Tips og hjelp til mulig Paneraikjøp

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Min aller første post her på forumet var om Panerai. Den gang kjøpte jeg ikke, og har heller ikke gjort det etter det. Lysten på Panerai er imidlertid fortsatt like stor, og etter litt fikling og klåing på div. Panerai på GTG ble ikke lysten mindre. Hvis lykken står meg bi og ting generelt går min vei blir det kanskje et kjøp i 2013? Drømmen er der ihvertfall.

Mine "krav" til en Panerai er:

- inhouse
- kun tidsvisning, og mest mulig clean skive
- kasse i stål
- i utgangspunktet åpen ang. størrelsen. 44mm og 47mm vet jeg passer, 42mm er muligens litt lite.

Da står jeg igjen med følgende modeller:

PAM 372
Pam00372_front.png

PAM422
Pam422_Cat_Front_E.png

PAM337
Pam00337_front.png

PAM448
Pam448_Cat_Front_D.png

PAM449
Pam449_Cat_Front_E.png

Hva må jeg regne med å betale for hhv. ny og brukt av de forskjellige modellene? Hva er deres tanker og meninger om de forskjellige modellene? Er det noen modeller (evt. utgåtte) som oppfyller kravene, men jeg ikke har fått med på listen min.

Mottar all hjelp og alle tips med stor takk. :D

Artig :)

Er ikke de fleste av disse modellene 2012-modeller, minus 372? Jeg tenker at de kanskje er vamskelig å få tak i brukt her i landet. Mogens, hva sier du? ;)

For min egen del er det nok 422 som frister mest av disse med 372 hakk i hjel. Sjekk watchrecon.com og chrono24.com for en idé om prisnivået :)

panerai_sihh_2012__pam422.jpg

panerai_sihh_2012__pam422_4.jpg

Smak og behag....

Om vi legger prisen bort, er min rangering slik;

372 > Klassisk, ren og enkel

337 > Elegant og pen,- men......

422 > Kunne vært sekundanvisningen foruten.

448 > En spesiell skive. For kjennere av historien.

449 > En noe uvant og "rar" skive.

:rolleyes: Lykke til !

Jeg har PAM422 som en av mine favoritter, så jeg får vel si den;) Og jeg er en av de som liker sekundviser på skiven, dermed velger jeg 422 fremfor 372. Begge er utrolig flotte!

Min favoritt av disse er helt klart 448. Utrolig kul skive. Jeg må også gi 372 en sjangse til, liker veldig godt hva Panerai gjør om dagen.

Hvis du dropper inhouse har vi en flott 44mm boutiqe edition PAM 390. Ligger noe under 372 i pris og er tilgjengelig i utlandet.
Tom

Jeg var veldig klar for en 422 når jeg så den for første gangen, helt klart en favoritt.
Men tilfeldighetene skulle ha det til at en 372 ble i mitt eie, litt sånn uten å ha planlagt det. Når jeg i dag sammenligner de to modellene er jeg glad jeg valgte 372. Ren, enkel og historisk.
Prismessig er de ganske like. Skulle jeg trekke fram en av de andre du nevner, vil jeg si 449.
Her et bilde av min:

20121002_075007.jpg

Hvis jeg hadde fått valget i dag, hadde det nok blitt en 422 eller 372. Liker 422 hakket bedre fordi jeg gjerne vil ha en sekundindikator - og føler at hele skiven har en bedre harmoni, med tekst både klokken 12 og 6.

Gleder meg uansett til å se hvilken modell du ender opp med :)

Her kommer "brannfakkelen":

Jeg var overbevist om at jeg skulle ha en 372 eller 422. Til mitt lille remprosjekt handlet jeg inn en Marina Militare i 47mm for å få lage prototyper, men også for å ha den på handa og se om jeg virkelig var klar for størrelsen.

Etter å ha gått med den i en uke var jeg klar til å legge ut min PAM 320 for salg og finne en 372, men i det jeg fikk 320'en tilbake på hånda ble jeg veldig i tvil. For meg er 44mm stort nok og mine håndledd måler 19,5 mm.

Tror man blir veldig påvirket av at alle produsenter setter opp strørrelsen på så og si alle sine modeller, misforstå meg rett; jeg er veldig glad for at Rolex og AP justerer opp sine modeller til 41mm og 42mm, for det tror jeg de må for å imøtekomme dagens marked. Men PAM har alltid laget store klokker med sine 44/45mm og jeg mistenker at vi kommer til å se færre 47mm om noen år. Dette er trender og det går i bølgedaler. Hvis du skal ha en klokke for livet ville jeg gått for en 44mm. Skal du ha en klokke i noen år (som de fleste av oss her inne) ville jeg slått til på en 47mm.