To solide stålbøtter

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.966
Sted
Cockaigne
For ikke så veldig lenge siden mente våre ledere, basert på litt uheldige erfaringer, at en grad av samfunnsberedskap var en god idé. I tillegg til å holde seg med militære styrker på et visst nivå, hadde man et omfattende ubevæpnet sivilforsvar. Sivilforsvaret hadde ofte kommandoplasser i solide, kostbart utgravde fjellhaller og tunneler. På et tidspunkt vedtok man at det skal være fred i Norge for all fremtid, militæret ble redusert til en styrke stor nok til å forsvare Ullern i et par timer, og de fleste slike sivilforsvarsanlegg ble nedlagt og tunnellene tettet igjen eller solgt.

Et slik tunnell var sprengt inn i et fjell på vår eiendom, og vi overtok derfor hele anlegget. Det ble leid ut med en gang, men i ryddingen kom jeg over disse to:

P6140167.jpg

P6140164.jpg

P6140163.jpg

Klokkene hang på hvert sitt kontor. De er produsert av tyske Junghans og verkene er solide, men presise og med en enorm gangreserve. Når fjæren er trukket opp, går de i henholdsvis 10 og 13 dager. De har en mekanisme for å stanse verket når fjærkraften blir for liten til å holde presis gange. Denne fungerer nok ikke på det ene uret, for det går et par dager ekstra og taper seg litt mer for hver dag. Det ene uret har påmalt sivilforsvarets illevarslende bombeemblem, mens det andre har ren skive. Begge har risset SF på baksiden.
P6140169.jpg
P6140165.jpg

Kassene er svært solide. Baksiden er tett, og det er gummipakning rundt frontåpningen, så jeg antar at de tåler en tungtvannsskur eller to. Det er tre kraftige fester for å skru klokkene fast til veggen, så disse skal ikke falle ned selv etter kraftige nedslag. Dessverre er festet for sekundviseren på det ene uret ødelagt.

Jeg har ikke funnet noen merker som kan indikere alder, men jeg tipper de stammer fra dengang tunnellen ble utvidet sent på sekstitallet. De har nok ikke blitt trukket opp på noen år, men nå er de smurt og gjennomgått, og klar til ny tjeneste i heimen. Skandaløst nok har jo både kjelleren og garasjen vært uten veggklokke i mange år. Det skal rettes opp i nå.
 
Knakende tøffe, og flott at disse blir tatt vare på! Spesielt at de er knyttet til din eiendom også, det gjør dem jo ganske unike å ha i stuen! :cool:
 
Om tyskerne kommer vet De hvertfall hvor meget klokken er.

Kult!
 
En egen tunnel!? F*^n! Fra en til ti, hvor tøft er ikke det? Leid ut? Nei nei nei... Hopalong har Batcave!

PS! Urene var flotte :)
 
Takk for det, folkens. Jeg glemte å ta bilde av verket da jeg hadde det oppe. Det er litt plundrete å komme til siden adgangen er fra skivesiden, men skal det opp igjen lover jeg å fotografere. Entropy: De hadde passet perfekt i en båt av den litt røffe sorten - de er en slags upolert variant av skipskronometrene fra for eksempel Wempe.

Batcaven er leid ut til den lokale pistolklubben, men jeg har egen nøkkel og fri bruk, så her kan det arrangeres hule-GTG med innlagt skyting nårsomhelst. :)
 
Hopalong, hvor holder du til, kanskje en gtg med skyting hadde vært noe, konkurranse i replicawatch-killing;)

Er det ikke så langt unna kan jeg stille med glock 9mm og walther 22cal:)
 
....
Batcaven er leid ut til den lokale pistolklubben, men jeg har egen nøkkel og fri bruk, så her kan det arrangeres hule-GTG med innlagt skyting nårsomhelst. :)



Count me in! Kommer lett fra Bergen for en slik seanse. Forutsatt at det er innen for en omtrentlig dagsturdistanse... :p
 
Takk igjen. :) Kona ble så begeistret for klokkene at hun insisterte på at de ikke skulle gjemmes bort i kjelleren men henge for eksempel på kjøkkenet. Tre timer senere var hun lei av tikkingen, og samtykket til kjellerplassering. Et høyttikkende veggur i etasjen er tydeligvis nok.

olem skrev:
Hvor stor tunnel snakker vi?

I underkant av 300 m2. Den er y-formet; ca 15 meter innenfor inngangen deler den seg i to tunneler. I det ene løpet er pistolbane med fem standplasser, toaletter m.v., mens oppholdsrom/kjøkken og kontor i det andre. Tekniske rom med ventilasjon og et gigantisk dieselaggregat er sprengt ut fra hovedløpet. Det er brukt veldig mye penger her inne.

olem skrev:
Hopalong, hvor holder du til, kanskje en gtg med skyting hadde vært noe, konkurranse i replicawatch-killing
rousp skrev:
Count me in! Kommer lett fra Bergen for en slik seanse. Forutsatt at det er innen for en omtrentlig dagsturdistanse..

Det er nok litt langt for en dagstur, både fra Larvik og Bergen, men overnatting lar seg lett ordne :)
 
Tøøøøøft!BTW, Det lille uret som ligger ved siden av, er det FORTSATT noe du gjerne vil kvitte deg med? ;)