To klokker, ca 12000 - tips?

Medlem
31. mars 2017
Innlegg
4
Sted
Oslo
Hei, fikk i 30års gave penger til klokke, planen var i første omgang å kjøpe en longines til rundt 10-15000, men etter litt titting i katalogen var de som falt mest i smak godt over budsjettet.

Deretter begynte jeg litt halvhjertet og titte rundt etter nye alternativer og kom frem til at jeg heller vil ha to rimeligere klokker enn en dyr, en hverdagsklokke og en som passer bedre til dress/ skjorte og liknende.

Tenker da en med stålreim og annen med (helst sort) skinnreim. Sistnevnte bør helst være litt stilren.
Tenker i første omgang å kjøpe nytt og heller bevege meg inn på bruktmarked og flipping etterhvert.

Har kikket litt på Seiko, men er det andre tips? Eventuelt spesifikke Seikoklokker? Det må ikke koste 12k tilsammen. Målet er å få to fine klokker jeg kan bruke til forskjellige anledninger. Ser mange har Seiko og de kommer i forskjellige prisklasser, men hvordan er kvaliteten? De ligger vel litt i samme gate som certina og tissot?

Bor i Oslo så tips til butikker jeg kan prøve klokken på (eller liknende modeller) taes imot med takk.
 
Orient.
En dress og en diver.
Langt innenfor budsjett.

side-shot.jpg


Orient-Pro-Saturation-Diver-SEL02002B0-sette.jpg
 
Et par tips fra toppen av hode her.

Hverdags:
- Longines HydroConquest
- Squale 1521 (med mesh)
- Certina DS Action Diver
- Victorinox Maverick
- Oris Aquis Date(her må du nok på bruktmarkedet)
- Seiko SKX modellene (langt under budsjett, men er en favoritt her på forumet slik at den vel må nevnes)
- Orient Saturation diver (som @UJU foreslo. Dog noe stor for undertegnedes labb)
- Orient Mako
- Steinhart (ville dog anbefalt å ligge unna de mest åpenbare Rolex-etterligningende. Kvaliteten er god)

Dressy:
- Orient Bambino (forskjellige versjoner/generasjoner og langt under budsjett. Okkesom pen klokke)
- Tissot Visodate
- Longines Flagship (må vel fort ut på brukten. Det ligger så vidt jeg kan huske en ute per nå)
- Certina DS1 (fåes også med lenke. Litt mindre dressy enn resten, men fungerer i så måte til et større bruksområde)
- Oris Culture
- Hamilton Intra-Matic

De aller fleste forslagene kommer med i flere konfigurasjoner, så les deg godt opp.

Dersom du spesifiserer litt bedre hvilken stil du liker(spesielt på hverdagsklokke) vil det være lettere å gi mer skreddersydd anbefaling. :) Urverket, Jomashop, Skywatches og Creationwatches anbefales for å se på utvalget da disse sidene har enormt utvalg. Kan selv kun gå god for Creationwatches og Urverket som leverandør men tror de andre også skal være ok.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn og UJU
Seiko SARB065 - Coctail time(rundt 5000kr ca, ferdig momset hjem til deg).
image.jpeg


Nye Certina Action Diver, lansert på Baselworld nå forrige uke(pris ca. 7000kr i følge @Jon Henrik). Dette blir en godbit, hvor de har satt inn et flott urverk med 80 timers gangreserve, og den er bygget som en Certina - solid.
image.jpeg
 
Jøss, en diver med rød skrift til under 100k :p

Fra spøk til revolver: der har du to veldig gode forslag som vil dekke mange bruksområder

Seiko SARB065 - Coctail time(rundt 5000kr ca, ferdig momset hjem til deg).
Vis vedlegg 36036

Nye Certina Action Diver, lansert på Baselworld nå forrige uke(pris ca. 7000kr i følge @Jon Henrik). Dette blir en godbit, hvor de har satt inn et flott urverk med 80 timers gangreserve, og den er bygget som en Certina - solid.
Vis vedlegg 36037
 
Seiko SARB065 - Coctail time(rundt 5000kr ca, ferdig momset hjem til deg).
Vis vedlegg 36036

Nye Certina Action Diver, lansert på Baselworld nå forrige uke(pris ca. 7000kr i følge @Jon Henrik). Dette blir en godbit, hvor de har satt inn et flott urverk med 80 timers gangreserve, og den er bygget som en Certina - solid.
Vis vedlegg 36037

Ble litt sent svar, 6mnd baby setter ofte litt hinder i klokkeresearchen. Takk for super respons.
Endte faktisk opp med Cocktail time igår, syns den var meget stilig dressklokke og skal innvies på navnfesten i morgen.

Så nå gjenstår det bare å finne en hverdagsklokke, usikker på om jeg skal gå for en diver type eller en mer stilren. Uansett mange gode tips her så skal se igjennom litt nærmere.