Tissot-tråden

Medlem
16. juli 2013
Innlegg
7.717
Sted
Noreg
Hei.

Tenkte det kunne være interessant å se hva som beveger seg av Tissot på sonen, være seg gammelt eller nytt.
De har mange flotte modeller, og det er alltid morro å se hva som dukker opp i en slik tråd.
Men hva er en slik tråd uten bilder?

Her er to som har vært/er i samlingen min,

Tissot Powermatic 80

image.jpeg

Angrer på at jeg solgte denne, da den var et meget pent dress-ur med et interessant urverk(80 timers gangreserve), flotte visere og en fin skive. Vet at ikke romertall er alles kopp med te, men jeg finner det estetisk fint på et rent dress-ur.

Tissot Seastar Navigator kronograf

image.jpeg

Mitt siste tilskudd, og et så langt vellykket forsøk på en kronograf i samlingen.
Pent patinert fra førsten av syttitallet, med manuelt trukket Valjoux 7734-verk som går overraskende godt.
Den bygger lavt på hånden(noe som er vanskelig å kombinere med en automatisk kronograf), og den dobler derfor som dress-ur til slikt en gang skulle ramle inn i samlingen igjen.
Om det er denne som kalles for 'fattigmanns-Heuer' skal ikke jeg påstå, men mener jeg har lest dette.

Spiller ballen videre, og regner med det dukker opp litt jevnt og trutt.
Vet i hvert fall at @Preben Lidi har en moden Tissot :)
 
Jeg har en Tissot Heritage navigator 160th anniversary i boksen. Er sjelden i bruk men dette var det første mekaniske uret jeg kjøpte. Er bare litt over to år siden men det var altså her interessen startet. Den gang falt jeg for "world timer" og innsyn til verket. Her er den avbildet på natoreim, men ble levert på brun alligator.
 
Flotte begge to. Bezel på de begge minner om den på IWC Aquatimeren jeg hadde. Samme matte nedsekning med uthevede tall.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bromle
Tissot - min første skikkelige klokke (etter Casioen jeg kjøpte etter konfirmasjonen)

Tissot_front.jpg

Titan - lenke - chronograf - på den tiden det meste jeg kunne håpe på innen horologi

Tissot_8457350_front2.JPG


Diverse som baser visningen kun på mekanikk - og ikke elektronikk
Tissot_old_front.jpg


Tissot_.jpg


Litt mer 2000 tallet
Tissot_L164-264_front.jpg


Så en merkelig sak. Autolub - actualis.

D_Tissot_FP.jpg


Ser ut som en normal klokke, men med et AETOS 2250 verk som er basert på plast. De fleste deler (unntatt fjærer, og opptrekk) er av plast.

Tissot_actualis_front2
Tissot_actualis_front4

Dette hevdes å være "forløperen" til swatch, og skulle tilby et billig verk - som ikke trengte (les kunne) serves.
 
Artig med Tissot-tråd!
Der er det mye fint. Jeg har flere og solgt en...
T-Touch Midnattsolen.jpg


Her er mitt favorittbilde av Reiseklokken min. T Touch. Kompassnålen er retter mot midnattssolen.

8
(jeg må fimnebilder av de andre også)
 
Overrasket over at ingen har postet denne :D Sikla lenge på den før jeg kom over en pent brukt og billig på finn, reima var helt ødelagt, men claspen fin. Handla en ny orginalrem fra Protid Galleriet (Bergen) og havna totalt på godt under tusenlappen mindre enn prisen for en ny klokke :) Er vel sikkert mange her som opererer i "billig-sjiktet" som har hatt den i samlinga ;) En utrolig vakker klokke som ser bra på absolutt alt av remmer :)





 
Dette er egentlig min første fine klokke. Det er min konfirmasjonsgave fra 1980. Den gang var jeg ikke klar over hvor fin klokke dette egentlig var...

Historien til klokken er litt artig. Opprinnelig fikk min Far denne. Han hadde ledet et prosjekt med et datafirma for å få til en online lagerstatus og bestillingssystem mellom kontoret i Oslo og en fabrikk i Sverige. Datafirmaet var flinke folk og de jobbet med saken, men de klarte ikke å innfri alle kravene da teknologien ikke var moden den gang. Det ble derfor ikke realisert. I forbindelse med avslutningen, som var før jul '79 fikk min far denne klokken i gave. Den fikk jeg senere til konfirmasjonen.

Den fikk være med på mye, noe som også vises. Den har nå riper og lumen er delvis falt av på timeviseren. Clasp'en ble byttet en gang. Jeg hadde brukt den som skrutrekker.... Glasset imponerte mange. Det var blankt og fint! Ripefritt, men det tålte ikke å bære takpapp til hytten. Snehuleturer var den heller ikke så glad i. Etter en del år ble det behov for service. Det ble tatt service på den, men jeg husker at serviceintervallene ble veldig korte etter hvert. Etter siste service begynte klokken å fuske etter under et år. Da ble den lagt bort (heldigvis ikke kastet!) og arvtager kjøpt. Jeg husker ikke hva, men mistenker en "postordreklokke".

Det ble min bror, @chrgod, som fant klokken igjen i kjelleren hos våre foreldre. Dermed havnet klokken på service og et lite tannhjul, som var nedslitt, ble byttet ut. Kanskje ikke så rart at den ikke hadde gått så bra!

Nå brukes klokken av og til. Ikke så ofte som den burde, men den har en høy stjerne. Klokken var et "stort slagskip" da den var ny. I dag har den normal størrelse. Tidene skifter!

WP_20141027_11_05_45_Pro.jpg
WP_20150517_06_41_52_Pro.jpg

WP_20150516_18_45_16_Pro.jpg


8
 
Ettersom det nå er identifisert to stk av denne klokken her @Grendel, kan man si at den mister noe av sin eksklusivitet, alternativt at det er en ettertraktet modell. I alle tilfelle var den en gave til meg selv ifbm rundt år for lenge siden. Jeg ville markere med en dyr(ere) klokke enn de swatchene jeg til da hadde hatt. En ting var sikkert. Det skulle være automatisk. Opprinnelig kom klokken på en brun racingrem. Siden har jeg hatt den på svart racing rem med røde sting, og nå senest nato.

At det er en racingklokke ser en tydelig på baksiden - der hovedtrekkplasteret er en vaskekte gjengivelse av et retrorattnav. Innsyn til verket hadde jeg aldri sett før, så det var ganske sneisent.

Synd at jeg ikke kjente noen med en fornuftig tilnærming til klokkeverdenen dengang - da hadde jeg kanskje endt opp med en Submariner istedet.......
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
Det er ingen skam å ha en slik, @Bezel! Min bli kjøpt fra USA, brukt. Jeg hadde sett chronographen og vurderte den. Men så dukket denne opp, også den med samme skinnrem.

Hos meg falt den egentlig aldri i smak før den fikk sort og hvit skinnrem. Den var egentlig besluttet å selges før rembytte ble prøvd. (Se egen tråd).
WP_20160915_14_19_17_Rich.jpg


Den har vært gjennom flere remmer. Tissot er mye for pengene.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher