Tips til klokkevalg for å minnes min far

Medlem
11. jan. 2014
Innlegg
3
Hei klokkekjennere.

Min far er for tiden veldig syk og har ikke så mye tid igjen. Jeg har lyst til å minnes min far ved å kjøpe en klokke som jeg har planer om å gi videre til min sønn etter han har fullfør sine studier eller lignende så han har et minne fra sin bestefar. Min sønner 9 måneder nå, så dette er langt fram i tid og jeg vil bruke klokken i tiden til det er dags å gi det videre.

Jeg ønsker derfor tips og forslag fra dere på klokkevalg. Her er mine tanker så langt
- Ønsker at det er en klokke som kan brukes. Bruker i dag en Longines Master Collection L2.673.4.78.3 som jeg fikk i bryllupsgave av min kone og kommer til å bruke begge klokkene på daglig basis. Den skal ikke bare ligge i skapet og se fin ut og bare brukes i spesielle anledninger
- Kan være en klokke som er relativt robust, dykkeur el. men dette er ikke et must
- Er generelt ikke så opptatt av merker, men mener at denne klokken bør komme fra en produsent som er rimelig allment kjent
- Synes at Breitling og Tag Heuer (spesielle versjoner av Monaco kan være aktuelt) blir litt for vanlig og mulig litt kjedelig etter min mening
- Det må være et klassisk ut som ser bra ut i all tid og ikke et moteur og med skrikende farger
- Liker å ha muligheten for å se urverket og åpen bakside er ønskelig men ikke et must
- Hadde tenkt rundt 50 000,- men kan strekke meg litt om det føles riktig
- Ønsker at det skal være noe spesielt med uret, historie (gjerne mot bilsport), manufaktur-urverk, materialer etc
- Ønsker at uret skal ha en samlerverdi og gjerne holde seg i verdi
- Er åpen for å kjøpe brukt

Klokker jeg har sett på tidligere som jeg har likt
- Rolex Submariner og GMT-Master II
- Omega Seamaster Planet Ocean i titan
- IWC Portuguese- serien

Om det er mulig å få tak i klokke fra Jaeger LeCoultre, Patek Philippe eller andre eksklusive ur som er innenfor rekkevidde for meg hadde det også vært veldig spennende.

Kom med deres tips og forslag :)


mvh
Petter
 
Trist å høre om din far, slik er alltid veldig tungt.

Når det gjelder klokken ville jeg sagt at en 116610 Submariner er riktig klokke. Da har du noe som vil gå i arv og være tipp topp også om 40-50+ år.

En Patek vil fort koste litt mer enn budsjettet du har satt opp (2-4x avhengig av hvor crazy du vil ha det).
 
Rolex submariner 116610. Bombesikker kvalitet som garantert holder i det tidsperspektivet du ser for deg..
 
Takk for svar og omtanke.

Submariner 116610 er definitivt et alternativ jeg vurderer. Det eneste som taler i mot for min del er at dette er et relativt vanlig ur, og jeg har hatt i tankene noe mer særeget. Også så liker jeg å ha et par alternativer når jeg skal velge, så er spent på andre alternativer :)

mvh
Petter
 
Rolex Explorer 1 39mm....verdens mest allsidige klokke. Brukes til alt fra Mount Everest ekspedisjoner til dress..
 
Rolex sub stemmer på mesteparten av kriteriene. Hvis motorsport er viktig ville jeg sjekket Rolex Daytona
 
En fin tanke du gjort deg i en trist situasjon.
Jeg tenker at et ur som gjenspeiler din far og hans liv ville passet bra.

En aktiv mann med litt mer casual stil liv og verv - sub (114060/116610?)
En velkledd herremann som jobbet i miljø med dresskrav - IWC Portugese?
Ville absolutt sett mot JlC / Panerai der finner du en hel del <50 og for all del Omega Speedmaster eller Daytona, kanskje TAG heuer's blå Monaco hvis motorsport skal være et poeng.
 
Trist å høre, en 116610 er jo en flott klokke som man kan ha lenge uten å bli lei av. Finner du en 2013 modell så vil det jo i tilleg bli en birthyear klokke for din sønn og få enda mere betydning.

En god klokke som vil vare i genrasjoner høres ut som en veldig fin måte å minnes din far på.
 
En utrolig flott tanke :)

Jaeger LeCoultre Reverso - med stål bakside slik den var opprinnelig.
Da kan du bruke baksiden til å få gradert noe passende, slik det hele var tenkt når den ble designet. (Riktig nok for Britiske, polospillende offiserer og dere våpenskjold.)

