Tips til min neste klokke

Medlem
17. juli 2016
Innlegg
9
Sted
Oslo
Hei,

Jeg brukte veldig mye tid her på forumet før jeg tok steget og kjøpte min første ordentlige klokke tidligere i år. Jeg havnet til slutt på en Speedmaster Pro og er veldig fornøyd, men det er mye som tyder på at jeg er i ferd med å ta del i galskapen deres for alvor ettersom jeg nå har registrert en bruker og allerede har begynt å tenke på hva som blir neste kjøp.

I tillegg har jeg en Seiko SKX007J og to Orient klokker (Bambino med hvit skive og en Mako med blå skive) som forøvrig ikke blir brukt etter at Speedmasteren kom i hus. Jeg tenker en klokke som kan gi litt avveksling og vil gjerne ha litt innspill fra dere på en naturlig oppfølger til Speedmasteren.

Selv er jeg innom både Sub, Explorer 1 og 2, i tillegg til Pam 111. Kanskje gå for noe som ikke har sort skive?

Takk på forhånd :)
 
  • Liker
Reaksjoner: bjojo
hei

Galskapen tok meg også ganske raskt. Jeg kjøpte min første relativt dyre klokke i fjor sommer. En Tag Heuer aquaracer chrono fra forhandler. Jeg visste lite eller ingenting om at det finnes noe som heter rabatt så den ble en dyr affære, i alle fall hvis jeg skulle finne på å kvitte meg med den. Den har tapt seg så mye i verdi at den beholder jeg uansett.

Etter to-tre måneder var jeg på utkikk igjen, denne gangen "klok av skade" og trålet bruktmarkedet. Ville ha Omega Speedmaster og vurderte professional, men valgte en 44,25 co-axial i stedet pga WR og automatikk. Den holdt meg i skinnet frem til februar i år men da måtte det noe mer til. Jeg tenkte da masse frem og tilbake, men valgte "safe" og gikk for Rolex sub med dato. Har bestilt, venter fremdeles og GLEDER meg til telefon fra forhandler at jeg kan komme og hente.

I lys av egen erfaring og hva jeg leser av andres, virker det som om veldig mange må innom både speedmaster og sub. Like greit å få det overstått :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 9910
Takk for innspillene. Enig at Explorern der henger høyt, har du erfaring med den selv, @Chronodiver?

Virker som vi er i samme båt, @bjojo :) Kan tenke meg du gleder deg til suben kommer, hvilken gikk du for?
Jeg må nok innom sub på et tidspunkt, men tenker meg at den kanskje er litt "lik" speedmasteren?
 
Hatt den som eneste klokke i fire år nå. Allsidig og god bruksklokke som går under radaren. Gmt-komplikasjon. Og som tidligere nevnt så har den ikke fulgt den sløkke prisutviklingen som flere av de andre sportsmodellene til Rolex har blitt dratt med i. Jeg synes det er merkelig og samtidig topp. Fryktelig mye bruksklokke for pengene
 
  • Liker
Reaksjoner: bjojo og 9910
Takk for innspillene. Enig at Explorern der henger høyt, har du erfaring med den selv, @Chronodiver?

Virker som vi er i samme båt, @bjojo :) Kan tenke meg du gleder deg til suben kommer, hvilken gikk du for?
Jeg må nok innom sub på et tidspunkt, men tenker meg at den kanskje er litt "lik" speedmasteren?

Jeg gikk for tradisjonell 116610ln. Jeg synes Sub og speedmaster er to klokker som utfyller hverandre perfekt :) Sub for bading og fritid og speedmaster for kontorarbeid ;) Med litt godvilje passer speedy til og med til dress:D Så har jeg i tillegg en TAG aquaracer til enda røffere bruk, slik du har skx. Treeeeenger vel strengt tatt ikke flere, men........;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 9910
Jeg sitter litt i samme båt, men har nå blitt usikker på om jeg vil beholde Speedmasteren eller bruke den som innbytte med den neste klokken. Den ble kjøpt ny i en butikk i samme by som jeg studerte, så tanken var litt å ha klokken som et minne av studiet, men chronograph som komplikasjon i seg selv er noe jeg har endt opp med å bruke veldig sjelden. Utover å finne ut nøyaktig hvor lenge det er igjen av en flyreise, bruker jeg det aldri. Datohjulet er mer essensielt for meg. Har lenge gått og siklet på en JLC Master Geographic 1428421 så den har lenge føltes som det neste steget. Har nylig fått sansen for AP RO 15400, men denne ligger nok enda litt for høyt i pris for meg.

Finansielt sett vil det være smartere å bytte inn, samt Speedmasteren er noe herk å stille ved å være manuel wind med 2 pushere for dato og månefase. Man finner vel ikke ut av om noe var en dum idé før man fakisk prøver... :/
 
Jeg gikk for tradisjonell 116610ln. Jeg synes Sub og speedmaster er to klokker som utfyller hverandre perfekt :) Sub for bading og fritid og speedmaster for kontorarbeid ;) Med litt godvilje passer speedy til og med til dress:D Så har jeg i tillegg en TAG aquaracer til enda røffere bruk, slik du har skx. Treeeeenger vel strengt tatt ikke flere, men........;)

Herlig - nyt tiden med bading og fritid, for om ikke altfor lenge er det Speedmasteren som får mest tid på håndleddet, mens du er på jobb og funderer på klokken nummer tre.

Jeg har mer eller mindre landa på Explorern, tror jeg. Latterlig vanskelig dette.
 
Sub'n kom omsider og akkurat tidsnok til at den ble med på badeferie i Spania :D En i reisefølget la merke til klokka mens vi lå i sjøen, med kommentar: "den er vel ikke ekte, for du bader jo ikke med en Rolex??" Jeg er kjempefornøyd, men tar meg selv desverre allerede i å se med lengsel på reverso og lignende. Trenger nok et dressur etterhvert :rolleyes:

Eneste "misnøye" er måten endlinks treffer kassen på. Synes den ser litt dårlig tilpasset og rar ut like under bezel. Bryr meg ikke så mye for det skal sikkert være sånn.

Hva med deg? Fornøyd med valget og innfrir Hulken?
 
Endelig fått den i hus, @bjojo Suben er en tidstyv uten dimensjoner. Har ikke peiling på hvor mange timer jeg har sittet og sett på at sekundviseren beveger seg rundt og rundt. Vanvittig fornøyd :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher