Tips til speilløst systemkamera?

Medlem
12. juni 2011
Er på utkikk etter et speilløst systemkamera, og lurer på om noen har noe sånt og kan komme med gode råd og tips? :)

Har selv Olympus OMD-EM5 og er veldig fornøyd med det, er kommet en pro versjon av dette som er litt dyrere (OMD-EM1) og akkurat annonsert en budsjettutgave (OMD-EM10). m43 har den fordelen at det etter hvert er veldig bra utvalg av objektiver.

Når det er sagt tror jeg ikke man kan gjøre så mye feil. Mange bra alternativer her, flere systemer som har blitt veldig bra. Sony sine nye fullframe frister (Sony Alpha A7). I tillegg har du Fuji X-E2 som har fått mye bra omtale.

Har selv et gf-3 som jeg har oppgradert kraftig med en 14-140 linse og er meget fornøyd. Ligger en del på finn.no til gode priser. Kameraet kjøpte jeg nytt, men linsa til 1/3 av prisen på finn.no

Jeg har Olympus E-P1 og er veldig fornøyd med det. De nyere modellene er mye bedre på autofokus og mindre bildestøy på høy ISO-følsomhet, men eldre kameraer som mitt tar særdeles fine bilder når forholdene ligger til rette. Jeg har Olympus 45mm 1.8 og Panasonic 20mm 1.7 så med så stor blenderåpning slipper jeg litt unna problemene med bildestøy på høy ISO.

Tipset mitt er å legge pengene i lyssterk optikk i stedet for det nyeste kameraet med flest funksjoner, det finnes helt sikkert mye bra å finne på finn.no.

Speilløse systemkameraer finnes fra 2500 kroner og helt opp til omtrent 20000,-
Hva som passer din lommebok kan ikke jeg svare på.

Kanskje du kan det?

Jeg har selv Sony Nex 7 og synes det er sånn midt på tre. Gikk fra Canon 7D, og før dette hadde jeg Nikon D90. Nikon er det merket jeg har hatt mest positive erfaringer med, både innen analoge og digitale kameraer.

Olympus E-P5 eller et OMD passer budsjettet. Har E-P5 selv med dedikert vievfinder (VF4) og hvis du på sikt vil bygge ut så anbefaler jeg den. Hever opplevelsen med å ta bilder.

Vil du satse på et mFT som er litt billigere og balanser mer på linser, så er GF6 et tips (har det også). Ikke like god ISO-ytelse på høy ISO, men har sine fordeler likevel. Fantastisk til film, elektronisk shutter, fokuspunkt via touch, osv, osv.

Lykke til med valget.

Hva skal du bruke kamera hovedsakelig til? Om det blir mye bilder i dårlig lys ville jeg gått for så stor sensor som mulig. Har selv en Sony Nex-5n som har apsc sensor, samme størrelse som sitter i de fleste speilreflekskamerar. Kommer du til å bruke forskjellige objektiver? Isåfall er det større marked å velge i om du går for Panasonic eller Olympus enn Sony. Uansett så ville jeg tatt en tur innom en fotobutikk og prøvd de forskjellige modellene. Alle de kjente produsentene lager gode modeller, så de største pro/cons er ofte en preferansesak.

Da har jeg kjøpt kamera, og valget falt på...........Canon Eos M :) Har ikke fått tatt så veldig mange bilder med det enda, men de bildene jeg har tatt har jeg vært veldig fornøyd med. Det skal i all hovedsak brukes av sjefen i huset, da hun har blogg som hun driver med :) Hun er utrolig fornøyd, så da er jeg fornøyd også :D