Bilde kan sees her:
KatGirl's own March madness: Help me round out (square up?) my FINAL FOUR

Kanskje litt pyntete for kriteriene, men et forslag hvertfall jeg syntes kommer naturlig.
 
Zenith har mange varianter med det fabelaktige El primero. Jeg anbefaler deg å handle brukt når det gjelder zenith. Søk opp @Santos-Dumont sin julekalender.

Hvis mulig synes jeg det kan være en ide å la din far benytte uret resten av sin tid. Det vil kansje kunne forsterke betydningen for deg?

Jeg ønsker deg og dine en best mulig reise gjennom det forutstående og håper den vonde prosessen blir så myk som mulig.
 
Redigert av en moderator:
Daytona høres riktig ut for deg. Må nok plussa på litt for et godt brukt eksemplar men verd det extra penger. Trist å høre farman er så syk. Lykke til med klokke jakt.
 
En god tanke du har

Prøver meg med noen forslag, daytona og Explorer 1 synes jeg er gode med kanskje litt for vanlige etter dine ønsker.

JLC i nærheten av budsjett

2018470 Jaeger LeCoultre Master Compressor Diving Black Dial Leather Str Pris 59.895,-


Er ikke helt sikker på prisen på denne men tror det er i nærheten, her er det inhouse med innsyn. Synes egentlig det er et meget godt valg

Glashutte Original Sport Evolution Panorama Date Watch Review | aBlogtoWatch

Glashütte Original S/S Sport Evolution Gents NOS B&P... for $*7,794 for sale from a Trusted Seller on Chrono24


Litt mer mot motorsport

Chopard Mens Mille Miglia GT XL Power Reserve Watch 158457-3001 til salgs for kr*43*129 fra en Trusted Seller på Chrono24

Her begynner budsjettet å bli strukket noe, men gull vil alltid være noe spesielt...

323.53.40.40.01.001 Omega Speedmaster Rose Gold Black Dial Pris 77.195,-

Prøvd meg med litt annet en det faste sub forslaget her....
 
Teist å høre om skjebnen til din far:(
Det riktige valget her nok 114270 eller 116610. Jeg tenkte umiddelbart fødselsårsklokke til din sønn, kjøpt på dødsleiet til farfar. Ikke noe vanlig klokke egentlig, sjelden kost utenom de som frekventerer her.. Vil holde seg utmerket i fremtiden. Alternativer er kanskje en Omega PO 42mm? Eller en eldre Rolex 16600? Eller hva med en birthyearklokke fra ditt fødselsår, så har han flere gode minner fra det i fremtiden..
 
Min dypeste medfølelse. Har selv mistet svigermor- og far, de siste fire årene, i tillegg til at min far har vært akutt hjerteoperert, så jeg forstår hvordan du har det. Det er tungt.

Synes det er en flott tanke du har med å handle klokke, som et minne og arvegods. Tør foreslå Omege Seamaster Aqua Terra. På lik linje med Rolex Explorer klarer denne klokken å finne balansen mellom sport og stilig. Du får den i enten 38.5 mm, 41,5 mm eller 43 mm. Over 38.5 mm kan du velge mellom en rekke komplikasjoner som day/date, GMT, chronro og annual calendar.

Blir spennende å se hva du lander på. Selv kjøpte jeg Sub som fremtidig gave til Lillebråk. Enig i at det er kjedelig, men samtidig er Suben så tidløs, klassisk, solid og ikonisk at det er umulig å gjøre en feil, dersom man ender opp med den.
 
Takk for mange gode tips. Daytona er virkelig et alternativ jeg vurderer nå.

Kommer til å ta en tur innom en klokkebutikk i byen en av dagene og få litt videre inspirasjon.

mvh
Petter
 
Virkelig trist med din far. Har for ikke lenge siden mistet både mormor og morfar, så jeg føler med deg.

Jeg ville nok gått for enten Daytona eller PO. Dette er klokker mange ungdommer synes er kule, og som din sønn sikkert blir glad for å ta over når den tid kommer.
Hilsen fra en navnebroder!
 
Trist å høre om din far. Føler med deg i denne vanskelige tiden.

Jeg slutter meg til forslagene om Submariner (116610/114060) eller Explorer 1 (114270). Dette er to ur du vanskelig kan gå feil med.
 
Redigert:
Trist å høre:(
Fra Rolex vil jeg anbefale submariner eller explorer. De er to tidløse klokker som holder seg bra i mange år (10-20 år og mer)
 
Redigert: