Diamanter er jo absolutt en vitenskap og her må man stole veldig på de man kjøper av. Opplevelsen og tryggheten teller faktisk for meg de gangene jeg har skullet kjøpe diamanter. Når jeg ha jaktet har jeg prøvd å sette meg inn i så mye som mulig. For meg har Langaard vært det riktige stedet. Merkevaren til Conrad er også noe kvinnene setter pris på og fungerer spesielt for å overbevise svigermor
Slik jeg har forstått det så er det briljansen som er noe av det viktigste. Da en diamant består av vinkler som skal gi best mulig lys, altså hvor mye den glitrer. Folk tenker ofte på størrelse (carat) og farge (hvor hvit eller fargeløs og sjelden den er), men man skal også tenke på hvor ren den er, hvor eventuelt hvor uklarhetene sitter og hvor store uklarhetene er. En annen viktig ting er jo fasongen og hvordan den er slipt, at den ikke er for bred eller for dyp, men perfekt for å gjengi mest mulig lys.
Da jeg skulle kjøpe en forlovelsesring til min kjære, så jeg etter en sten på over 1,0 carat, minimum farge Top Wesselton, minimum klarhet VS og med tilnærmed perfekt slip og fasong. Og jeg hadde et budsjett jeg ikke tør si høyt.
Jeg fikk da hjelp av Conrad Langaard som hjalp meg med å finne riktig sten. Vi hadde flere stener hvor sertifikatet stemte med kravene, men noen av dem ønsket ikke Conrad Langaard selge meg, da han ikke ville gå god for produktet. De stenene han ikke ville selge meg var grunner for eksempel at han med sin gemologudannelse og spesialutsyr kunne se hvor de små inneslutningene befant seg (VS betyr very small inclusions). Hvis en inneslutning brøt kanten av diamanten, så nente han at diamanten kunne bli skadet. I 99,99% av gangene vil det gå bra, men skulle man tilfeldigvis få et slag på en slik inneslutning, så kunne man skade diamanten. Andre ganger, så likte han ikke fargen eller plasseringen på inneslutningene. Til slutt fant vi den diamanten han mente var den beste diamanten for mine krav og mitt budsjett, og som skulle gi mest mulig briljans innenfor mitt budjett. Siden han er en familievenn av min far, så stolte jeg på hans råd og har aldri angret på det. Fikk jo JA på frieriet
.
For meg handler det om følelsen og tryggheten, den var jeg villig til å betale muligvis noe mer for. I tillegg synes jeg det er spennende med håndverk og det at de produserer egne ringer og gjør arbeidet selv.
Kan anbefale Langaard på det sterkeste!