Tidssonen og prisdiskusjoner

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Et bittelite hjertesukk:

Etter et drøyt år her på Tidssonen, så skjønner jeg hvorfor enkelte andre nettforum har forbud mot å diskutere pris på sine sider. Jeg skjønner at Tidssonen kan være et godt hjelpemiddel for folk som er usikre på pris, men alt snakket om penger opplever jeg litt ulekkert på en måte. Jeg ble ikke interessert i klokker på grunn av økonomien. Å betale en haug med penger for en lekker, men temmelig liten metallklump med noen tannhjul inni er såpass ulogisk i utgangspunktet at jeg ikke trenger å bli minnet på det. Og i hvert fall ikke at jeg kunne/burde/egentlig skulle betalt mye mindre enn det jeg kanskje gjorde.

Jeg synes det er litt for lettvindt å si ting som: "Den hadde jeg ikke gitt mer enn xxx kroner for" eller "Den er ikke verd mer enn xxx", som det fantes en objektiv sannhet. Alt kjøp og salg handler om at en vare er mer verd for en part enn en annen. Ellers ville det ikke blitt noen handel.

Dessuten synes jeg det er dumt at det ofte blir trukket frem priser nettbutikker og selgere i utlandet som er uten mva. Greit nok at mange ikke har problemer med å la være å betale mva på innførsel, men det er faktisk snakk om et lovbrudd. For å sette det på spissen er det ganske lett å få billige klokker hvis man er villig til å bryte loven på den ene eller den andre måten.

Dette er som sagt ikke noe stort poeng for meg. Jeg synes bare at en klokkediskusjon uten at prisene nevnes, er morsommere enn en klokkediskusjon som bare handler om man har gjort et godt kjøp eller ikke.

Til en viss grad enig.

Jeg tror de fleste medlemmer her kan samstemme i at klokkekjøp/samling i utgangspunktet ikke er noe en gjør i vinnings øyemed:D
For min personlige del er diskusjonene du henviser til, som oftest, uinteressante fordi jeg sjelden selger ur og kjøper alltid for å eie.

Når det henvises til priser eks mva fra utlandet er jeg enig i at dette er tullete, og kan, satt på spissen, sammeliknes med å si at det er mye billigere å stjele klokken:D At priser oppnådd i bruktmarkedet diskuteres synes jeg er greit, det er tross alt et relativt lite marked i Norge, og mange type ur omsettes sjelden. At mange av brukerne her inne frekventerer internasjonale forum og også handler internasjonalt er nok ikke typisk for den jevne norske klokkebruker, og heller ikke for alle her på TS. Jeg opplever også at de aller fleste diskusjoner i "Kjøp og salg"-tråder viser at mange brukere er mer enn gjennomsnittlig opptatt av ur-økonomi;)

I en tråd for noen uker siden ble det diskutert priser rundt ett spesielt merke (med kun en AD i Norge, tror jeg). Problemet med denne diskusjonen var jo at det ble kastet ut noen påstander rundt rabatter og prisnivå som er vanskelig (ihvertfall for meg) å mene noe om. Hadde dette derimot vært dokumenterte påstander synes jeg absolutt det har noe på et forum som dette å gjøre.

Den samlede kunnskapen her på forumet er noe alle forumbrukere nyter godt av. Det er ikke små beløp vi kjøper ur for i året, og kan et tips eller hint her inne spare meg for 30% på mitt neste ur vil jeg gjerne ha tipset.
Generelt sett synes jeg forumbrukerne holder seg innenfor, og det er sjelden jeg leser kommentarer jeg føler er langt over. Prisdiskusjon innenfor "normal etikette" føler jeg absolutt har sin plass på et forum som TS.

Jeg synes det er litt for lettvindt å si ting som: "Den hadde jeg ikke gitt mer enn xxx kroner for" eller "Den er ikke verd mer enn xxx", som det fantes en objektiv sannhet. Alt kjøp og salg handler om at en vare er mer verd for en part enn en annen. Ellers ville det ikke blitt noen handel.

Dessuten synes jeg det er dumt at det ofte blir trukket frem priser nettbutikker og selgere i utlandet som er uten mva. Greit nok at mange ikke har problemer med å la være å betale mva på innførsel, men det er faktisk snakk om et lovbrudd. For å sette det på spissen er det ganske lett å få billige klokker hvis man er villig til å bryte loven på den ene eller den andre måten.

Dette er som sagt ikke noe stort poeng for meg. Jeg synes bare at en klokkediskusjon uten at prisene nevnes, er morsommere enn en klokkediskusjon som bare handler om man har gjort et godt kjøp eller ikke.
Jeg kan være enig i noe av poenget ditt. Men rent prinsipielt er jeg for en så høy grad av ytringsfrihet som overhodet mulig - og å legge slike begrensninger på hva en kan og ikke kan diskutere synes jeg blir overdrevet. Det er et lite klokkemiljø som henger her på forumet, med et forholdsvis stort spenn i kunnskap, interesse og økonomiske rammer for urkjøp. Ved at den omsetningen som foregår er så transparent som mulig, kan vi hjelpe alle til å gjøre gode kjøp, og muligens luke ut en del "luringer" - noe som det r mer enn nok av miljøer hvor ur kjøpes og selges. Det erhelt selvsagt at diskusjoner om ulovligheter, altså momsunndragelser og slikt er uaktuelt og bør slås ned på.

