Tesla Model S

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
Hva er forumets mening om denne bilen. 0-100 på 4,4 sek. Pen bil med masse plass. Rekkevidde 48 mil. Alle fordeler som følger med en elektrisk bil. Hvorfor skal jeg ikke betale 31.000 for å komme på ventelisten? Leveringstid er da ca. 1 år.
 
Hva er forumets mening om denne bilen. 0-100 på 4,4 sek. Pen bil med masse plass. Rekkevidde 48 mil. Alle fordeler som følger med en elektrisk bil. Hvorfor skal jeg ikke betale 31.000 for å komme på ventelisten? Leveringstid er da ca. 1 år.

Det der er jo faktisk en bil! Meget lekker, og antakelig rimelig godt skrudd sammen og. Såvidt jeg vet har Tesla vært bra mtp. driftssikkerhet og pålitelighet. Igrunn den eneste elbilen som virkelig er en fristende sak :)
Grunnen til at JEG ikke ville satt meg på venteliste er mangelen på en fantastisk bensindrevet V8 eller V12. Det er ett eller annet feil med bil som ikke har lekker motorlyd til å matche utseende :) Selvfølgelig min høyst personlige mening.
 
Grunnen til at JEG ikke ville satt meg på venteliste er mangelen på en fantastisk bensindrevet V8 eller V12. Det er ett eller annet feil med bil som ikke har lekker motorlyd til å matche utseende :) Selvfølgelig min høyst personlige mening.

Jeg ser den, men allikevel føler jeg at fordelene veier opp mangelen på gromlyd.
 
Jeg ser den, men allikevel føler jeg at fordelene veier opp mangelen på gromlyd.

Ser noen åpenbare fordeler med den jeg og. Og den er jo faktisk brukbar på litt lengre turer også! Bare det i seg selv gjør den jo svært mye mer attraktiv enn det som har vært hittil av elbiler.
Tenker også på tingene som kollektivfelt, bompenger og avgifter.
Vet du hva den havner på prismessig ved levering forresten?
 
Mange åpenbare fordeler, akkurat som en Nissan Leaf.

Jeg var skeptisk til Tesla jeg fikk prøve en roadster i sommer - så gøy at jeg glemte å savne lyden ;););)

Hvis jeg var i markedet for en sånn bli hadde jeg garantert prøvekjørt og prøvekjørt osv.
I tillegg er bilen pen.
 
Flott bil, og absolutt blant de bedre på markedet.

Hvilken avtale er det på denne bilen i forhold til batteripakke? Noen form for avtale på innbytte eller leasing av batteriene?
Ser for meg at det er en svindyr affære når de evt. må byttes. Kanksje ikke en så veldig aktuell problemstilling når man kjøper bilen ny.

Hvordan påvirkes batteriene av for eksempel kulde? 48 mil er vel og bra, men ikke hvis det er best case scenario?

Min største motstand mot elbiler er nettop på grunn av begrensningene på batteritid. Vet at Tesla Roadster sin oppgitte batteritid var langt kortere enn det som var oppgitt av leverandør.
 
En bekjent av meg får sin i starten av desember, tror han gleder seg :)
 
Flott bil, og absolutt blant de bedre på markedet.

Hvordan påvirkes batteriene av for eksempel kulde? 48 mil er vel og bra, men ikke hvis det er best case scenario?

Min største motstand mot elbiler er nettop på grunn av begrensningene på batteritid. Vet at Tesla Roadster sin oppgitte batteritid var langt kortere enn det som var oppgitt av leverandør.

Med tanke på at ingen av de norske kundene har fått bilene sine enda, må man basere seg på erfaringer fra ulike tester.

Hentet fra elbilforum.no :

"michiganmodels" fra US forumet melder følgende:
- Å holde kupetemperaturen på 22 grader ved -1 utetemp påvirker ikke rekkevidden noe særlig. Han kjørte 192km med snittforbruk 197w/kilometer. Snitthastighet 112km/t. Dette gir en rekkevidde på 425 kilometer

- Oppvarming av kupeen trekker nesten ikke strøm, men oppvarming av batteriet trekker strøm. Ved kjøring i ca 0 grader brukte bilen ca 312w/kilometer de første kjørte kilometerne for å varme opp batteriet. Etter ca 4km falt forbruket ned til rundt 200w/km.

- Det tar bare et par minutter å løfte kupevarmen fra 0 til 22 grader. Kupeen virker ekstremt godt isolert og varmetapet er visst minimalt når temperaturen er løftet.

New York Times journalist
One Big Step for Tesla, One Giant Leap for E.V.?s - NYTimes.com

- Klarte drøye 48 mil ved pen kjøring (snitthastighet ukjent)
- Klarte 373km ved hard kjøring/underholdningskjøring, aksellerasjonstesting mm. (snitthastighet ukjent)

StephRob
- Kjørte en rundtur på 290 km. Noe kupert terreng. Snitthastighet 105km/t halve tiden. 13 km i kø. Andre halvdel av tiden varierte hastigheten fra 72-97km/t. Midtveis på turen møtte de noen som fikk prøvekjøre bilen og teste akselerasjon. Aircondition på hele veien. 2 voksne og tre barn var med på hele turen, dvs. 250kg last ca.
- Rekkevidde på denne turen var 378km


Dette virker jo lovende:)
 
Du bør nok sjekke batterikapasiteten ved -15, en ikke helt uvanlig temperatur her til lands. Et vanlig batteri taper mer enn femti prosent av effekten ved denne temperaturen.

Jeg er også litt skeptisk til levetiden på batteriene i vårt klima. En batteripakke til denne bilen koster sikkert 150K+. Noe mindtre ville forundre meg. Må den byttes etter tre år blir det et kostbart bilkjøp.
 
Er ikke noe å spørre om:p
Bare å kjøpe! Er høyest på min wtb liste når det gjelder bil hvertfall...
 
Hva er pris på bilen ferdig på skilt egentlig?

De regner med en pris på rundt 600' for en Signature Performance utgave;) Dette er utgaven med den største batteripakken, den kraftigste motoren, og spekket med alt annet av ekstra-utstyr.
 
De regner med en pris på rundt 600' for en Signature Performance utgave;) Dette er utgaven med den største batteripakken, den kraftigste motoren, og spekket med alt annet av ekstra-utstyr.

Nei da er det jo ingenting å lure på - ser ut som en fantastisk bil. Løp og kjøp!!
 
Du bør nok sjekke batterikapasiteten ved -15, en ikke helt uvanlig temperatur her til lands. Et vanlig batteri taper mer enn femti prosent av effekten ved denne temperaturen.

Jeg er også litt skeptisk til levetiden på batteriene i vårt klima. En batteripakke til denne bilen koster sikkert 150K+. Noe mindtre ville forundre meg. Må den byttes etter tre år blir det et kostbart bilkjøp.

Det er slik at batteriene varmes opp i kaldt vær og ikke påvirkes av kulda. Levetiden på batteriene skal være 10 år. La oss si at det koster kr. 150 000 å skifte batterier. Det blir 15 000/år. Det tjener man fort inn igjen. Nesten ingen serviceutgifter, nesten ingen driftsutgifter, ingen bompengeavgifter, ingen årsavgift. ( I alle fall ikke pr. i dag)
De norske prisene er ikke offentliggjort ennå, men prisen på den største "Performance" modellen i USA er ca. 100 000 USD. Det er blitt meg fortalt at det heller ikke er moms på denne bilen og prisen skal da bli omtrent den samme i Norge, med et tillegg til importøren.

Bilen har visstnok fantastiske kjøreegenskaper grunnet det lave tyngdepunktet. Akselerasjonen er helt hinsides med fullt dreiemoment fra stillestående.
Det negative er at du ikke kan få den med adaptiv cruisekontroll, men det kommer vel kanskje med neste modell. Noe annet er risikoen for at Tesla Motors skal gå konkurs. De har tapt enormt med penger så langt. Men Mercedes er inne på eiersiden og det er kanskje betryggende.
 
Vurderte å "like" denne, men var usikker på om det var ironi.

Om det er ironi så "liker" jeg.

Hehe beklager å skuffe - det var ikke ironi. Men jeg kan jo forklare hvorfor det ikke var det, 600' for en ny bil med god plass og det utseende som er så kjapp som denne er er jo en god deal uansett.

Bor man så er sted hvor strøm og lading lar seg løse er det jo ekstremt mange incentiver for å kjøre elbil, det største er jo mangel på avgifter slik at en bil plutselig koster det den skal.

Og som Celter er inne på - er ikke galt om man kan avskrive 15' i året for batteriet.
 
Jeg tenker at bilen på papiret ser strålende ut. Er motivet å få fin en fin, stor, sterk, "miljøvennlig" bil er det vel bare å kline til. Er biløkonomi motivasjonen hadde jeg heller beholdt gamlebilen og slengt inn en 10-ukers Vikinglotto.
 
Bellona tok vel ut sin idag? Jeg holdt på å legge inn depositum i 2008. Men det burde vært en liten 70 hk motor som backup for bruk i land som Norge. Hva skjer om man går strømtom på en ensom slette? Minusgrader, ingen varmekilde og total hjelpesløshet...
Nei, tror en buddy etc i tillegg til en langveisbil er veien å gå fortsatt
 
Største problemet med å kjøpe el-bil for meg er at folk kan begynne å tro at jeg er miljøbevisst. Helst ville jeg ha kjørt en V12 med 550 tørste bensinhestekrefter, da jeg ikke tror en døyt på at vi mennesker kan påvirke det globale miljøet. Men det er vel en diskusjon vi kan ta en annen gang. ( Fint tema for vår planlagte klokke og whisky GTG:))