"Tips og triks" ved salg av klokker.

Medlem
5. feb. 2017
Innlegg
15
Sted
Stavanger
God dag!

Min erfaring med salg av klokker er tilsvarende lik null, så om du sitter med noen praktiske "tips og triks" blir disse veldig godt mottatt. Dette er selvfølgelig foruten de nevnt i "Retningslinjer for Tidssonen Marked".
Med andre ord; Hva ønsker du å se i en annonse og når du får klokken levert?

Ved annonse:
  • Hva er det viktig å inkludere i bildene?
  • Hvilken tilleggsinformasjon blir satt pris på?
  • Er det enkelte ting man burde styre unna i annonsen?

Ved levering:
  • Hvilken type levering burde benyttes?
  • Hvordan pakkes klokken inn på en god og sikker måte?
  • Hvem betaler evt. frakt? kjøper/selger?

Bare å tilføye ytterligere kulepunkter om ønskelig!

Kort og brutalt; hva er det viktig å tenke på ved salg?

Vet det er mange spørsmål her, og dere må for all del ikke svare på alle. Jeg takker for alle svar som blir gitt!
 
Jeg pleier å kjøre følgende bilder:
Rett på skive
Skrått på skive x2
Lugs x4
Rett inn på kasseside x2
Lås inkl baklokk
Lenkestrekk
Samlebilde inkl. tilbehør om det finnes
Close ups av eventuelle defekter

Ellers greit å informere om:
Servicehistorikk
Eventuelle feil
Nøyaktig hva som følger med
Mva betalt?
Hvorvidt klokka "går bra"

Styr unna trusler om salg til utlandet eller at uret trekkes om ikke ønsket pris oppnås

Styr unna spekulasjoner om fremtidig prisbilde

Styr unna snakk om at klokke kan trekkes om du ombestemmer deg, skulle du ramset opp alle selvfølgeligheter hadde annonsen blitt lang :)
 
Mye av det @2JHead sa - og er man ambisiøs, så kan jo Hodinkee vare et forbilde. Eksempelvis:

- What we love
- What you should know

:)

6-RolexGMTMaster-A_2048x2048.jpg


love_68f7d059-1be2-4e1e-b8cf-314042c99e4e_1024x1024.jpg


know_88cc0dfe-849c-488c-bf5e-ceec3f8a8200_2048x2048.jpg
 
Styr unna "sendes for kjøpers ansvar". En pakke med EON er foriskret opp til 50K, og er en avtale mellom selger (sender) og Bring. Kjøper (mottaker) har intet ansvar, så en slik klausul må unngås.
 
Synes oppskriften til @2JHead er fin.
Det er mye som kan skrives, men gode bilder som gir kjøper riktig inntrykk er 80% av annonsen. Uansett om det påpeker mangler eller feil.
F.eks hadde jeg nok aldri kjøpt den GMT-masteren lenger opp på siden når jeg ser at springbar stikker ut av lug. :mad: Men det er alltids noen som ikke bryr seg.
Unngå påstander du ikke kan stå inne for. En forseggjort annonse gir også et litt bedre inntrykk av selger, enn to setninger og link til Finn.no.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjati
jeg mener det hadde vært toppere enn toppers hvis alle priser var inkludert frakt; da jeg hører 'sendes for kjøpers regning' så blir jeg akutt gnien og lurer pronto på: åj, hvor mye dreier det seg om, mon? og 'sendes for kjøpers regning' gir meg litt, tja, negative vibber. uvennlig. som i donald: kjøp & stikk :p
 
Enkelt tips er å freshe opp salgsobjektet litt og gjøre seg flid nok å fjerne fingeravtrykk på glass, smuss i lenka et.c.
Det gir et godt inntrykk av både selger og klokka.

