Tollreglene i praksis

Er jo ekstremt enkelt å stikke innom tollkontoret på Gardermoen og få stemplet papir på at man har med klokken ut av landet. Tar i underkant av fem minutter toppen.

Jeg hadde en problemstilling her forrige uke. Jeg bor i Danmark, og dette er registrert i folkeregistret. Det er ikke til å stikke under en stol at årets julegaver akkumulert overskred 6000 kroners grensen. Alle gavene var kjøpt i DK, og tatt med hjem for julefeiring i modelandet. Noen som vet hvordan dette forholder seg til lovgivningen?

Er jo ekstremt enkelt å stikke innom tollkontoret på Gardermoen og få stemplet papir på at man har med klokken ut av landet. Tar i underkant av fem minutter toppen.

Jepp. Men utrolig kjedelig å ende opp som han i artikkelen. Jeg har utallige ganger sjekket priser på ur når jeg har vært på reise, hver gang opplever jeg at prisene i norge er rundt de samme. Og for ikke å snakke om ting som trygg handel, garanti, service, etc.

Tja, som "utlending" står du fritt til å ta med reisegods inn i landet såfremt det bringes ut igjen. Problemet dukker først opp når gjenstanden overdras til en norsk borger. Men, tviler på at tollvesenet aksepter julegaver som reisegods, og da er vi tilbake til rød sone tenker jeg.

En av juristene her inne kan sikkert utdype og oppklare dette.

De 5-6 siste gangene jeg har vært ute og flydd har jeg hatt Rolex på armen. Har aldri opplevd at tollere ber om å få se hva jeg har på meg. Skjer det?

De 5-6 siste gangene jeg har vært ute og flydd har jeg hatt Rolex på armen. Har aldri opplevd at tollere ber om å få se hva jeg har på meg. Skjer det?

Det er nok sikkert noen som klarer å spore opp eksempel på at det har skjedd, men jeg tror det hører til sjeldne unntak. Jeg flyr regelmessig ut og inn av Norge og har ikke tatt meg bryet med å gå innom noe tollkontor. Fem minutter er ganske mye tidlig om morgenen eller når du skal rekke et nytt fly. :) Skulle det nå mot formodning skje at de vil ta vare på klokken er det jo ikke verre enn å dra hjem og hente sertifikatet eller kvitteringen. :confused:

Sertifikat hjelper nok ikke, må nok ha kvittering. Norske forhandlere selger masse ut av landet på eksport.

Jeg har kanskje hatt kjøpskvittering på 2-3 av x-antall klokker jeg har eid, da jeg har kjøpt flere av dem brukt. Vil det si at jeg faktisk må inn til tollvesenet for å få et slik "legitimasjonsbevis" hvis jeg skal ut å reise?

Jeg har kanskje hatt kjøpskvittering på 2-3 av x-antall klokker jeg har eid, da jeg har kjøpt flere av dem brukt. Vil det si at jeg faktisk må inn til tollvesenet for å få et slik "legitimasjonsbevis" hvis jeg skal ut å reise?

henger meg litt på denne : hva om du har kjøpt klokken brukt, ingen kvittering på at den er kjøpt i Norge (er jo mange rolex´er der ute som ikke er kjøpt i Norge og som heller ikke har kvittering) Eneste som er mulig å oppdrive er sertifikatet, men dette kan man jo si man har mistet) Hvor står man da? har man mistet klokken om de velger å ta den?

Tipper mye går på tips og etterretning i disse tilfellene. Ikke nødvendigvis om akkurat DEN klokken, men det sees aktivt etter mønstre. Bare tipper :)

Har du ikke kvittering eller noen annen dokumentasjon på klokken kan du dra innom et tollkontor på vei ut av landet og få utførselsdeklarasjon.

Dette er meg bekjent den eneste trygge måten å kunne ta med seg en klokke til utlandet du ikke har papirer på. Tar du med deg klokken ut av landet uten noen form for dokumentasjon og blir "tatt" på vei inn har du bare deg selv å takke.

Igjen; det er ekstremt fort gjort å ta turen ned i 1. Etasje på osl for å få stemplet papir. Det er ikke kø og du må fylle ut et par linjer tekst.

Min påstand er dog at dette så og si alltid vil gå bra, men kjipt den dagen du treffer en overivrig tollaspirant som har jussen på sin side.

Hvis du har kjøpt klokken i utlandet uten å tolle den inn, på den aktuelle reisen eller ikke, har du et problem. Har du kjøpt klokken brukt i Norge har du jo stort sett en mail, PM, kontooverføring eller lignende som kan bekrefte det. De er jo ikke ute etter å plage folk som har sitt på det tørre...

Holder det å bare ha med klokken, eller må man ha med
noen form for papirer på klokken?

Ta med klokken og sertifikatet, så slipper du kanskje å ta av lenken for å vise frem serinummeret. Sist jeg gjorde dette med en Rolex hadde jeg tatt av lenken så man kunne se serienummeret.

Trenger ingen papirer men praktisk om du har eldre rolex hvor serienr står bak lenka.
Rent teknisk trenger du ikke serienr heller, men skader neppe å ha det med..