Tema for klokkesamling?

Jeg har et tema, men sliter litt med å finne ut hvilke klokker som passer inn. Har googlet en del, men finner altså ikke ut av det. Håper dere kan hjelpe.

Temaet jeg ønsker er: "Klokker som har en eller annen spesiell historie".

Det betyr at jeg per i dag (kun) har en "Moon watch". Den neste jeg har på listen er en "Bond klokke", foretrekker Rolex sin.. Men her stopper det litt opp. Hvilke andre klokker passer inn i mitt tema?

Det er nesten ikke ende på hvor mange klokker som passer inn i en litt vid definisjon av det temaet. ;) De fleste prestasjoner blir gjort med en klokke på armen, og produsentene vet utmerket godt å utnytte det. Går du inn på hjemmesidene eller søker litt om for eksempel Rolex, vil du finne historie nok til å holde hobbyen din gående resten av livet bare ved å kjøpe Submarinere. Andre merker som Heuer, Omega, IWC, Breitling m.fl. har også lassevis med mer eller mindre troverdig historie.

Et opplagt valg i samlingen din kan være Rolex Explorer som minner om uret Hillary brukte på sin Everestferd (dersom han ikke brukte en Smith). Litt mer uvanlig er for eksempel Vulcain Cricket som, i den grad det er noen referanse, ble brukt av flere amerikanske presidenter. Man kan med nokså stor sikkerhet anta at Truman hadde sin Cricket på armen da han ba Enola Gay ta av med sin fete last. Kennedy, visstnok en klokkeentusiast, mener jeg bar en Omega Semaster da han vinket til Oswald m.fl. i Dallas.

Siden du har en Speedmaster kan du komplettere med en Fortis Cosmonaut kronograf som har vært russernes romfartsklokke i mange år. En fliegervariant fra IWC, Stowa eller andre har tydelige røtter i flyhistorien. Cartiers Tank ble inspirert av første verdenskrigs stridsvogner.

I det hele tatt vil det ikke være vanskelig å finne ur som passer temaet ditt. Utfordringen blir heller å begrense deg. Hvis du finner ut hvordan man gjør det, blir jeg glad for tips.

Edit: Som historieklokkeinteressert nordmann er det en klokke som absolutt hører hjemme i samlingen din: Eterna Kon tiki.
 
Har en liten greie med at jeg gjerne vil ha klokker innenfor eget interessefelt. Driver litt research for tiden på ur som har blitt brukt på førstebestigningene av de 14 8000m toppene, legendariske bestigninger i alpene, og klokker brukt av legendariske klatrere.

Ellers er det jo mange interessante kategorier en kan samle innenfor. Bond, Superhelter, Sport og andre kategorier som spenner seg innenfor mange forskjellige typer ur.
 
Har fått et lite utforskerpreg på minisamlingen så langt, med Explorer I og II og Eterna Kon-Tiki. Raeggi, om du greier å finne ut hvilke ur som ble brukt av klatrerne på førstebestigninger og legendariske klatreekspedisjoner, ser jeg fram til en lang og velskrevet artikkel her! :p

Siden det ligger innenfor ditt felt, her er en gjeng førstebestigere av Rondespiret i Antarktis med sine hvite Explorer II:

IMG_4553.jpg

(Originalfoto: Ivar Erik Tollefsen)
 
Jeg har et tema, men sliter litt med å finne ut hvilke klokker som passer inn. Har googlet en del, men finner altså ikke ut av det. Håper dere kan hjelpe.

Temaet jeg ønsker er: "Klokker som har en eller annen spesiell historie".

Det betyr at jeg per i dag (kun) har en "Moon watch". Den neste jeg har på listen er en "Bond klokke", foretrekker Rolex sin.. Men her stopper det litt opp. Hvilke andre klokker passer inn i mitt tema?

Også har du Jaeger LeCoultre Reverso (Squadra), Omega Speedmaster X-33, Comex Rolexer, den andre klokken som har vært på månen...

Kombinert med PerØ sine forslag har du litt å undersøke ;)
 
Hehe, frisk ekspedisjon i Antarktis, men flott lesning den boka gitt ;)

Mye jobb for tiden, så har ikke fått allverdens tid til nå, men Hillary hadde en Smiths DeLuxe 19-jewels på hånden da han besteg Everest sammen med Tenzing Norgay i '53. Tenzing hadde forøvrig Rolex Explorer med til topps.

K2 har jeg slitt mer med å finne noen ursponsor, noe grunnet artikler på italiensk, men uansett må en vintage Bivouac fra Favre-Leuba som Bonatti brukte på senere ekspedisjoner friste. Han var tross alt helten i '54. Pen klokke er det også!

Så får man se om man kan finne noe informasjon på andre 8k-topper etterhvert.
 
Hehe, frisk ekspedisjon i Antarktis, men flott lesning den boka gitt ;)

Mye jobb for tiden, så har ikke fått allverdens tid til nå, men Hillary hadde en Smiths DeLuxe 19-jewels på hånden da han besteg Everest sammen med Tenzing Norgay i '53. Tenzing hadde forøvrig Rolex Explorer med til topps.

Du bør nok også sette klokker brukt av kanskje den største klatrhelten av alle, Reinhold Messner på lista. Der gikk det i OysterQuartz Datejust og Explorer II (1655....som definitift burde hete Messner Explorer og ikke McQueen Explorer, spør du meg)

1655
Reinhold-Messner.jpg


Messner og Habeler med Datejust (OysterQuartz)
Reinhold-Messner-and-Peter-Habeler-Everest-Climb.jpg