- Medlem
- 26. april 2011
Vi vurderer å kjøpe en treroms leilighet som langsiktig investering (10 år) for utleie.
Noen skatteregler:
Det må være en leilighet med en viss standard:
Og en viss beliggenhet (ingen absolutte grenser):
Hva trenger jeg hjelp til? Og noen refleksjoner:
Ja, kan sikkert kjøpe 33 sub - men det vil hverken kone eller bank godta
Noen skatteregler:
- 22 % skatt på inntekt fratrukket kostnader (ganske mye å trekke, faktisk)
- 10 % formuesverdirabatt
- Enn så lenge ikke eiendomsskatt for eiendom under MNOK 5,7, men det kan, men nytt Storting, plutselig endre seg for sekundærboliger
Det må være en leilighet med en viss standard:
- ikke første etasje
- kurant kjøkken og bad
- maler gjerne vegger
- balkong
- lyst
Og en viss beliggenhet (ingen absolutte grenser):
- Løkken (øvre grense Biermannsgate og ikke øst for Sofienbergparken)
- St.hanshaugen, Bislet, Adamstuen (ikke Alexander Ki.plass / Ila)
- Majorstuen, Fagerborg, Blindårøn, Frogner, Skillebekk, (avgrenset av ca Thomas Heftyesgt og Ullevål Hageby)
- Nydalen sentralt, ikke Tåsen, Bjølsen, Sandaker
- Eksempel på unntak: nybygg på Løren
- Usikker på Torshov/Sagene
Hva trenger jeg hjelp til? Og noen refleksjoner:
- Noen viktige faktorer jeg har oversett ovenfor?
- Er valgene spinnville?
- Bedre å kjøpe total råtten toroms for MNOK 3,7 - eller noe annet innenfor budsjett?
- Burde vi heller sette penga i fond?
- Etter mine finn-søk så varierer prisene for en treroms ca MNOK 0,5 fra øst til vest, og leieinntektene mellom ca 14-17´. Etter skatt, renter, avdrag og div kost vil vi potensielt sitte igjen med 3-4´i happycash per mnd (eller har jeg regnet helt feil?).
- Kjøp av leilighet vil medføre lån på ca MNOK 2-2,5, en giring vi ikke får til med fond. Litt større formuesrabatt, men mikkemuspenger. Lån gir også skattefradrag på rentekostnad.
- Vi kommer ikke til å finregne på krona eller dra mest mulig penger ut av banken.
- Konstant bekymring for endringene i verdensøkonomien vil være mer forstyrrende enn ned og oppganger i boligmarkedet.
- Områdene jeg refererer til ovenfor vil neppe bli mindre attraktive de neste 10 årene. Vi kjenner ikke markedene i Ski/Lillestrøm/Jessheim/Asker etc som jeg også regner som vekstområder fremover (meget svogeraktig forskning herfra, er jeg på villspor?)
- Utleiesegment: studenter, nyetablerte kjærester, alder 22-37.
- Erfaringer?
- Konkrete tips?
- Hva bør jeg spørre dere om?
Ja, kan sikkert kjøpe 33 sub - men det vil hverken kone eller bank godta