En god, rydddig og ærlig annonse er også helt essensiellt, mener jeg. Gjerne med utgangspunkt i det som etterhvert blitt en mal, tatt frem og forbedret av @aek / @Tetragrammaton

F.eks teksten i denne: http://www.tidssonen.no/forum/threads/panerai-radiomir-183.42887/#post-580709

Eller denne, i all beskjedenhet link til egen, http://www.tidssonen.no/forum/threads/seiko-sumo-sbdc001-sort.37558/#post-522421
 
Kupp! Første mann til mølla! Kun ut dagen! Kjennere vet hva denne er verdt! Sjelden mulighet! Fort deg før prisoppgangen kommer! Hvis ikke noen kjøper denne vil jeg trekke den! Trekkes uten forvarsel og grunn! Bilder kommer! Se finnkode: 437890! Se finnannonse! Siste sjanse før den trekkes! Siste bump! Definitivt siste bump!

Ellers kan jeg anbefale caps lock i tekst og overskrift, gjerne kombinert med et antall utropstegn. Personlige og subjektive oppfatninger som, "etter min mening verdens flotteste klokke," eller "verdens beste klokke selges" er noe som vil overbevise potensielle kjøpere.

Tidssonen kjøp/salg har også et usedvanlig slapt regelverk så mulighetene er mange.

Lykke til! :D
 
Kupp! Første mann til mølla! Kun ut dagen! Kjennere vet hva denne er verdt! Sjelden mulighet! Fort deg før prisoppgangen kommer! Hvis ikke noen kjøper denne vil jeg trekke den! Trekkes uten forvarsel og grunn! Bilder kommer! Se finnkode: 437890! Se finnannonse! Siste sjanse før den trekkes! Siste bump! Definitivt siste bump!

Ellers kan jeg anbefale caps lock i tekst og overskrift, gjerne kombinert med et antall utropstegn. Personlige og subjektive oppfatninger som, "etter min mening verdens flotteste klokke," eller "verdens beste klokke selges" er noe som vil overbevise potensielle kjøpere.

Tidssonen kjøp/salg har også et usedvanlig slapt regelverk så mulighetene er mange.

Lykke til! :D
Touché :D
 
Kupp! Første mann til mølla! Kun ut dagen! Kjennere vet hva denne er verdt! Sjelden mulighet! Fort deg før prisoppgangen kommer! Hvis ikke noen kjøper denne vil jeg trekke den! Trekkes uten forvarsel og grunn! Bilder kommer! Se finnkode: 437890! Se finnannonse! Siste sjanse før den trekkes! Siste bump! Definitivt siste bump!

Ellers kan jeg anbefale caps lock i tekst og overskrift, gjerne kombinert med et antall utropstegn. Personlige og subjektive oppfatninger som, "etter min mening verdens flotteste klokke," eller "verdens beste klokke selges" er noe som vil overbevise potensielle kjøpere.

Tidssonen kjøp/salg har også et usedvanlig slapt regelverk så mulighetene er mange.

Lykke til! :D

Skjønner jeg må ta kontakt om jeg trenger hjelp til neste annonse. Kan umulig slå feil dette! Makan til kvalitet :cool:
 
Morsom tråd:)

Mine erfaringer, som jeg håper oppsummerer mange av innspillene ovenfor (@2JHead startet meget bra!) :
  1. Bilder, bilder, bilder!
  2. Riktig mengde relevant informasjon (ikke klipp og lim fra produsents spec, heller ikke for mye personlig tolkning)
  3. Ærlighet varer lengst, svar utfyllende i første PM
  4. Din prisforventning
  5. Høflig og hyggelig tekst (unngå tipsene til @flyback :p)
  6. Start setninger og egenavn med stor bokstav: http://www.korrekturavdelingen.no/egennavn-fellesnavn.htm @holmby


Slenger ved noen annonser jeg har lagd selv hvor jeg har prøvd å etterleve tispene ovenfor. Hadde vært morsomt med deres analyser av disse annonsene, hva kunne vært gjort annerledes for at disse hadde vært de perfekte salgsannonsene?

Daytona 116509:
Submariner 16800:
Nodate 14060m: