Tips om gullsmed/juvelér for diamantsmykker?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Det hender man ønsker å bruke sine surt oppsparte kronasjer på annet enn klokker
(jeg vet, pling i bolla :roll:). Noen ganger er det til og med diamanter og feminint bling ;)

Dessverre synes jeg Thune, David-Anderson og de fleste andre etablerte kjedene er ganske overpriset på både edelstener og innfatninger. Jeg ser jo hver gang de har "diamantdager" en god indikasjon på hva de kunne solgt stenene for. Mistenker at jeg betaler mye for fine lokaler ;)

Pris er essensielt når det gjelder diamantsmykker føler jeg, da nesten hele verdien ligger i stenen(e). En fin innfatning kan vel alle lage, og jeg synes ikke det er så viktig om det er en kjent designer som har klart å tegne en sirkel ... Men om jeg kan få en hvitere og klarere diamant til samme prisen vil jeg jo gjerne det, eller gå opp i størrelse på stenen :D

Har fått tips om at det er mye å spare på å kjøpe diamantsmykker hos Tesori, og for meg som diamantnewbie ser det ihvertfall ut som de tilbyr stener av høy kvalitet til en god pris. Er det noe TSere som har handlet der?

Er det andre (uavhengige?) juvelérer som kan anbefales? Andre tips jeg bør få med meg?

Lyst til å dele litt bilder av blinget ditt?

En av mine svakheter er diamanter... :rolleyes: Begynte med en oppgave jeg skulle skrive på barneskolen. :p

Har et par hjerteslepne stener liggende og vente på den rette anledningen... 8)

Har egentlig veldig lyst på litt bling selv, men klarer ikke helt å finne noe som ikke ser alt for feminint ut for meg..

Jeg er nok en av de som har lagt igjen altfor mange kroner hos Thune fordi jeg er dårlig til å planlegge. Da er det enkelt å kjøpe seg ut av uføret...:mad::mad::mad:

Dessverre har jeg heller ingen gode tips å komme med. Men jeg har opplevd å få taksert smykker kjøpt i utlandet til 3-5 gangeren når jeg kommer hjem, så at marginene hos norske gullsmeder er gode er det neppe tvil om.

Heldigvis har jeg også erfart at de fleste er villige til å gå ganske langt ned i pris på de litt dyrere smykkene, så nå handler jeg aldri uten kamp:roll::roll::roll:

Kan jeg bare kjapt og greit få bekreftet at det er snakk om gaver til en bedre halvdel?

Da så ;) Jeg for min del skulle gjerne hatt en signetring eller noe liknende til meg selv.. :D

Jeg har en gammel ring med en topas eller lignende som jeg har arvet av min oldefar. Min oldefar ble sikkert anklaget for mye forskjellig, men feminin var definitivt ikke en av dem, så ringer med smykkesteiner kan selvsagt være på den riktige siden. Nå venter jeg bare på å bli gammel og distingvert nok til å bruke den.

Når det gjelder diamanter, så er Briljant Ur og Gull på Frogner lavere på pris enn de store kjedene selv om utvalget naturligvis ikke er helt det samme. Men den store forskjellen er at man kan kikke på ur i samme slengen når man først er der inne.

Jeg har en gammel ring med en topas eller lignende som jeg har arvet av min oldefar. Min oldefar ble sikkert anklaget for mye forskjellig, men feminin var definitivt ikke en av dem, så ringer med smykkesteiner kan selvsagt være på den riktige siden. Nå venter jeg bare på å bli gammel og distingvert nok til å bruke den.

Noe slikt jeg tenker på selv ja. Men eneste ringen av den sort i familien gikk en annen vei. Så får lage meg noe eget en vakker dag. :)

Anders, svigermor er i den bransjen. I utlandet, og hun synes det er på grensen til komisk og titte i norske butikker. Både utvalg og pris...

Det skal vistnok være mulig og gjøre trygge kjøp for uvitende der ute, men jeg vet ikke hvordan dessverre.

Lykke til!

Kan jeg bare kjapt og greit få bekreftet at det er snakk om gaver til en bedre halvdel?

OK, du er jo alltid våken men jeg regner med at helgefylla startet tidlig i dag. :D:D:D

Ut fra det Anders tidligere har skrevet ville jeg sett det som pussig om han jaktet på noe slik til seg selv.

Ikke at det er noe galt med det altså!

God helg!

