Tilstandshjelp: Speedmaster - kasse og lenke

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Jeg ber herved om bistand fra dere med erfaring rundt å eie og håndtere en Speedmaster.

Over en periode har tanken på en Speedmaster Professional Moonwatch311.30.42.30.13.001 vokst på meg. Jeg har ikke snappet opp akkurat denne referansen i det norske markedet, så jeg titter internasjonalt. Nå har jeg funnet et eksemplar som jeg tenker å legge inn et bud på, men jeg er litt usikker på hvordan finishen originalt skal være og siden det ikke går an å prøve på/ta en nærmere kikk må jeg ta meg til nøye med bilder.

Dette er en 2013 modell (regner med at finish varierer avhengig av årgang?)
Presenteres som brukt, men "veldig bra" tilstand
Det foreligger ingen papirer på service
Bezel bærer preg av bruk, ikke et problem. Kasse og lenke ser nesten nybørstet og polert ut?

Spørsmålet koker vel egentlig ned til: er dette kosher?
Bonus spørsmål: kan noen som har tatt en service i det siste gi en pekepinn på pris?

1742711182942.png

1742711096104.png

1742711124253.png

1742711141339.png

1742711236749.png

1742711259042.png

1742711293132.png

1742711318079.png

Jeg har har og har hatt endel Speedmastere, også denne modellen. Kasse og lenke ser ok ut. Det med service og kostnad varierer jo, skal man levere til Omega koster det ca £800 ettersom jeg har forstått, jeg bor i UK men går ut fra at prisene er de samme i Norge. Selv har jeg aldri levert til Omega men brukt flinke uavhengige urmakere, sist jeg tok service på en Speedmaster var 4-5 år siden og jeg betalte £330 for service på en 105.003.66 fra 1966, den har 321 verk så mer komplisert enn 1863 verket på denne, det var inkludert noen deler, selve servicen var £250. Og jeg ville iallfall ha testet klokka på en timegrapher før jeg sendte den på service da mange klokker kan prestere helt utmerket selv om de ikke har hatt service på mange år. Før jeg kjøper en kostbar klokke som dette vil jeg alltid spørre selger om det er mulig teste klokka i en timegrapher, dersom den presterer dårlig vet man jo at service er uungåelig, motsatt, er det amplitude på 300 og beat error på 0.1, samt +- 5 sekunder i flere posisjoner er jo service unødvendig. For meg virker det som mange sender klokker på service uten at det er behov for det i det hele tatt. Dersom det ikke er mulig å få sett klokka i en timegrapher må man jo stole mer på selger, noe som kan være problematisk dersom man ikke kjenner vedkommende. Men med en såpass ny Speedmaster skal det normalt mye til for at det er alvorlige problemer.

Er man i Norge er det nesten alltid best å kjøpe en klokke fra norsk selger, prisene i Norge er iallfall ikke noe høyere enn det man stort sett ser i utlandet, det er vel prisen på service som er høyere i Norge, og spesielt når man tar i betraktning hele 25% moms på import… Denne referansen er jo mer sjelden enn den med hesalite og stål baklokk men fremdeles relativt vanlig så du burde kunne finne en i Norge, om ikke i dag så burde det være mulig å finne en med litt tålmodighet.

Redigert:
Jeg spurte på ur-tjenesten på Tveita, hva de ville ta for service på en speedy med 1863 verk i november. Det begynte på 6000 sa Simen. Det blir alltid litt mer, for delene de bytter ut. De er autorisert for Omega service. Og de prioriterer også Omega, slik at det går fortere, enn feks Eterna og Brellum som jeg hadde inne til rep der da.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
"Kasse og lenke ser nesten nybørstet og polert ut?"

Ja, det ser ut som hele klokke ble polert/børstet på nytt for å trekke mest mulig $ av en brukt tilstand.
Det er det som er problemet med mange selgere på nettet, eller Chrono24 som jeg har sett mye av.
De kan ikke la det være.
Også vil du ha den Prof "Moon" som egentlig er den eneste klokken godkjent for EVA(Extravehicular Activity) for NASA og Roscosmos, burde du ta utgaven med full bakkassen og plexiglass.
Den burde også bli billigere enn den med visning back, safir krystall og pyntet urverk.

Eller mener jeg at klokker som kommer med "urverket går" uten service historikk, papir og boks burde selges til VELDIG lav pris.
Om klokken er kosher handler om du er orthodox, eller ultra orthodox.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jeg har en sapphire sandwich med samme verk. Ett manuelt kronografverk er veldig pent å se på og det gjør at jeg valgte det. Det er ikke mange (les null) sveitsiske eller tyske verk ev den typen man kan skaffe til prisen av en brukt speedmaster av forrige generasjon. For meg er det å kunne beundre verket halve morroa med en speedy.