Test av den nye macro linsa

Medlem
30. juni 2008
Sted
Kristiansand
Så etter endel klokkebilder tenkte jeg det var på tide å investere i en macro linse. Valget fallt på en Nikon Macro 60mm F2.8.

20090904-DSC_0015.jpg

20090904-DSC_0013.jpg

20090904-DSC_0011.jpg

20090904-DSC_0026.jpg

20090904-DSC_0010.jpg

20090904-DSC_0002.jpg

20090904-DSC_0022.jpg

20090904-DSC_0023.jpg

20090904-DSC_0006.jpg

20090904-DSC_0028.jpg

Det ser veldig bra ut, Bullit! Driver du med dette bare på hobbybasis, eller jobber du med noe fotorelatert noe?

Lækre billeder 8) Jeg synes, at du leger med lyssætningen på en spændende måde ;)

Hvad er dit syn på linsen ? Har selv haft kigget på den, men prisen har afskrækket ... sorry ... :oops:

Jepp, du er dyktig, ingen tvil om det. Jeg vet ikke om jeg tør å poste flere bilder nå , får jo prestasjonsangst av slike bilder som dette :mrgreen:

Joepete skrev:
Lækre billeder 8) Jeg synes, at du leger med lyssætningen på en spændende måde ;)

Hvad er dit syn på linsen ? Har selv haft kigget på den, men prisen har afskrækket ... sorry ... :oops:

Tusen takk for alle kommentarene!

Når det kommer til linsa så har jeg egentlig ikke noe å sammenligne den med iogmed at det er min første macrolinse. Autofokusen er veldig treg og har vanskelig for å fokusere til tider synes jeg, iallefall på hva jeg vil at den skal fokusere på...
Alle bildene over er derfor tatt med manuell fokus.
Ellers har den en ganske god tyngde i seg og byggekvaliteten virker veldig bra, men det er vel nesten å forvente av en orginal Nikon linse.
Tror denne linsa ligger på rundt en 4500.- Fant denne brukt til rett under halve prisen, så jeg er veldig fornøyd :mrgreen:
Vurderte en stund Tamron sin 90mm, har hørt denne skal være veldig bra og den er jo hakket billigere.

kalla skrev:
Meget bra !!!! Du har virkelig talent som fotograf :D

Takk skal du ha, Kalla!

Kalla er forøvrig karen som er den heldige eieren av Girard perregauxèn jeg postet bilder av tidligere og har vært en stor bidrager og støttespiller til fotointeressen min.
Tror kanskje jeg har fått han smittet med litt klokkegalskap dog :mrgreen:

Fantastiske bilder Bullit :eek: Jeg legger kamera på hylla ;)

Foretar du noen redigering i f.eks Photoshop?

Jeg bruker Lightroom, noe ala Photoshop bare veldig mye enklere.
Stort sett drar jeg bare i forskjellige spaker til ting blir sånn ca. slik jeg hadde tenkt det. Er ikke noe dreven i etterarbeiding av bildene, så det blir forholdsvis basic med justering av hvitbalanse, skarphet/klarhet, cropping og evt. konvertering til svart/hvitt.