Oslo diamantsenter, storgata 14! God service og gode priser :)

Mener jeg har lest en test der de sjekket prisnivået på diamanter og at overnevnte kom bra ut.

Her får du enkelt og greti det du betaler for...De aller fleste forretninger kjøper ringene sine fra utlandet. Dette gjør at du får billige ringer mange steder, men det gjenspeiles også i kvaliteten, ikke bare på stenen, men også på gullet. Mengden platina som brukes i ringer varierer meget, og det ser man etter kort tids bruk når rhodium belegget slites bort, da er de gulaktige under. Ofte lages diamantringene i maskin, noe som også raskt kan sees for et litt trent øye. Skarpe kanter, dårlige loddinger og sånn passe ok fatning. Noen nevnte Thune sine diamantdager, har de alltid diamantdager?? Var ute for å kjøpe frierring for ett par år siden, og var innom Thune og David Andersen, Langaard, Gullborgen og hele sulamitten. . Thune viste ikke hvor de fikk ringene sine fra, noe jeg fant underlig og lite tillitsvekkende. Gullborgen hadde billige ringer av god kvalitet, men lå nesten alltid ett hakk lavere på "diamantstigen" sammnlignet med alle de andre. Hos David Andersen lager de ringene selv, eller kjøper de fra et av sine tidligere verksteder i Norge. Kvaliteten var jevnt over meget god, men de håndlagede ringene de selv lagde kostet ganske mye mer. Her tok man i betraktning hvor urenhetene og svakehetene lå i stenen og lagde innfatning som passet til hver enkelt sten. Til slutt var jeg innom Juveler Langaard, som hadde ganske stive priser, men et godt utvalg. De også lagde ringer selv eller kjøpte inn fra Norge og Tyskland hvis jeg ikke husker feil. Både Langaard og Andersen hadde ringer som ikke trengte rhodiumbelegg pga mye platina (?). Endte opp med ring fra Langaard. Helt klart best service og kunnskap hos Langaard og Andersen. Tror også de var de eneste som hadde egne gullsmeder og diamantspesialister, tror det heter gemolog. Litt avhengig av hva du skal legge i,men å få laget ringen helt etter eget ønske var en god opplevelse. Fruen ble min og ringen ble fin:) Å handle diamanter på nett høres lite eksklusivt ut, og for meg er selve kjøpsopplevelsen en del av pakken. Heyerdahl er også en gullsmed du burde sjekke ut. Var stor variasjon på kunnskapen der, men de også kunne lage ringer på bestilling, men det tok vannvittig lang tid, så jeg mistenker at det ikke ble gjort "in-house"...

Ellers kan jo en tur til Tiffanys anbefales, der får man en opplevelse man ikke finner maken til i Norge.

PS! Kan vi få den første unboxingen av en diamantring her snart hadde det vært moro!

PPS! Fikk med en bok om diamanter fra Langaard de solgte, skrevet av kameraten til eventyreren Thor Heyerdahl, den kan på det varmeste anbefales!

Tesori

Kan med den største trygghet anbefale Tesori.
Jeg har handlet av Terje ved to forskjellige anledniger og vært strålende fornøyd begge ganger. Anbefaler deg å kontakte han for hjelp og du vil få en service du ikke er vant til i Norge.
Kvaliteten på både stener og service er helt topp og du vil virkelig føle at du får mer enn du betaler for. Spesielt hvis du samenligner med de større kjedene som er nevnt tidligere. Håper dette var til hjelp.:p

Følger opp denne :) Gikk for Tesori. Kjøpte en rosettring med safir og diamanter til min kjære som en ektra oppmerksomhet etter graviditet og fødsel. Terje hos Tesori er meget behagelig å kommunisere med, og jeg følte jeg fikk fine stener for pengene. Tomler opp :D

Jeg støtter opp om Juveler Langaard:p

De er definitivt ikke de billigste i byen, men du verden så fornøyd kone/samboer man får!!!
Det er en del egenproduksjon i butikken og ekspertisen er det ingenting å si på.
Spørsmålet er jo hvor ofte man skal skjemme noen bort med gaver til 30+.......

Vil det si at gratulasjoner nå er på sin plass?

edit: så Dagens Klokke nå......:) Grattis!

Var innom Tesori i dag og handlet litt julepresang. Opplever ogsā value for money. Og en rimelig mye mer behaglig måte å handle på enn vanlige gullsmeder. Blir nok gjentakelse.