Tips til fremtidig tro

Medlem
30. mai 2012
Hei,

Har nettopp skaffet meg min første Rolex, det ble litt tilfeldig en Datejust 41 fluted med grå skive og jubele lenke:)

Ettersom jeg har tre barn(gutter) tenker jeg på sikt å skaffe meg tre rolexer som etter hvert kan gå videre til barna(om de vil ha de da). Det er meget mulig jeg blir rammet av flippesyken før den tid, men ta utgangspunkt i at jeg kke blir det, hehe.;)

Min neste Rolex vil bli en Explorer 1, 39mm(nyeste modell). Jeg tenker at denne vil bli min hverdagsklokke. Jeg er i utgangspunktet svak for dykkere, men siden det bortimot er håpløst å skaffe seg en stål sub synes jeg Explorern er en veldig god erstatning, i mange stunder synes jeg den Også overgår Submarinern.

Den tredje Rolexen ligger nok en stund frem i tid, men det er vel lov å leke med tanken, eller hva?o_O

Hva synes dere bør inn som den siste del av trioen, med tanke på utsende/stil, farge på skiven etc…?

Dekker Exlorern det sporstlige og røffe?

Jeg kan legge til at jeg veldig sjelden går i dress, men kjører en mer avslappet kleskode ala jeans.

Setter stor pris på innspill, da min begrensede tankevirksomhet stort sett dreier seg om klokker om dagen
;)

Eller kanskje tvilsretningen:)

Vurderer også å kvitte meg med DJj og heller gå for en trio i Omega Seamaster serien(men dette sitter litt langt inne), da jeg også er svak for disse, da disse er mye hyggeligere priset.

Med tanke på at de skal gå videre er det en forutsetning at klokkene er relativt likebyrdige og ser kanskje på Rolex som bedre arvegods da disse er relativt klassiske og det er lite utskifting på utsende mellom ti-år. Synes kanskje Omega er noe mer vinglete i stilen. Så forklaringen på at det må være feks tre rolexer, eventuelt tre av annet merke, er med tanke på arvingene :)

Å ja, er relativt ny i denne verden:)

Redigert:
upload_2018-6-11_17-51-47.jpeg
Støtter Sub no date! Tipp topp samling med DJ41 til hverdags og fest
Explorer 1 på tur i skog og mark
Sub på badetur og og rockekonsert.
Slik tenkte i alle fall jeg en gang

Så bra, dette er en trio jeg kunne levd godt med:)

Har du fortsatt disse, eller har du byttet de ut?

Redigert:
Så bra, dette er en trio jeg kunne levd godt med:)

Har du fortsatt disse, eller har du byttet de ut?

Har beholdt ideen, men noe er byttet ut; DJ har blitt til DD, 16800 til 5513, osv, og noen flere inn. Tror jeg har funnet min relativt optimale base line nå (er lov å håpe i alle fall)

Når det gjelder Exploreren på bilde ble den solgt til fordel for MK2 av samme klokke. Jeg synes den er hakket finere med lengre visere og lume i 3-6-9.

Noen samler feks kun ulike Submarinere eller GMT. Jeg tenker at det er litt gøy å ha klokker til ulikt formål.

+ 1 når det gjelder Sub. Spesielt mtp. At du ikke bruker dress. Det er forsovidt Europas mest solgte klokke, selve klokken er overpriset og den er kanskje førstevalget for småharry brumlebasser med bachelor fra BI.

Men; det er en veldig fin klokke.

Og; I flere Europeiske byer er det ikke venteliste* på den. (*Tok en ringerunde igår og etterspurte no-date)

• Liker
Reaksjoner: Prebenzinho og Run AC
Har beholdt ideen, men noe er byttet ut; DJ har blitt til DD, 16800 til 5513, osv, og noen flere inn. Tror jeg har funnet min relativt optimale base line nå (er lov å håpe i alle fall)

Når det gjelder Exploreren på bilde ble den solgt til fordel for MK2 av samme klokke. Jeg synes den er hakket finere med lengre visere og lume i 3-6-9.

Noen samler feks kun ulike Submarinere eller GMT. Jeg tenker at det er litt gøy å ha klokker til ulikt formål.

Kult, har samme tankegang som deg om dette, fint å kunne velge etter anledning:)

+ 1 når det gjelder Sub. Spesielt mtp. At du ikke bruker dress. Det er forsovidt Europas mest solgte klokke, selve klokken er overpriset og den er kanskje førstevalget for småharry brumlebasser med bachelor fra BI.

Men; det er en veldig fin klokke.

Og; I flere Europeiske byer er det ikke venteliste* på den. (*Tok en ringerunde igår og etterspurte no-date)

Ok, så fint, det er mulig dette bedres her på berget etterhvert ogsåo_O

Vil det være noen praktisk forskjell om en kjøper fra utlandet? Er det 2 års garanti, eller mer? Er vel 5 års reklamasjon her, men om garantien fra Rolex er like bra, spiller det kanskje mindre rolle?

• Liker
Reaksjoner: Run AC
Ok, så fint, det er mulig dette bedres her på berget etterhvert ogsåo_O

Vil det være noen praktisk forskjell om en kjøper fra utlandet? Er det 2 års garanti, eller mer? Er vel 5 års reklamasjon her, men om garantien fra Rolex er like bra, spiller det kanskje mindre rolle?

Tja, i teorien skal det ikke spille noen rolle hvor klokke er kjøpt. Nedsiden er kanskje at man ikke får like god service hos sin lokale AD. Dersom man kjøper klokken lokalt får man gjerne rabatt på service, gratis trykktesting og regulering etc.

Nå som euroen bikker 9,5 kr, er det heller ikke billigere. No-Date ligger på 690 euro.

• Liker
Reaksjoner: allak
Om prisen ligger på 6900 euro, tilsvarer dette som du antyder norske listepriser.
Kommer moms og toll i tillegg?(så blir det i såfall veldig dyrt)

Husk at du som regel får trukket fra i det landet du handler. Tyskland f.eks har 19% fratrekk og da blir ikke regnestykket like galt. 6% påslag pga norsk mva blir lite ift det bruktmarkedet vi har her nå.

OK, dette kan jo være en mulighet.

Er dette mulig å få tilsendt i posten, om en finner en pålitelig forhandler?
Blir det ved sending eventuelt vanskelig å ordne med papirarbeidet (trekke fra momsen i kjøpslandet og momse inn i Norge )?

Ved kjøp av Rolex regner jeg med at dette er så solid at en i 99,9% av tilfellene slipper å benytte deg av reklamasjonsretten på 5 år her til lands. Så slik sett burde en ikke løpe noen stor risiko ved å gå glipp av norsk reklamasjonsrett?

OK, dette kan jo være en mulighet.

Er dette mulig å få tilsendt i posten, om en finner en pålitelig forhandler?
Blir det ved sending eventuelt vanskelig å ordne med papirarbeidet (trekke fra momsen i kjøpslandet og momse inn i Norge )?

Ved kjøp av Rolex regner jeg med at dette er så solid at en i 99,9% av tilfellene slipper å benytte deg av reklamasjonsretten på 5 år her til lands. Så slik sett burde en ikke løpe noen stor risiko ved å gå glipp av norsk reklamasjonsrett?
Finner du riktig AD lar det seg nok gjøre. Men skal du på ferie en plass så ringer du i forkant og hører om de kan holde av til deg. AD fkser tollpapirer ved evt. forsendelse hvis du får dem til å sende.

Om en momser inn og gjør alt etter norske regler vil det vel ikke være noe problem å få utført service etc hos norsk urmaker?
Ei heller forsikring om jeg skulle ønske det ?

Hvor stor sannsynlighet er det ut fra erfaring at en Rolex må utføre garanti/reklamasjonsarbeid innen 5 år?

Skulle selvfølgelig helst kjøpt norsk, men ingen som vil ha meg på venteliste en gang..