Jeg skjønner at Tidssonen kan være et godt hjelpemiddel for folk som er usikre på pris, men alt snakket om penger opplever jeg litt ulekkert på en måte. Jeg ble ikke interessert i klokker på grunn av økonomien. Å betale en haug med penger for en lekker, men temmelig liten metallklump med noen tannhjul inni er såpass ulogisk i utgangspunktet at jeg ikke trenger å bli minnet på det. Og i hvert fall ikke at jeg kunne/burde/egentlig skulle betalt mye mindre enn det jeg kanskje gjorde.
Jeg vet ikke om det var poenget ditt, men jeg synest det blir litt rart å henvise til din dårlige samvittighet som begrunnelse for at prisdiskusjoner er uønsket. Om du synes du har gjort et godt kjøp bør vel det egentlig være nok for deg?

Mitt syn er uansett at jo mindre begrensninger vi kan legge på ytringsfriheten til forumet, jo bedre er det. Så lenge vi kan unngå personangrep, sjikane og drittslenging (la oss ikke bli som på TTT) og de verste usaklighetene kan unngås i seriøse tråder, synes jeg vi kan la være å regulere oss helt bort.

Jeg vet ikke om det var poenget ditt, men jeg synest det blir litt rart å henvise til din dårlige samvittighet som begrunnelse for at prisdiskusjoner er uønsket.

Var nok litt uklar der.

Er vel mer at jeg mener klokkekjøp og hva man er villig til å betale er en subjektivt og kan til tider være ganske irrasjonelt. Og for meg så er det litt av sjarmen. Et godt kjøp for en person kan være et dårlig kjøp for en annen.

Mitt syn er uansett at jo mindre begrensninger vi kan legge på ytringsfriheten til forumet, jo bedre er det. Så lenge vi kan unngå personangrep, sjikane og drittslenging (la oss ikke bli som på TTT) og de verste usaklighetene kan unngås i seriøse tråder, synes jeg vi kan la være å regulere oss helt bort.

Det krille sa.

Jeg kan være enig i at vi i så stor grad det er mulig bør tillate diskusjon av pris på generelle grunnlag. Men noe jeg til tider finner usmakelig er lengre diskusjoner om pris i salgsannonser.
Jeg mener at alle står fritt til å legge ut objekter for salg til den prisen de føler er riktig. Kommentarer og bud kan tas på PM så man unngår "bajserere".

Og er det ingen respons så får man ta hintet og sette ned prisen, så enkelt er det.

Den store takhøyden på dette forumet er for meg hovedgrunnen til at jeg er innom her ganske ofte. Håper ikke dette stedet blir en kopi av Paneristi som er spammet med poster om kjeledyr, feriealbum og bursdagønsker. Som er helt greit men når det accompagneres av tannløse diskusjoner blir det uutholdelig.

Vi skal ikke prøve å eliminere alle mulige konflikter, konflikter er bra, det skaper fremskritt og er ikke minst underholdende, kan være :) Kommer det usaklige innlegg om pris så blir jo det kjapt saget ned av medlemmer, det er jo poenget med å ha et åpent forum.

Om man har gått på grønt i tollen er det et personlig valg, det er ikke ulovlig å diskutere det og det er relevant for dette forumet, jeg synes det hører hjemme her. 9 av 10 reim makere feks skriver ned verdien på tollseddelen automatisk, dere som er imot tar dere kontakt med Tollvesenet for å gjøre rett i ugjerningen?
Er man overrasket over den lave moralen til medlemmer kan man jo lage en post "Hva er deres syn på moms unndragelse?", og hvem vet, kanskje man klarer å forandre synet til noen.

Min spådom er at såkalt "modding" og prosjekt klokker blir den neste store valget klokke forumene må ta. Flere profilerte "risti" har begyndt med dette og det blir spennende å følge utviklingen, både diskusjonene på forumene og selve klokkene. Foreløpig er det godtatt til en viss grad på Paneristi men jeg lurer på hvor lenge det vil vare før de får en liten mail fra Bonati & Co.

Tidssonen er et lite uavhengig forum, det er en styrke som burde underbygges ikke begrenses.

Om man har gått på grønt i tollen er det et personlig valg, det er ikke ulovlig å diskutere det og det er relevant for dette forumet, jeg synes det hører hjemme her. 9 av 10 reim makere feks skriver ned verdien på tollseddelen automatisk, dere som er imot tar dere kontakt med Tollvesenet for å gjøre rett i ugjerningen?
Er man overrasket over den lave moralen til medlemmer kan man jo lage en post "Hva er deres syn på moms unndragelse?", og hvem vet, kanskje man klarer å forandre synet til noen.

Er usikker på om denne delvis var myntet på meg..? Poenget MITT når det gjaldt dette var at det er en urimelig sammenligning. Jeg ytret ingen moralske synspunkter i forhold til momsunndragelse, men hvis prisen på et ur smuglet inn i landet skal være veiledende i prissammenligninger er per def. alle ur kjøpt hos norsk AD overpriset - og det synes jeg blir galt utgangspunkt for diskusjon. Det er langt mer interessant å vite hva den reele prisen hos AD (eller gråmarkeddealer for den saks skyld) i landet du kjøpte klokken er. Men vi kan gjerne diskutere det å gå på grønt i tollen..

Utover dette er jeg helt enig i at dette forumet trenger stor takhøyde.

Min spådom er at såkalt "modding" og prosjekt klokker blir den neste store valget klokke forumene må ta. Flere profilerte "risti" har begyndt med dette og det blir spennende å følge utviklingen, både diskusjonene på forumene og selve klokkene. Foreløpig er det godtatt til en viss grad på Paneristi men jeg lurer på hvor lenge det vil vare før de får en liten mail fra Bonati & Co.

Denne problemstillingen forstår jeg ikke? Skulle det være et problem for en klokkeprodusent eller dens disipler at modding av klokkene diskuteres eller avbildes? Det eneste de overhodet kanskje kan ha noe å si på er bruken av merkenavnet deres ved salg av modifiserte ur. Og disiplene kan synes det er kult eller ukult.

Herrefred hvor jeg hater denne oppvurderingen av produsenter og forum-politi til evige dommere over hva jeg kan og ikke kan gjøre med ur jeg har kjøpt. Jeg mistenker at det stort sett er de rettroende disiplene som står for dette, produsentene bryr seg vel fint lite med annet enn hva de tillater autoriserte forhandlere og servicesentre å gjøre ...

Tanken minner meg om en diskusjon på TZ hvor man spekulerte i om Rolex konsernet hadde tapt penger på Madoff. Siden dette ikke kunne bevises ville et medlem ha en offentlig unnskyldning til Rolex fra trådstarter :roll: La det ikke bli slik her på 'sonen.

Tanken minner meg om en diskusjon på TZ hvor man spekulerte i om Rolex konsernet hadde tapt penger på Madoff. Siden dette ikke kunne bevises ville et medlem ha en offentlig unnskyldning til Rolex fra trådstarter :roll: La det ikke bli slik her på 'sonen.

:D
Minner meg på hvorfor jeg ikke henger ut på TZ.

Er forøvrig enig i at "positiv" pris diskusjon bør ha innpass for å gi forum medlemmer mulighet til en god handel, mens f.eks "trashing" av prising på kjøp/salg forumet ikke bør forekomme.

Jeg er forsåvidt veldig enig med deg i det meste du sier her Santos-Dumont.

Folk må gjerne også slutte å diskutere det som tenderer mot momsunndragelse på forumet.
Det finnes legitime spørsmål om momsrefusjon og innførsel, la de komme, men gleden ved klokker blir nok for oss alle større om man heller tar diskusjonen om mulig unndragelse privat :p

Er usikker på om denne delvis var myntet på meg..?

Nei, ikke mot noen enkelt. Jeg er klar over at jeg er i mindretall her så da er den isåfall myntet på flertallet, langt fra en person mao. :)

Hvis noen legger inn pris sammenlikninger med hva klokken koster andre steder i verden så kan jo dette faktisk være en opplysning som kan ha en verdi. Ufattelig harry oppførsel imo men da får man jo bare svare at dette er Norge, prisene på nytt og brukt er litt høyere her enn ellers i verden... hvis ikke man har fått med seg det. Etter vært vil det slutte å komme slike tåpelige innlegg tror jeg, med unntak av en og annen noob som kommer innom men da er det ihvertfall regulert naturlig, ikke ved sensur.

Denne problemstillingen forstår jeg ikke? Skulle det være et problem for en klokkeprodusent eller dens disipler at modding av klokkene diskuteres eller avbildes?

Modding er jo forholdsvis akseptert men prosjekt klokker, har sett et par heftige diskusjoner rundt det ja, produsentene har nok ikke sansen for at det bygges fantasi modeller der ute med blanding av OEM deler og tredjeparts produsenter...

Rappet fra en post på "risti":

"homage= MM20
Copy= replica/fake/fugazi
Project= combining parts of various watches/models to make a piece, i.e. a non-OEM rad case with an old stock dial/cotebert mov't. "

Dette er jo feks helt vanlig blandt veteranbil entusiaster men er vel mildt sagt ikke stuerent i klokke samler miljø enda.

Så et eksempel av an nydelig gammel Panerai der kun skiven var OEM. Resten var tredjeparts deler modifisert slik at de så gamle ut, nydelig klokke men den ville aldri blitt godtatt postet på de største forumene men her på Tidssonen hadde det (foreløpig) vært greit. Slik håper jeg det forblir, synes det er en intressant utvikling som åpner nye muligheter.