The Bradley by Eone Design - designet for blinde men får mye tid på armen :-)

Medlem
30. nov. 2014
Innlegg
16
Sted
Bergen
The%20Bradley%201.jpg
The%20Bradley%202.jpg
The%20Bradley%203.jpg


THE BRADLEY

Klokken på bildene har fått navn fra Lt Ian Bradley, en amerikansk offiser som mistet synet i Afghanistan. En gjeng designstudenter fra MIT og Harvard bestemte seg for å lage en tøff og rimelig klokke som også kunne leses av blinde.

Etter forprosjektet gikk de på Kickstarter sommeren 2013 og ba om USD40.000 til piloten. Ved utløpet av tegningsperioden hadde vi som ble fascinerte bidratt med USD594.000 og de var klare for å starte produksjon. Høsten 2013 kom klokken på bildene sendende, flott innpakket og med en hilsen fra Lt Bradley med takk for bidraget.

Klokken er i titan, lenken i stål. Ytterste kule viser timer, innerste minutter. Kulene følger magnetiske visere inne i kassen og ruller løst i sporet. Kassen er 40mm, høyde 11,5mm. Den er å få på nettbutikk for ca NOK2.500 etter avgifter og porto er betalt.

Co-branding'en de valgte med Bradley er genial og gjør historien rundt klokken og designet knallsterk. Mannen vant to gull og ett sølv i svømming under Paralympics OL i London 2012 og er en fantastisk representant for pågangsmot og null selvpålagte begrensninger.

Det er selvsagt kjekt å gå med en klokke jeg har vært med på å finansiere utviklingen av.

I tillegg vekker den interesse hos flere enn bare den faste menigheten :)

Hilsen
Tidvis
Bergen
 
Utrolig kul klokke, har sett denne på instagram, men var ikke klar over hele historien. Takk som deler.
 
Utrolig fet klokke, og en bra bakgrunnshistorie! :) Rett på lista her, selv om jeg ikke er blind, bare fargeblind...
 
Artig konsept, jeg ser noenlunde brukbart men kunne godt tenkt meg en slik. Kan man risikere at kulene faller ut, eller er de låst i sporet?
 
Artig konsept, jeg ser noenlunde brukbart men kunne godt tenkt meg en slik. Kan man risikere at kulene faller ut, eller er de låst i sporet?

Kulenes dimensjon er større en åpningen i sporet. Klokken er vanntett til 50m og fremstår som solid, enkel og funksjonell. Siden den er i Titan er den lett og nær kroppstemperatur i bruk.

Og så har du alltid noe annet enn været å diskutere med folk du møter :)
 
Hvordan er lumen? :D

Takk for spørsmålet, må innrømme at jeg blir litt usikker på hva jeg skal svare :)

Klokken er designet for blinde og svaksynte og er taktil. Den er altså ment å leses ved å føle med fingrene. Jeg kan med letthet sitte i et møte eller i en kinosal og finne ut hva klokken er uten å se på den.

Det er hverken Tritium, dioder eller andre lyskilder på denne. Markeringene er i høyglans stål.

Hvis du jobber i helsevesenet og sikter til den anatomiske betydningen av lumen må jeg hjem og hente skyvelære før jeg kan gi deg indre omkrets på løpegangen :)

Tidvis
morsom
 
Faktisk så har svigerfar fått en uhelbredelig øyesykdom som med tiden vil gjøre han blind. Jeg foreslo å kjøpe denne klokka i julegave til han etter å ha lest innlegget her, men da ble kona snurt og ga et tydelig "Nei!" som svar. Klokker er så mye enklere en kvinner.
 
Forslag til metode :)

Kjøp klokken, gå med den, selg til svigerfar når behovet oppstår :)

Elegant og Kinderegg-aktig. Bonusen er selvfølgelig at om du faktisk gjør det så vet du en del mer om deg selv og diagnosen 'uhelbredelig'.

Forumet forstår deg om du gjennomfører, men jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på det anerkjennende klappet på skulderen fra henne :)