Tips og triks !

Medlem
10. jan. 2011
Innlegg
638
Sted
Stjørdal
Justering av eta 2824-2, baklokket åpnes med en god kladd butylstreng. Som regel går det fint å vri opp og skru igjen baklokket med en kleberlig ball laget av butylstreng.

(Butylstreng kan kjøpes på bil rekvisita butikk, brukes bl.a. som frontrute lim til gamle Volvo 240)

Og da er det bare å prøve seg frem med justeringen, se illustrasjon, og husk å vær stødig på handen, det skal ikke mye til for å justere +/-20 sek/dag.

Det kan sitte noe gjenstridig butyl igjen på baklokket som svarte flekker, det taes lett bort med litt elektro cleaner på ei fille eller et tørkepapir. Husk å smør pakningen og gjengene med litt syrefritt fett.

Håper dette kan være til nytte for noen som vil prøve selv.:p


baklokk%C3%A5pner+a.jpg


justering+2824-2.png


baklokk%C3%A5pner+b.jpg
 
Ett lite ekstra tips her, skruen med + og - merkert over seg i det bildet her
justering+2824-2.png


"gir" eller "tar" 5 sekunder dagen for hvert hakk(mener det er 5 men litt usikker her), vet man hvor mye klokken går feil per dag er det lettere å bruke denne for å få en finere gange.
 
Fant ut at dette kan postes her, da jeg er i behov for tips og triks, og kanskje noe verktøy...

Er det bare meg på sonen som ikke er en racer i å skifte reim?? Jeg sliter når det ikke er lugholes.. :(

Har de fleste av dere en klemme el.l for å fiksere klokken? Arg. :cool:
 
Du kan jo øve deg på seiko sine gummiremmer. De er hardere enn granitt og trangere enn ..... Klarer du de vil jeg tro du klarer de fleste andre. På seikoen brukte jeg selv en spiss ikea kniv presset denne mellom lugsen og remmen og vred innover slik at kniveggen fikk tak i pinnen. Kanskje dårlig forklart, men det fungerte smertefritt.
 
Det minste skrujernet i dette verktøysettet passer perfekt for å bytte remmer. Koster også bare 39 kroner på Clas Ohlson!
 
Har fått anbefaling fra urmaker om å bruke kassekniv framfor springbar tool når det er en rem som skal av eller på. Mye enklere og ta av og på remmen uten å ripe lugsene. Har ikke prøvd selv da jeg stort sett veksler mellom rem og lenke.. Gidder ikke finne fram begge deler.. ;)
 
Kjøp deg en Bergeon 6111 "springbar tool"! ;) Kan bla. kjøpes her: http://www.chronoworld.com/new/product_details.php?product_id=165

Har fått anbefaling fra urmaker om å bruke kassekniv framfor springbar tool når det er en rem som skal av eller på. Mye enklere og ta av og på remmen uten å ripe lugsene. Har ikke prøvd selv da jeg stort sett veksler mellom rem og lenke.. Gidder ikke finne fram begge deler.. ;)

Begge deler fungerer, stort sett ikke noe problem å bruke urmaker-skrutrekkere heller ;) Det kommer litt ann på hvordan fester etc det er på klokka, men på remmer er kassekniv veldig bra å bruke :) Erfaring har også mye å si for hvordan man får det til, og med hvilket verktøy man gjør det best med! Øvelse gjør mester som de sier :) (Men det kan jo være greit å øve på noe annet enn Pateken først ;)).
 
godt verktøy er 70% av jobben!!!
Bra folk har tips og triks.. Men verktøy til f.eks baklokk osv- koster ikke så mye!

Blåser dere litt i uret før baklokket skrus på igjenn ? Rart hva et lite støvkorn kan gjøre over tid. Bare advarer^^
silikon til baklokks pkn er også til en ok pris=)
 
Ett lite ekstra tips her, skruen med + og - merkert over seg i det bildet her
justering+2824-2.png


"gir" eller "tar" 5 sekunder dagen for hvert hakk(mener det er 5 men litt usikker her), vet man hvor mye klokken går feil per dag er det lettere å bruke denne for å få en finere gange.

Den butylballen er smart! Ser av bildene at det er den nedre "armen" som skal justeres. Det er vanskelig å gjøre stødig. Men hva er justeringsskruen til hvis ikke nettopp å - justere hastigheten?
 
Jeg forsøkte på noe gammelt skrot. Det er justeringsskruen som er merket med minus og pluss man skal skru på, som det står over bildet. Illustrasjonen viser hvilken vei "armen" beveger seg når skruen justeres hhv mot pluss eller minus.

Eller har jeg misforstått spørsmålet...?
 
Jeg forsøkte på noe gammelt skrot. Det er justeringsskruen som er merket med minus og pluss man skal skru på, som det står over bildet. Illustrasjonen viser hvilken vei "armen" beveger seg når skruen justeres hhv mot pluss eller minus.

Eller har jeg misforstått spørsmålet...?

Ahh... leste bare under og på bildet :oops: (nudge = dytte/dulte). Da skjønner selv jeg dette :idea: