Tips til klokke i påvente av Submariner

Medlem
25. jan. 2012
Sted
Oslo
Hei!

Jeg er som dere ser en ny deltaker på forumet. Etter å ha tilbragt mye tid her det siste året fant jeg ut at jeg ville registrere en bruker for å kunne delta i diskusjonene samt å få deres råd. Har vært innom her hver dag i lengre tid og er imponert over kunnskapsnivået og engasjementet til flere!

Over til saken:
Jeg har begynt å spare til en Submariner, blir dratt litt mellom 14060M, 116610LN og -LV (grønn).
Har også snust litt på 50th anniversary model av Submariner - 16610LV. Syns denne er fantastisk og ser gjerne noen kommentarer/erfaringer om denne :)

Uansett;
Til jeg har klart å spare opp til dette kjøpet har jeg lyst til å ha en forholdsvis dyr klokke, som er lett omsettelig - planlegger å selge denne for å frigjøre de siste midlene for Submarinerkjøpet. Den bør derfor i tillegg holde seg O.K i verdi.

Kriteriene blir derfor:
- Pris; 10 000 - 15 000
- Omsettelig
- Ny eller brukt, begge deler går fint, må dog være i fin stand.
- Skal passe til alle anledninger uten å være prangende (Breitling utgår mest sannsynlig)
- Helst stållenke

Modeller jeg har tenkt på er:

Omega Speedmaster - Er egentlig veldig svak for denne, syns det er en nydelig klokke. Jeg vurderer sterkt en brukt 3570.50.00, men har lite erfaring med pris o.l på denne.

Tag Heuer Carrera - Syns også denne i riktig utførelse kan være fin - Eksempel: http://www.tagheuer.com/int-en/home#/int-en-thecollections-menswatches-watches-carrera-products-carreracalibre16automati-productsheet-cv2010-ba0794

- Tag Heuer Monaco (Steve Mcqueen) - Også veldig svak for dette uret.

Da håper jeg dere kan komme med tips, forslag og erfaringer samt gjerne linker til ur som er til salgs.

Du kan ikke ta feil med en Submariner, uavhengig av modell. Det er klassikere alle sammen. Møt opp på en GTG så får du nok prøve alle modellene du har i tankene :)

Har erfaringer med 16610LV, og i mine øyne har den det beste fra to verdener. At den i tillegg har grønn bezel insert er et pluss. Skiller seg fra mengden. Denne kan du bytte til svart hvis du går lei. Submariner med keramisk bezel er jo kremen av Submariner mtp byggekvalitet. Mye på grunn av den solide lenka og låsen med glidelock, men også bedre lume og bedre ratcheting på bezel. Mer tilstedeværelse på håndleddet, men ikke så tool'ish som forgjengeren pga keramisk bezel (som kan knuse) og bling faktor.

Over til neste sak - ventepølsa.

En Speedmaster vil være veldig lett å selge. Disse kan du få ned til 14-15k på bruktmarkedet. Da taper du lite eller ingenting om du vil selge igjen. Bare pass på service intervallene. Ikke så lett å selge en godt brukt klokke som snart trenger service.

Snart kommer det noen å anbefaler deg en Omega Seamaster 2254.50 også. Den passer ikke like godt til pinvin-drakten, men det gjør jo strengt tatt ikke en Speedmaster heller. Ligger en slik sak til salgs her inne.

Monacoen er nok en av de mer lettsolgte TAG'ene for klokkenerder, men slår ikke Speedmaster på dette emnet. Er prisen god nok, får du solgt det aller meste da.

Lykke til :)

Over til neste sak - ventepølsa.

En Speedmaster vil være veldig lett å selge. Disse kan du få ned til 14-15k på bruktmarkedet. Da taper du lite eller ingenting om du vil selge igjen. Bare pass på service intervallene. Ikke så lett å selge en godt brukt klokke som snart trenger service.

Snart kommer det noen å anbefaler deg en Omega Seamaster 2254.50 også. Den passer ikke like godt til pinvin-drakten, men det gjør jo strengt tatt ikke en Speedmaster heller. Ligger en slik sak til salgs her inne.

Monacoen er nok en av de mer lettsolgte TAG'ene for klokkenerder, men slår ikke Speedmaster på dette emnet. Er prisen god nok, får du solgt det aller meste da.

Lykke til :)

Helt enig med, Sponon her, og stiller meg bak anbefalingene:)

Takk for svar!

"Snart kommer det noen å anbefaler deg en Omega Seamaster 2254.50 også. Den passer ikke like godt til pinvin-drakten, men det gjør jo strengt tatt ikke en Speedmaster heller. Ligger en slik sak til salgs her inne. "

Ja, jeg har sett på denne også, men den blir ikke helt riktig for meg. Ett eller annet med designet som ikke tiltaler meg særlig.

Hvor ofte trenger speedmaster service?

Glemte forøvrig å skrive at jeg ser for meg Submariner innen 1-2 år, avhengig av flere faktorer!

Den nye submarineren med keramisk bezel er min store favoritt sammen med forrige generasjons Seadweller. Dog ligger begge utenfor min rekkevidde akkurat for øyeblikket, men det jeg kan si med sikkerhet er etter at jeg kjøpte meg Speedmaster Pro så har samlingen gått ned fra ca 15 ur til 3. Proporsjonene og kvalitetsfølelsen er i mine øyne uovertruffen i det prissegmentet den befinner seg og jeg har rett og slett ikke bruk eller lyst på flere klokker. Det skader heller ikke at den passer perfekt på alt fra lenke til div. skinnremmer, nato, etc.

ca1606df.jpg

16692173.jpg

37a1b3e2.jpg

0604b46f.jpg

Edit: "Damn! jeg befinner meg mye i sofaen!"

Er 16600 Sea-Dweller out of the question?

Nei, fin den også, sammen med GMT MII også aktuell dersom riktig modell og pris dukker opp.
Skal sies at jeg er relativt grønn på begge disse modellene, da jeg liksom har lest meg mest opp på submariner.

Hva må man regne med å gi for et pent brukt eksemplar av disse to modellene?

Se der ja Vegard! finfin =)

Jeg har erfaring med både 16610, 16610lv og 116610lv.

Jeg syns kvalitetsfølelsen på den nye er flere hakk over! Men jeg liker størrelsen på den gamle litt bedre... Tror jeg.
Hadde det ikke vært for størrelsen, hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg skulle valgt. Da hadde det blitt den nye.

Men som de andre sier, det blir ikke feil uansett. Hvis du har mulighet til å få prøvd begge, anbefaler jeg deg det :)

Takk for svar Montanus.

Har sett at du selger en 16610LV (og siklet på denne..), fått noe napp enda? Syns dette kanskje er den fineste kombinasjonen på en sub.

Vet du hvor mye det koster å skifte bezelen? Skal vel være mulig å sette på en svar bezel her, for variasjonens skyld?

Takk for svar Montanus.

Har sett at du selger en 16610LV (og siklet på denne..), fått noe napp enda? Syns dette kanskje er den fineste kombinasjonen på en sub.

Vet du hvor mye det koster å skifte bezelen? Skal vel være mulig å sette på en svar bezel her, for variasjonens skyld?

Ja, men ikke gode nok bud. Jeg er i utgangspuktet usikker på om jeg vil kvitte meg med den. Så får jeg det jeg ønsker eller et godt bytte, så går den. Hvis ikke beholder jeg den :) Er redd jeg komme til å angre hvis den går. Og den blir jo bare vanskeligere og vanskeligere å få tak, hvis jeg vil ha den tilbake.

Det koster 600-700 for et insert hos Bjerke, hvis jeg ikke husker feil. Så det er ikke noe problem :) Du kan også få det mye billigere på bukta.

Tja. hva med en LDD som ventepølse da? koster ikke stort ny og du får nok lett solgt den igjen for folk her inne er jo vill etter den. Burde jo passe de fleste kleskoder også..

Personlig ville jeg ha valgt gammel Seadweller - litt mer spesiell.

Har en Monaco som jeg er veldig godt fornøyd med i rotasjon med sports og dykkerur. Ulempen med Monacoen er at du kanskje ikke har lyst til å selge den når Rolexen er i hus ;)

Personlig ville jeg ha valgt gammel Seadweller - litt mer spesiell.

Har en Monaco som jeg er veldig godt fornøyd med i rotasjon med sports og dykkerur. Ulempen med Monacoen er at du kanskje ikke har lyst til å selge den når Rolexen er i hus ;)

Personlig har jeg aldri skjønt helt greia med Sea-Dweller, jeg syns bare det er et minus at den er tykkere.
Hvis man vil ha noe som er mer spesielt, ville jeg heller valgt f.eks en LV.

Det skal sies at jeg aldri har hatt en SD på amen.. Det kan godt hende jeg blir solgt da ;)

Hverken ny eller gammel SD har overbevist på armen min. Ny, dssd er for stor for meg. Kanskje etter noen år med trening :p. Gamle SD er fin, men trykker ikke på nok knapper i forhold til 16610en min.

Ang ventepølse, brukt monacco eller brukt speedy er nok det safeste i mine øyne, de får du begge solgt uten å tape så mye, om noe overhodet.

Nye subbene er forøvrig en helt annen klokke enn de gamle. Jeg sliter med både 16610en og exp2en etter at jeg kjøpte 11610lven i desember. Det er en følelse av forskjell som bare må oppleves :).

Sub-c har mer kvalitet, men lite sjarm :-? Solgte min etter 1.5 år...