Tag Heuer

Har sjølv TH Aquaracer chrono og er strålande nøgd. Du må gjerne begrunne kva som gjer at TH er sidestilt med moteur @andersmp
I min bransje florerer det med Rolex. Fordi det er Rolex. Stemplar ikkje dette som motur av den grunn.

Redigert av en moderator:
Når jeg hører moteur tenker jeg da helst på billige ur, gjerne i plastikk og i alle regnbuens farger..

Men dette blir jo veldig personlig, uten noe særlig betydning for andre.. Jeg har Rolex, og om Ola Nordmann og John Doe synes det er harry eller moteriktig/motefeil er helt og holdent deres mening og 100% ubetydelig for meg som eier av uret. Føler det er på tide med mer åpenhet her inne for personlige meninger uten at noen skal bli snurt av den grunn (tenker ikke på noen spesifikt, kun generelt).

Tag er og forblir en urfabrikant og ikke et moteur. Man har andre merker i den kategorien og de fleste her vet sikkert hvilke merker jeg tenker på.

Ellers er jeg enig i at en del av klokkene er noe enklere enn sine konkurrenter men til samme prisen noe jeg syntes blir feil. Beveger man seg opp på modeller fra feks Carrera, Grand Carrera og Monaco serien begynner jeg å kunne forsvare både kvalitet og pris. Har selv eid en Carrera Twin time og må si jeg syntes det var en veldig fin klokke til en OK pris. Jeg kan forsåvidt anbefale merket av flere årsaker :)

Hvordan påvirkes ditt syn på rolex ved 95% de som bruker det merket har kjøpte det kun pga status og "mote", gjør det rolex til et motemerke? Samme kan vel sies om omega og fleste andre merker som er allment tilgjengelige.

Som jeg skriver - påvirkes jeg av det jeg daglig møter, og danner meg et syn på ting deretter. Slik er vel alle mennesker? Noen liker Coca Cola og andre liker Pepsi Max.

Jeg deler min mening - og mitt syn på saken. Så jeg må ikke begrunne mer en det jeg allerede har gjort @Jørn - for det er son @s2bu skriver, personlig og ingen betydning for andre.

:mrgreen:

Jeg har en TH aquaracer som jeg elsker. Den er dessverre quartz men fortsatt digger jeg den. Den ble brukt som daglig beater i 3 år før en Speedy kom inn fra sidelinjen og kapret armen. Men selv etter 3 år brukt natt og dag så ser den uforskammet fin ut.

Smaken er som baken

TH lager vel både briller og mobiltelefoner, så ja.. Motemerke vil jeg kanskje ikke kalle det likevel, men måten de markedsfører seg selv på gjør det ikke akkurat bedre. Kan hende det begynner å komme seg nå, jeg vet ikke, men det bygger vel fremdeles mye på foppalspillere og Formel-1 sjåfører. Det er nok mye det moderne Formel-1 "inspirerte" high-tech designet jeg ikke fikser. Ikke bare i F1-serien, men mye annet blir også bare rot eller fuglfisk for min del. Synes det roper litt identitetskrise eller "her er ei tøff klokke med masse tøffe greier på for tøffe mannfolk som vil tøffe seg litt." Ta for eksempel de litt "roligere" Carrera kronografmodellene, spesielt Cal 16, hadde man bare barbert av og tonet det ned littegrann hadde de sikkert hatt en rekke moderne klassikere bare der.
Carrera CH80 er virkelig lekker, men den har én ting jeg er fullstendig allergisk mot. Datovindu klemt inn klokka halv fem. Limited Edition Carrera Chrono cal.17 er også knallfin. Et stort steg i riktig retning dersom man skal ta det som et eksempel til etterfølgelse av dem selv, nestn fulltreffer, men bare nesten. Fant et bilde av en prototype for litt siden. Den. Var perfekt. Kanskje neste gang.

Edit:
Tok litt feil, vart 40th ann. prototypen jeg mente.
3613.jpg

FIN.

Redigert:
TAG var veldig uheldige med lanseringen av 1887 og hele håndteringen av den saken. Er nok dessverre et eksempel på når markedsføringsavdelingen får litt for mye makt.

Uheldig er vel en skikkelig underdrivelse her...;)

IMHO får TAG urettferdig mye pepper her inne :)

Uenig!
De får pepper for alle de riktige grunnene.
Som nevnt over; lansering av 1887-verket.
De henvender seg til den ikke-klokkeinteresserte delen av befolkningen ved å fremstå som moteriktig og "avantgarde".
Stadig skiftende design uten et klassisk fundament å støtte seg på. Med et hederlig unntak av Monaco da selvsagt.;)
Det kjipeste av quartz-verk i kasser av middels kvalitet forsøkt (og med hell) solgt til overpris.

Forsøk på å etablere seg i absolutt alle prisklasser har etter min mening vannet ut det som kunne vært en sterkere merkevare innen haute horlogerie.
Når man velger å selge alt fra det kjipeste til det mest eksklusive og avanserte virker de uten en klar retning for min del.

Redigert:
Løsning = dropp Tag og bruk kun Heuer

Enig i det. Men der er jeg inhabil. :)

Når det er sagt, har TAG Heuer skjønt at de var kulere før. Derfor nyere modeller som henter mye fra fortid (som alle andre fabrikanter):

3613.jpg

Som med mange andre fabrikanter var Heuer en produsent av verktøy-klokker, eksempelvis pilot-urene levert til det Kenyanske luftforsvaret:

106Autavia73663MH.jpg

En annen variant, kjent som Bund ble bl.a. levert til det norske luftforsvaret:

9458475440_7044d1e4b1_b.jpg

For meg er slike klokker veldig tiltrekkende. De ble bygd til et formål, ment å være et verktøy for profesjonelle brukere som krevde spesielle egenskaper ved klokka, det være seg kronografer, fly-backs, vanntetthet, støtdempere og annet. Må nesten få sitere Dan Spitz, tidligere gitarist i Anthrax nå urmaker-stjerne, som så treffende sa det på denne måten:

"My favorite stuff to work on is older watches because of how they are made. These watches were way overbuilt so that they would never come back for repair. Just look at the mainplates… They were built at a time before computers were checking everything. If you’ve been working on modern stuff all day, there’s nothing like getting a vintage watch to work on, and when you open it up, you say “Ahhhh, look at that, this rocks!” Like an old muscle car, it’s so basic, so perfect, so overbuilt. It just rocks."

Det er dette som for meg gjør at det moderne TAG Heuer ikke er like tiltrekkende som Heuer. Det har rett og slett blitt litt mye vesker og solbriller.

Redigert:
Aaaaah, den øverste er såååååå rå med tachy-skalaen inne på skiva.
FFFFFLLLLAAATE!

Jeg må si jeg begynner å like TH mer og mer, men det den ligger fremdeles langt, langt, langt ned på listen.
Fortsetter de sånn som de har gjort de siste årene så lover det godt, den du linker til @SpaceCowboy er flott. Håper bare den ikke er like tykk som en hockey puck.

Th ch80

Hei, leste innleggene i tråden og syns den nye modellen TH lanserte på Basel var lek ker! Kan noen si meg om verket faktisk er 100 % in-house? Hvis det er det, så varter TH opp med konkurranse mot Omega ;)

Andreas