To spørsmål!

Medlem
4. sep. 2010
Sted
Oslo
1. Jeg har en Seiko military automatic, vanntett 10 bar.
Er det å anbefale og bruke klokken til svømming da den ikke har skrukrone?

2. Jeg elsker cleane klokker, Seiko Diver er på ønskelisten
(budsjettet for en student er rimelig lavt, men liker også ideen bak rimelige klokkeprodusenter som Seiko. Kvalitet til lav pris for "mannen i gata") men synes at bezel'en gir klokken et litt for særegent preg. Finnes det noen cleane klokker UTEN bezel, men med skrukrone og 200m vanntett? Ser at mido har en slik, men den har en ekstra "knapp" og litt for rart utseende på tallene etter min mening. Aller helst synes jeg klokkene er penest uten dato og tall.

mido_m83704589.l.gif

L3.674.4.56.3.jpg

Litt i stil med denne (en Rolex er som kjent dyr luksus, men lignende, helst uten tall og med skrukrone for dykking/svømming:
explorer.jpg

Er newbie, men etter å ha erfart følelsen av en gammel Omega seamaster arvet av bestefar, har jeg mildt sagt blitt hektet på mekaniske klokker og ønsker å utvide samlingen.

Takker for respons og svar! :)

Hei!

Deilig dilemma...
Først og fremst vil jeg si at jeg har Longenes du sikter til: Legend Diver. Den er vanntett til 300 meter. Og det kronene regulerer hhv tid og urets indre bezel.
Uret er en tro kopi av originalen fra 60 tallet og ser utrolig tøft ut på armen.
Her sammen med en annen klassisk dykker med to knapper:

6463559a.jpg

Et ur vanntett til 100 meter kan strengt tatt bades og dusjes med. Men ikke dykkes med.

Men Seiko har svært mange rimelige og utrolig tøffe rene dykkere. Du finner bøtter og spann av de her inne. Strengt tatt synes jeg det er underlig at vi ikke har et subforum her inne for Seiko, slik som Panerai, Omega og Rolex. Urene er populære og gode, selv om de ikke helt kan sammenlignes med de før nevnte urmerkene.

Bruker du tid her inne lover jeg deg mye inspirasjon til godt klokkekjøp.
Lykke til!:D

1. Jeg har en Seiko military automatic, vanntett 10 bar.
Er det å anbefale og bruke klokken til svømming da den ikke har skrukrone?

2. Jeg elsker cleane klokker, Seiko Diver er på ønskelisten
(budsjettet for en student er rimelig lavt, men liker også ideen bak rimelige klokkeprodusenter som Seiko. Kvalitet til lav pris for "mannen i gata") men synes at bezel'en gir klokken et litt for særegent preg. Finnes det noen cleane klokker UTEN bezel, men med skrukrone og 200m vanntett? Ser at mido har en slik, men den har en ekstra "knapp" og litt for rart utseende på tallene etter min mening. Aller helst synes jeg klokkene er penest uten dato og tall.

Legend Diver Frodo nevner er jo grisefin, men med en prislapp på $1500-1600 er den muligens i overkant?

Kan i alle fall nevne Hamilton Khaki Navy også. Fåes i flere forskjellige varianter - og alle med inner-bezel og 200m (dvs egnet for vannsport/snorkling)
Finner den på eaby for $500-600

4867274592_2b0b6e4697_o.jpg

5004071396_5fe1c1c6af_z.jpg

og i utgaver som f.eks:

H77585335.jpg

12735825005_2.jpg

H74541143-1.JPG

100m skulle være ok i bassenget om pakningene ikke er for gamle. Antar at seiko dykkere f eks med skrukrone har endel mer å gå på selv om pakningene er litt morkne.

Seiko 6309 er en fantastisk klokke som kan fåes til ca 1000 kr, men med dag+dato OG bezel... Jeg har vært nede på 36m med en av mine, den i midten under. Sinn 856 til høyre er en av mine absolutte favoritter med 200m wr.

P4120051.JPG

Uten Betzel og tall kommer jeg ikke på noen i farten til din prisklasse, men citizen har noen klokker med 200m wr og skrukrone, men alle jeg kommer på er eco-drive quartz (men meget gode klokker).

Sinn har også noen fine, rene, mekaniske klokker med 200m wr, Sinn 556:

556Strap.jpg

Certina har klokker som kanskje faller i smak for din del.
Etter min mening flotte klokker som gir meget god valutta for pengene.

Den Sinn'en er jo rett og slett helt nydelig, da!
Ikke minst mange av de andre forslagene! Takk for svar :)
Jeg tror jeg må tenke lenge på dette og vurdere, som dere sier modeller her inne.
I første omgang nå smeller jeg til å en Seiko Diver til hverdagsbruk slik at jeg kan svømme/snorkle etc. uten å være bekymret for klokken. Så kommer jeg nok til å gå for en Sinn kanskje :) Ser den koster rundt 780$ som må sies å være bra pris.

* Case in 316L surgical stainless steel which is satinized
* Sapphire crystals on both sides of the watch
* Double coated anti-reflective covering
* Dual seal crown lock to improve water resistance

Dette høres meget bra ut, ikke minst matcher den mine krav om utseende perfekt!
Synd jeg ikke blir tredve rett rundt svingen, slik at jeg kunne ønsket meg denne!
Men har aldri hørt noe om merket - er det kjent for å være bra?

Sinn med svart nato it is.

Update

...Ja, endte altså opp med en SKX007 og merker jeg istedet for mitt opprinnelige ønske om cleanhet nå liker mer og mer røffe "brutale" klokker. Sikler for tiden på en Helson! Tror det blir en Shark Diver i februar :cool:

...Eller muligens Sinn 856.
Den er nydelig!

SKX007 er et bra valg. Har selv SKX009(som lillebroren min stakk av med da han dro i førstegangstjeneste for noen måneder siden). Jeg er ihvertfall superfornøyd.

Jeg har også en Helson Shark Diver. Kongeklokke, men den er rimelig stor på håndleddet, ikke å anbefale hvis du har pinglehåndledd :)

En liten sammenligning mellom SKX009 og Sharkdiver

_MAT1636.jpg

_MAT1767.jpg

Den er... Råtøff! *sikle*
Hadde kanskje vært greit å prøve den først, ja. Har ganske tynne håndledd.
Men blir jeg ikke fornøyd skulle jeg tro Helson var gangbar valuta her :p