Top 10 klokkemerker :D - Få høre dine :D

Mange måter å rangere på. Jeg velger å rangere ut fra egen interesse, dvs de jeg pleier å kjøpe eller kikke etter til salgs. De jeg føler har mange interessante modeller som gir meg bang for the buck.

1. Jaeger
2. Rolex
3. Zenith
4. Omega
5. Alle de andre :)
 
1 Lange
2 Patek
3 Richard Mille
4 Vacheron Constantin
5 Blancpain
6 AP
7 Jaeger
8 Glashutte
9 IWC
10Rolex
 
1. Rolex (Min favoritt)
2. Tissot (Har flere slike. Blant annet min gamle Konfirmasjonsgave!)
3. Sinn
4. Chase Durer (Denne så jeg ikke på listen fra de andre! Ingen som har slik?)
5. Tag Heuer
6. Noen russiske som jeg ikke husker navnet på...
7. Pulsar... (Ekslusiv gave med SKF-logo...)

og hva mer som jeg ikke kommer på.....?

:cool:
 
Listen består av merker som jeg liker og er interessert i, men som jeg ikke nødvendigvis eier i dag. Ser jeg annonser med noen av merkene ser jeg nøyere på dem; er det en artikkel i et klokkeblad leser jeg artikkelen. Jeg er fullstendig klar over at noen av merkene kommer jeg sannsynligvis aldri til å eie.

1) Rolex
2) Sinn
3) JLC
4) Tudor
5) Glashütte
6) Zenith
7) Omega
8) Patek
9) Panerai
10) Tag Heuer
 
Jeg er fullstendig klar over at noen av merkene kommer jeg sannsynligvis aldri til å eie.

Det er lov å drømme!
Det er noe av det som er gøy med klokker!

Det er flotte (og nyttige) små saker! Det å lete etter "den du vil ha", selve jakten og drømmen, det er halve moroa!



PH :cool:
 
Hvorfor har ikke jeg sett denne tråden tidligere:eek:

Mine lister har forandret seg mye og er fremdeles mange omrokeringer, men ser vel ca sånn ut:

1. Patek Philippe
2. Audemars Piguet
3. Jaeger-LeCoultre
4. Glashütte Original
5. Vacheron Constantin
6. Breguet
7. A.Lange & Söhne
8. Rolex
9. Omega
10. IWC
 
Audemars Piguet
Audemars Piguet
Audemars Piguet
Audemars Piguet
Rolex
PP
Omega
A Lange m/ etterkommere
VC
JLC
 
1: JLC
2: Patek
2: Audemars Piguet
3: A. Lange
5: Zenith
6: Seiko (Disse fortjener helt klart en høyere plassering historisk sett, men det er vanskelig å prioritere den høyere med dagens modeller)
7: Breguet
8: Glashütte Original
9: Nomos (for å stable noe på beina i dagens mettede marked, og det med stil)
Delt 10.: Rolex, Omega, Alt av Swatch, IWC, Glorifisrte ETA-er og andre gjesp. :p

9-ern er helt klart ufortjent, men synes ellers det er en grei liste. Rolex burde definitivt vært høyere oppe, men mangler i mine øyne både sjel, håndverk og innovasjon utseendemessig. Den får derfor en ufortjent lav plassering "av personlige årsaker", og er neppe obejtkivt "riktig" (men hva er vel det) i likhet med Omega.
 
Topp 10

Vil nok få litt bråk for den her, men har sterke meninger og er åpen for diskusjon;)

1. Ulysse-Nardin
2. Jaeger-LeCoultre
3. Girard-Perregaux
4. A. Lange & Söhne
5. IWC
6. Universal Geneve
7. Vacheron Constantin
8. Blancpain
9. Brequet
10. Panerai
 
"Topp 10 klokkemerker" er utroligt vagt spesifisert, så her har man masse frihet ... jeg skulle ønske jeg hadde sett flere av disse "live"

1. Urwerk (kan ikke noe for det)
2. Harry Winston (jepp, juvelerer, men Opus serien har hatt stor innflytelse på moderne watchmaking og har latt mange
talenter (også på denne listen) bli kjent)
3. Greubel Forsey (hvorfor ikke?)
4. De Bethune
5. ALS
6. AP (kanskje ikke superinnovativt eller horologisk fancy, men jeg liker designet)
7. Patek (tre standard merker i en annen rekkefølge enn standard rekkefølge)
8. Cabestan, og hvor ikke ta meg Vianny Halter i samme slengen, som visstnok skal
ha co-designet Cabestan klokken
9. JLC
10. UN (kun for The Freak, som visstnok hadde en viss betydelse for mekanske klokkers come-back)
11. F.P. Journe, Christophe Claret, MB&F (kanskje mer for MBs rolle i Opus serien enn for MB&F-klokkene), HYT, og lignende
12. Roger Dubuis :) (independent watchmaker, majoritetseid av Richemont :) , som visstnok lager alle deler selv, og stort sett lager grusomt stygge klokker; kommer med på listen kun fordi jeg elsker min Sympathie som jeg har på meg nå)

Har sikkert glemt en masse, men med mer vekt på moderne historie enn eldre historie ...
 
