Bjørn Nyland er en kjent skikkelse i både det norske og internasjonale Tesla-miljøet. Ja, gjennom all sin erfaring og bidrag er han faktisk blitt en såpass størrelse at Tesla selv tar stor notis av det han rapporterer om.
Jeg har ikke selv Tesla, men har fulgt elbilforum siden 2012. Det er på det rene at Bjørn og andre early adopters i praksis har fungert som betatestere. Tesla Model S var ved slippdato befengt med en haug av feil. Også organisatorisk har Tesla slitt; kapasitetsproblemer og voksesmerter i alle ledd. Og det er jo ikke så rart, vi snakker første bilmodell fra bunnen av, fra en helt fersk produsent. Med drøssevis av ny teknologi. Det vil ta mange iterasjoner av Model S, Model X før de er på samme kvalitetsnivå som øvrige produsenter som har 50-60 års produksjonsforsprang. Man må huske at innovasjonstakten er nærmest motsatt proporsjonal med kvalitet. Å være best på begge deler er umulig for ett og samme selskap - i alle fall ikke av Teslas størrelse. Det Tesla har fått til i en så langt i en så kapitalintensiv bransje savner sidestykke i moderne industrihistorie.