Tenk at jeg ville kvitte meg med denne...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Ny ammo strap = ny klokke. Koser meg......
P3050669.jpg

P3050653.jpg

P3050652.jpg

P3050651.jpg

P3050650.jpg

P3030646.jpg

P3030642.jpg

P3030641.jpg

P3030640.jpg

Takk

og jeg vet faktisk ikke :( Men takk til G4RM som stilte velvillig opp på døren min tidligere denne uken med denne, må innrømme jeg glemte rett og slett å spørre hvor den kom fra......

Starpen er fra Schweiz, tilvirket av en som kaller seg lederarts

Hei.

Reimen kommer fra en tilvirker i Schweiz som kaller seg Lederarts når han annonserer på Paneristi.com.

Den er umerket på innsiden? Innsiden er polstret med tynt rostbrunt lær?

Hans reimer er litt røffe og kommer fra 60-80år gamle Schweiziske ammovesker.
Jeg har kjøpt 3 st reimer fra han merket med årsmerke 40 og 57 og en umerket.

Er veldig glad i disse strapsene..

Se hans annonse på paneristi.com :

http://www.network54.com/Forum/3533...++SWISS+AMMO+STRAPS+22-22mm++24-24mm++26-26mm

Reimen kommer fra en tilvirker i Schweiz som kaller seg Lederarts når han annonserer på Panerist.com.

Den er umerket på innsiden? Innsiden er polstret med tynt rostbrunt lær?

Heisann ja det stemmer. Tror jeg skal sende en PM og høre med selger......

Flott klokke og fott rem :)

Men, kombinasjonen? Skal ikke dømme noen, men for meg så blir det feil med kombinasjonen dykkerur og skinnrem... Dykkerur skal være på lenke eller gummi, til nøds nato IMO.

Flott klokke og fott rem :)

Men, kombinasjonen? Skal ikke dømme noen, men for meg så blir det feil med kombinasjonen dykkerur og skinnrem... Dykkerur skal være på lenke eller gummi, til nøds nato IMO.

Panerai er vel strengt tatt dykkerur som helt siden tidenes morgen har vært påsatt skinnrem. En god skinnrem tåler dessuten vann.

Panerai er vel strengt tatt dykkerur som helt siden tidenes morgen har vært påsatt skinnrem. En god skinnrem tåler dessuten vann.

Enig der, men de fleste PAM i dag er ikke dykkerur. Ei heller ville jeg ha stolt på en skinnrem når jeg dykker... Å tåle litt regn er en ting. Å dykkes med er noe helt annet ;)

Men, som sagt; flott klokke og flott rem :)

Enig der, men de fleste PAM i dag er ikke dykkerur. Ei heller ville jeg ha stolt på en skinnrem når jeg dykker... Å tåle litt regn er en ting. Å dykkes med er noe helt annet ;)

Nevn en Panerai som ikke er dykkerur?

Vanntetthet på Panerai:

Submersible: 300m --> 2500m

Luminor Marina: 300m

Radiomir: 100m

Har enda tilgode å se en Panerai med mindre vanntetthet enn 100m. En vanlig oppegående fritidsdykker går ikke dypere enn 30m. Da er 100m WR alt man trenger. Hvorvidt en Radiomir egner seg som et praktisk dykkerur kan diskuteres, men at det tåler fritidsdykking er sikkert :)

Ang skinnreim så er det som xe3l sier, en god custom skinnreim tåler vann uten problem. Simona har faktisk to skinnremmer som er beregnet til dykking.

Til OP:

Gratulerer med en flott 243 :) En veldig flott Submersible som står høyt på de fleste Paneristis ønskeliste. Synes kombinasjonen var feet :cool:

Nevn en Panerai som ikke er dykkerur?

Vanntetthet på Panerai:

Submersible: 300m --> 2500m

Luminor Marina: 300m

Radiomir: 100m

Har enda tilgode å se en Panerai med mindre vanntetthet enn 100m. En vanlig oppegående fritidsdykker går ikke dypere enn 30m. Da er 100m WR alt man trenger. Hvorvidt en Radiomir egner seg som et praktisk dykkerur kan diskuteres, men at det tåler fritidsdykking er sikkert :)

Hentet fra dykkerur.no

"Et dykkerur er en klokke som er beregnet på undervannsykking, og skal som et minimum tåle et trykk som er større enn 10 ATM, som tilsvarer 100 meter (330 fot)".

"Water Resistant 100 m Vann Resistent 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. Passer for rekreasjons-surfing, svømming, snorkling, seiling og vannsport. NOT suitable for diving. IKKE egnet for dykking".

Det vil da altså si at flere Luminor-, Radiomir- og andre modeller ikke kan klassifiseres som dykkerur.
Men, jeg tar selvkritikk for det med skinnreima ;)

Ser det er enkelte Radiomirs som har en vanntetthet på 30m, slik som 249 har.

Det er gjerne ikke et dykkerur ihht. dagens krav, men funket fint for den italienske marinen på slutten av 30-tallet :)

PaneraiRolex.gif

paneristi_2533_3646.jpg

paneristi_trittico.jpg

Den dagen en Panerai lekker på 30m skal jeg spise hatten min :p

Den dagen en Panerai ikke tåler fritidsdykking skal jeg spise hatten min :D

Hva den tåler og hva den er sertifisert for er ofte to forskjellige ting ;)

Men, jeg ville ikke ha gått tilbake til en AD med f.eks. en Radiomir og krevd garantirep. fordi den var ødelagt av vanninntrengning etter dykking :p

Den dagen en Panerai ikke tåler fritidsdykking skal jeg spise hatten min :D

La meg introdusere deg til Mare Nostrum aka PAM 300.

En nydelig klokke med vantetthet som tilsier at du ikke bør ta den med i dusjen.

Edit; nå editerte du den posten din så ting ble litt rart her :p.

30m er i utgangspunktet (og historisik sett) dykkerur. Men i praksis bruker man jo nå 3atm som en slags "ikke vanntett, ikke egentlig" beskrivelse.

Om Panerai faktisk er tett til 3atm holder det jo lenge til det meste, om de er mer av typen "tåler kanskje litt vann som spruter på klokken når du vasker hendene" er det verre.

Hva den tåler og hva den er sertifisert for er ofte to forskjellige ting ;)

Helt klart. Jeg var ikke klar over hvilke overkill-krav som må tilfredsstilles for at man kan kalle det et dykkerur. Sertifisert eller ikke, en Radiomir vil, i mine øyne, alltid forbli et dykkerur med lang og innholdsrik historie.

Hva garantien dekker vet jeg ikke, men jeg vil anta at dersom man nettopp har kjøpt en ny Rolex Submariner hos forhandler med gjeldene garanti, monterer den på en ROV og senker den ned til 280m, og når den kommer opp så har det komt vann i kassen, vel, er ikke det en garantisak da?

Uff, dette er sporet langt fra topic.

Helt klart. Og man skal trykkteste klokken minst 1 gang i året dersom den skal brukes til vannaktiviteter.

Jeg vil anta at dersom man nettopp har kjøpt en ny Rolex Submariner hos forhandler med gjeldene garanti, monterer den på en ROV og senker den ned til 280m, og når den kommer opp så har det komt vann i kassen, vel, er ikke det en garantisak da?

Bare en måte og finne ut av det på? Du har vel kanskje en liten ROV for hånden også?