne utover det rent horologiske...

roterende bezel er genialt for å måle hvor lenge man har gjort noe. trening, seiling, svømming osv.

tachymeter er faktisk noe som kan være viktig på lengre seilaser. Er ikke sjelden jeg går tom for strøm når jeg seiler lengre strekker (døgnseilaser) og har mange ganger savnet tachymeter.. har 50 meter med line som løper fritt ut med en blåse på slutten. og med et tachymeter vil jeg kunne finne ut nøyaktig hastighet i løpet av 50 meter. som gir meg farten. det er viktig om man vil vite hvor lang tid man har igjen til land, eller... en trang passasje etc.

GMT er på listen da jeg har en del med kommunikasjon i statene å gjøre.. og da er det greit å ikke ringe for tidlig.

Månefase kan forøvrig være praktisk med tanke på båtlivet det også da månen påvirker høyt og lavt vann. Ikke like viktig i Norge, men ganske viktig i England.

Men... noen som vet om noen mekaniske ur har funksjon hvor den teller ned en gitt tid og gir alarm? alla regattaklokke?

Du finner flere ur med regatta timer.

Rolex har sin Yacht-Master 2, Omega har Seamaster NZL-32. Finnes garanterte fler. :)
Vet ikke om de gir alarm ved tidsslutt, men de har løsninger som gjør det lettere (visuelt) å lese av når tiden er gått.

Du finner flere ur med regatta timer.

Rolex har sin Yacht-Master 2, Omega har Seamaster NZL-32. Finnes garanterte fler. :)
Vet ikke om de gir alarm ved tidsslutt, men de har løsninger som gjør det lettere (visuelt) å lese av når tiden er gått.

Roelx'en er litt dyr for å ta med på regattabanen etter min smak:) ,...vet ikke prisen på omega'en, men er det noen som vet om en regatta klokke (ja, mekanisk seff) som ikke er for dyr (et sted mellom 5 og 10 lapper kanskje..) ?