Toastmaster i bryllup

Medlem
25. des. 2011
Sted
Fredrikstad
Hei.

Den 23 juni skal jeg være Toastmaster i bryllup. I den forbindelse trenger jeg noen tips og forslag til hvordan dette skal løses.

Jeg ønsker å ha en stram regi, noe jeg tror skal gå bra.

Videre ønsker jeg å å ha en personlig introduksjon til hver taler, "eneste" problemet er at bortsett fra brudeparet kjenner jeg kun en taler, brudgommens forlover.

Når det gjelder humor så prøver jeg å finne noen tips på nettet, men her er det mye platt humor. Brev fra kongen eller sms fra riise kommer ikke inn i mitt "manus".

Er det noen der ute som har forslag på hvordan man kan introdusere de forskjellige, eller som sitter på noen tips/gamle manus man kan hente litt inspirasjon fra?

Når det gjelder klokker oppi dette, så har jeg hjulpet bruden med morgengave til brudgommen.... Omega PO.

Jeg har ingen manus liggende, men har hatt rollen noen ganger. Det viktigste, synes jeg, er å ikke gjøre for mye utav det. Toastmasters oppgave er ikke å være sentrum for oppmerksomheten, og man bør holde seg fra lange vitser, anekdoter og taler. Praktisk info, kort, humoristisk, velforberedt introduksjon til hver taler, god kontakt med kjøkken og servering og høflig, men bestemt kontroll over talerne. Hovedpersonene må selvsagt få snakke så lenge de måtte ønske, men toastmaster gjør lurt i å be folk begrense seg etterhvert. Perifere pjolteronkler og fnisete nestenbestevenniner med improviserte taler bør få beskjed om at du har regien og at taletiden er begrenset. Både gjester og talere bør slippe å lide seg gjennom halvtimeslange oppramsinger mens latteren blir sjeldnere og desserten smelter. Det er få mennesker som kan holde gode taler på mer enn fem minutter, og det bør alle utenom de nærmeste begrenses til. De fleste vil akseptere det, men om noen skulle gå langt over tiden trenger du ikke være redd for å diskret be dem sette seg. Vedkommende blir kanskje sur, men dennes ektefelle og alle andre gjester vil være takknemlige.

Hold deg passe edru til middagen er over, og nyt resten av kvelden. Dersom du har gjort en god jobb, og kommer alene, vil du oppleve stor pågang fra brudens ugifte venniner og sannsynligvis også fra noen gifte tanter. Lykke til.

Hei. Takk for tips Hopalong.

Problemet er å finne vittighetene, uten at det blir platt eller for snuskete...

Noen tips?

Jeg har ingen manus liggende, men har hatt rollen noen ganger. Det viktigste, synes jeg, er å ikke gjøre for mye utav det. Toastmasters oppgave er ikke å være sentrum for oppmerksomheten, og man bør holde seg fra lange vitser, anekdoter og taler. Praktisk info, kort, humoristisk, velforberedt introduksjon til hver taler, god kontakt med kjøkken og servering og høflig, men bestemt kontroll over talerne. Hovedpersonene må selvsagt få snakke så lenge de måtte ønske, men toastmaster gjør lurt i å be folk begrense seg etterhvert. Perifere pjolteronkler og fnisete nestenbestevenniner med improviserte taler bør få beskjed om at du har regien og at taletiden er begrenset. Både gjester og talere bør slippe å lide seg gjennom halvtimeslange oppramsinger mens latteren blir sjeldnere og desserten smelter. Det er få mennesker som kan holde gode taler på mer enn fem minutter, og det bør alle utenom de nærmeste begrenses til. De fleste vil akseptere det, men om noen skulle gå langt over tiden trenger du ikke være redd for å diskret be dem sette seg. Vedkommende blir kanskje sur, men dennes ektefelle og alle andre gjester vil være takknemlige.

Hold deg passe edru til middagen er over, og nyt resten av kvelden. Dersom du har gjort en god jobb, og kommer alene, vil du oppleve stor pågang fra brudens ugifte venniner og sannsynligvis også fra noen gifte tanter. Lykke til.

Haha, stemmer godt med egne erfaringer :)

Gode forberedelser mtp kjøreplanen og kommunikasjon med kjøkken & servering er nøkkelen. Da har du basises og litt humor blir krydder. Noe kan forberedes, mens annet er gjerne spontant - det kommer litt an på deg :)
Også viktig å huske på at du ikke er kveldens hovedperson, men den som skal sørge for at ting går smooooooooth ;)

Lykke til!

Hei. Takk for tips Hopalong.

Problemet er å finne vittighetene, uten at det blir platt eller for snuskete...

Noen tips?

Man ikke si noe morsomt i hver introduksjon. Sitt ned med brudeparet god tid i forveien, og la dem fortelle litt om hver potensielle taler; hvordan de møttes, hva som særpreger dem, morsomme episoder osv, og sy sammen en introduksjon av det. Det pleier gå bra :)

Det er bare en ting som funker - forberedelse. Har du stålkontroll kan du improvisere og være morsom. Har du ikke kontroll blir det ofte flaut.

Enig med Hopalong; ikke forsøk å være morsom hver introduksjon.

I den grad jeg skal komme med flaue tips kan du jo samle inn en haug med nøkler som du deler ut til samtlige av brudens venninner. På egnet tidspunkt overekker du 12 - 14 nøkler til brudgommen og sier at dette er nøkler du har samlet inn fra gamle elskerinner. Hvis du får 10 - 15 jenter til å reise seg og avlevere sine nøkler direkte får du en pause og bryllupsgjestene, som på dette tidspunket er i godt humør og er lette å more, ler. Husk å spørre bruden først, og om du er usikker på stemningen dropp det. Husk videre at gode råd ofte er dårlig skjult selvskryt, og du er tilbake til forberedelsen. PPPPPP :D

Synes hopalong sier det som behøves.

Hadde en fenomenal toastmaster i mitt bryllup. Kort info, introduserte talerne med to setninger, alt på rim. Altså 4 sek på å introdusere en taler, og morsomt. Kjørte sitt løp, og disse fylleonklene eller hva hopalong kalte dem, fikk tale til kaffen etter middagen.

Var i bryllup forrige helg med litt annen toastmaster. Han hadde lagt opp til tre sanger, et videoinnslag, en dans og en tale...... Fra seg selv. Mulig det skal være slik i sverige, men jeezes det tok tid.

Synes hopalong sier det som behøves.

Var i bryllup forrige helg med litt annen toastmaster. Han hadde lagt opp til tre sanger, et videoinnslag, en dans og en tale...... Fra seg selv. Mulig det skal være slik i sverige, men jeezes det tok tid.

Fail :p

Det eneste gode rådet jeg kan gi og som for meg er meget viktig, er at man ikke forteller om seg selv og egne erfaringer. Dette er brudeparets dag og dine egne historier hvor ingen av de foran nevnte er sentrum for historien skal droppes!

Sist jeg var toastmaster laget jeg store huskelapper med motiver som brud/brudgommen hadde felles.
Da slapp jeg å "gjemme" lappene når jeg skulle introdusere. Jeg leste selvfølgelig ikk rett av lappene men hadde de som støtte.

Prøvde å linke taler med brudeparret, feks. om en tante med 10 barn skulle tale ble introen; "Neste som ønsker å si noen ord er tante Reidun. Hun har oppdratt 10 barn. Om det kommer noen tips om barneioppdragelse nå vet jeg ikke, men ver så god Reidun Ordet er ditt."

Ved sanger er det viktig å finne en forsanger på forhånd, som kan melodi og stemmeleie.

Lykke til, som tidligere skrevet, forberedelser er alt.................

Gratulerer med ett utrolig hyggelig oppdrag. Jeg var toastmaster for første gang for noen uker siden, og det var utrolig gøy! Men jeg må innrømme at jeg var litt nervøs før bryllupet.

Start med å gi "praktiske" opplysninger, hvor toalett er, hvor rømningsvei er, når det blir pauser. Osv..
Lag en tale-plan over når folk skal tale (under hvilke retter) og sett et estimert tale tidspunkt. Husk å ta på deg en fin klokke slik at du følger med tiden. :) Gi en kopi av tale-planen til kjøkkenet sett gjerne opp et stikkord slik at kjøkkenet kan følge med ditt program.

Jeg møtte brudeparet noen uker før og fikk noen stikkord om alle talerne. Disse brukte jeg ikke. Jeg ankom festlokalet tidlig og brukte 5-15 min pr taler med å bli kjent. Prat med de om fotball, båter, klokker osv. La de prate men bli kjent med de. Fisk frem info og spør de om brudeparet. Husk at når man "kjenner noen" er det enklere å introdusere de. Jeg følte jeg ble kjent med talerne etter praten og brukte derfor ikke stikkordene jeg hadde skrevet opp. Ta det litt på hælen, ikke dra for mye vitser eller show for mye. Husk at det er brudeparet som skal være i fokus og ikke toastmasteren. Jeg brukte heller ikke lang tid på å introdusere talerne. Brudeparet og familien vet som oftest hvem taleren allerede er.

Lykke masse til og bare send meg en PM om du skulle lure på noe. :)

Også toastmaster den 23 juni

Satt og søkte litt på nettet her da, og kom over denne her, veldig fin og mange bra tips og innspill!
Er også første gangen min, så herregud det blir spennende!! ææ..

Har ikke helt sansen for så mange "vitser" innøvde sådan, men er bra med gullkorn fra/om de som skal holde tale.. Sitter i samme båt her, kjenner bruden fra sånn langt tilbake i tid, men ingen av de andre, så har prøvd å få med meg noen tips og fått brudeparet til å fortelle litt om hver de VET skal holde tale.. (har ikke så mye info egentlig, da de ikke klarte komme opp med så mye per gjest...) så får se!

Er helt enig med flere her inne, er jo ikke toastmasteren sin jobb og stå for hele SHOWET liksom, det er det gjestene som skal gjøre.. Holde i trådene ja, og introdusere, følge tidsplanen..
Sitat fra bruden: om det blir litt trått eller noe, kan du jo bare komme med en vits"....

Vits? kjente jeg ble litt nervøs der ja..