THE Panerai - hvilken er den mest "korrekte" modellen?

Tommytott

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2015
Sted
Bergen
Hei godtfolk!

Jeg begynner så smått å bli fysen på en Panerai, og jeg har brukt lang tid på å like merket. I førsten var jeg i hvert fall HELT sikker på at jeg ALDRI skulle ha en Luminor, men der har jeg endret mening gitt..

Uansett, som tittelen mer enn antyder, hva mener folket er modellen med stor M? Jeg har lest en eller annen plass, på norsk attpåtil (som kan tyde på at det var her inne på TS en plass), en persons mening om hvilken modell som er den mest "korrekte". Det inkluderte type skive (sandwich eller noe, jeg husker ikke), farge på skiva, diameter på kassen, og et par andre kriterier. Oppsummert betydde dette at det var EN spesifikk modell som var greia. Har googlet og googlet men finner ikke tilbake til denne "listen".

Hva mener dere, og hvorfor? Setter pris på innspill!

-Tommy

Manuelt urverk.
Sandwich skive hvis mulig.
Uten sekundviser.
Radomir.

792761.png.adapt.627.942.png

Manuelt urverk.
Sandwich skive hvis mulig.
Uten sekundviser.
Radomir.

792761.png.adapt.627.942.png
+ 1

Har havnet på leting etter Radiomir selv, IMHO er dette den "originale" basert på legendariske 3646 "Cali" :)

Det sagt, 372 er vel den "originale" Luminor - hvis det er den kassen du er ute etter!

• Liker
Reaksjoner: Rød
Denne kler hvert eneste lille merke i plexiglasset. Og riktig størrelse på 47mm føles svært bra. Mindre klumpete enn annen storselger som 312/320.
IMG_8702.JPG

• Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU
Kanskje avhengig av hvem man spør. Jeg opplevde ihvertfall 320 som topptung og klumpete selv om diameter er litt mindre. Og jeg er svært fornøyd med mitt valg om å gå for 372 som første Panerai :)

Skal man gå etter historisk korrekte reeditions så har det jo blitt noe og ta av etterhvert. 372 er en reedition av 6152 og da er det plexi som gjelder. 663 og 673 er jo også reeditions av 6152 og enkelte vil hevde at disse er mer historisk korrekte siden de ikke har "swiss" på skiven (for det hadde heller ikke 6152). Vintage 6152 finnes i flere varianter og Panerai har tydeligvis sett verdien av å relansere så mange som mulig (både med og uten simulert radium burn). Ellers henter jo også 587 mye fra en historisk korrekt modell sammen med 662 (piccolo egiziano). Alle disse er ihvertfall trygge valg om man vil ha en Panerai med vintage dna. Til slutt handler det jo aller mest om hvilken modell man selv liker og hvilken modell som "snakker" til deg Lykke til med et spennende valg

Ja , eg har hørt fleire som har nevnt dette med at den er bedre å gå med en 44mm kassene . Eg har kun prøvd den en gang , og den virka veldig diger i forhold til 320 som eg kjenner godt .

Verdt å merke seg at de historiske Panerai'ene ikke var i salg, og at f.eks. 6152 ble levert i varianter med og uten kronebeskytter, og med og uten sekundviser. Så, ingen av disse variantene kan sies å være mer "korrekte" enn andre.

• Liker
Reaksjoner: OJ82 og klokkevennen