Tips til ny Panerai?

De bildene er veldig illustrerende. Subjektivt sett ser 312 ut til å være større enn 372, se forskjellen på lugs. Det er åpenbart at 372 må ligge mye lavere på håndleddet.
Nettop! Jeg har hatt både 312 og 372.
372 føles mindre!
 
Nettop! Jeg har hatt både 312 og 372.
372 føles mindre!

On a side note: Det er en viss sjangse, jeg understreker usikkerheten her, at jeg kan komme til enighet med en herre om et fint eksemplar av en 422. Hva er antatt bruktverdi på en ganske ny 422? Eneste referansen jeg har er den som lå ute hos Briljant Ur & gull, og ble solgt for kort tid siden. Den lå ute til 60 K, men jeg vet selvfølgelig ikke hva den gikk for.
 
On a side note: Det er en viss sjangse, jeg understreker usikkerheten her, at jeg kan komme til enighet med en herre om et fint eksemplar av en 422. Hva er antatt bruktverdi på en ganske ny 422? Eneste referansen jeg har er den som lå ute hos Briljant Ur & gull, og ble solgt for kort tid siden. Den lå ute til 60 K, men jeg vet selvfølgelig ikke hva den gikk for.
Tjaa.. Alltid vanskelig å gi svar på slikt. Er uret Norsk solgt og maks 2-3 år gammelt, så vil jeg si -25% ned i forhold til dagens ny pris.
 
Tjaa.. Alltid vanskelig å gi svar på slikt. Er uret Norsk solgt og maks 2-3 år gammelt, så vil jeg si -25% ned i forhold til dagens ny pris.

Okei - med den siste annonserte prisøkningen nå i mai koster/bør en 422 koste ca. 91 000 inkl. MVA. Da bør det etter denne tommelfingerregelen tas utgangspunkt i +/- 72 000. Og ja, uret er norskkjøpt. Heldigvis gikk 312 opp tilsvarende, og så sant urene er sammenlignbare ellers vil prisøkningene utjevne seg en del.
 
Speedy er jo "Flight qualfied by NASA for all manned space missions", så litt risting fra en MC tåler den nok;)

Rotoren både i din Pam og Rolex er det svake punktet i disse urene og er kanskje ikke ideele ur til aktiv MC kjøring.
 
  • Liker
Reaksjoner: Julien
Et spørsmål:

Jeg ser folk sier at 372/422 bærer mindre enn feks 312 pga høyden. Men hvordan er 372/422 ift 233? 233 bærer vel enda mindre enn 372/422?
 
Redigert:
Et spørsmål:

Jeg ser folk sier at 372/422 bærer mindre enn feks 312 på høyden. Men hvordan er 372/422 ift 233? 233 bærer vel enda mindre enn 372/422?
Interessant spørsmål som det blir spennende å se svaret på.
233 er jo 44mm, men har samtidig mer komplikasjoner og dermed et verk som er hele 6,6mm tykt. 422 sitt verk er 6,3mm (pga PR bak) mens P3000 som sitter i bla. 372 kun er 5,3mm.
 
Du får ta og kjenne litt de de. Jeg er dog ganske sikker på at jeg ikke skal ha en Panerai uten gullvisere igjen. Om du vurderer 372, er jeg i et svakt hjørne for tiden, og kan kanskje lures på PM.

Uansett, slenger med bilder av hvorfor du skal ha pam!






 
Gullvisere er stilig, jeg har også festet meg ved det. Når det gjelder plexiglass som i 372 vs. krystall som i 422 er jeg muligens dratt mot det praktiske over det estetiske, selv om du kan fjerne riper lett med polywatch på plexiglass.
 
Nye 372 vil komme med safirglass, så jeg vil tro det er mulig å skifte til det om det, mot all logikk, skulle være ønskelig;)
 
Gullvisere er stilig, jeg har også festet meg ved det. Når det gjelder plexiglass som i 372 vs. krystall som i 422 er jeg muligens dratt mot det praktiske over det estetiske, selv om du kan fjerne riper lett med polywatch på plexiglass.
Nye 372 blir vel nå også levert med safirglass.

Da kom Thomas før meg;)
 
Jeg vet at plexiglass skal gi en annen effekt visuelt enn safirglass, og mere tro mot de opprinnelige urene, hvilket vel er noe av poenget med 372. For noen vil det vel nærme seg helligbrøde å velge safirglass i stedet, men det er fint at valgmuligheten finnes.

Hva som er temmelig sikkert er at det blir dyrt, for det virker ikke som om den prisøkningen som ble annonsert i mai er effektuert ennå. I nettbutikken til Bjerke koster 372 i dag 79 500. Legger vi prisen som fremgår av ny prisliste som @Gin har fremskaffet vil 372 med dagens kurs ligge på vel 86 000. Det er vel sikkert som en lås at ny 372 med safirglass kommer med den siste prisøkningen innkalkulert.