Jeg tenkte å dra inn faktorer som historikk, tradisjoner og betydning. Men så bestemte jeg meg for å kun kjøre på magefølelse og personlig smak da det blir mer om mine følelser.

1. Richard Mille (de er sprø, men heftig innovative!)
2. Patek (kunstverk)
3. Vacheron Constatin (håndtverk + "hemmelige" veldig under radaren)
4. Audemars (design,)
5. A.Lange (håndtverk + begrenset + materievalget er heavy)
6. Rolex (robusthet + design)
7. Seiko (Grand Seiko -mekanisk perfeksjon + innovative)
8. Breitlling (inhouse verket var faktisk svært imponerende!)
9. IWC (noen fantastiske inhouse-verk, synd at de bruker mye ETA. Hadde havnet høyere hvis ikke)
10. Zenith (litt mer stabilitet på modellene savnes. MYE bra med EP-verket, men de bytter image og modeller hele tiden)

Hublot havner på topp 20, men ikke topp 10. Takket være det nye unico inhouse-verket. Er fortsatt overpriset med tanke på de udekorerte ETA verket som sitter i mange av de.

At IWC ligger under Breitling er veldig gråsone. Jeg synes bare at Breitling har gjort mer utav seg enn IWC det siste året med tanke på modellene sine og i tillegg at de bruker mer og mer inhouse, noe som tyder på at de vil fase vekk ETA-verkene. Hvis IWC gjør det samme vil de nok snike seg forbi.

Som sagt, dette er min private magefølelse og den vil nok skille seg litt ut fra "popular opinion"
 
Mitt syn er litt todelt,
Kriteriene jeg ville lagt til grunne ville vært i retning håndverk, innovasjon, tradisjon og hvor unike de er.
Hva som ligger hvor på listen blir vanskelig å avgjøre, men de som må med er:
A. Lange & Sohne
Patek Philippe
Vacheron Constantin
Greubel Forsey
Arnold & Son (Kan lite om disse)
Breguet
Jaeger Le-Coultre
Richard Mille
Glashutte Original
FP Journe
Philip Dofour (Usikker på om dette går som "brand")

Merker som gjør det utmerket med hensyn til markedsandel, produksjon og salg, image og holdbarhet ser jeg til:
Rolex, Panerai, Seiko og ETA.

For meg har ikke de sistnevnte merkene samme "touch" mot selve urmaker-arbeidet som de førstnevnte.
 
Credor! Helt villt hva de lager, noe av de feteste jeg så på Basel i år. Synd de kun er på det Japanske markede.

eichi-big-blended-1920.jpg


Credor på topp for øyeblikket, så får de andre merkene krangle om de andre plassene. Her er noen merker jeg vil ha idag, må vel redigere posten imorgen ;)

LindeWerdelin
Hyt (rett og slett bare morro)
Urban Jürgensen & sønner (elsker timeviseren)
Sinn (bang for bucks)
A. Lange
Patek Philippe
Audemars Piguet
De Bethune
+++
 
Høyst subjektivt:

Rolex man kan si hva man vil, men hvis noen fortjener en krone til logo er det Rolex.
Jaeger-LeCoultre det eneste økomomisk rasjonelle kjøpet man kan gjøre innen horologi?
Seiko Fra SKX007 til Grand Seiko. Seiko fortjener respekt, uansett.
Audemars Piguet Royal Oak er en klassiker, er en klassiker, er en klassiker.
IWC Ikke alt herfra fenger, men du verden når det fenger, så fenger det virkelig!
Glashütte Original Jeg har katalogen liggende på do på jobben, og blar i den hver dag.
Vacheron Constantin Du må gjøre noe riktig når du har overlevd siden 1755.
Zenith El Primero. Bare navnet gir en vann i munnen.
Panerai Alle klokkene ser like ut, og allikevel er det kuult. Respekt.
Omega Når du lager den første klokken som kommer til månen er det alltid plass til deg på listen.

PS!
Patek Philippe og A. Lange & Söhne skal alltid med på en slik liste, men siden det er merker jeg vet jeg aldri kommer til å eie falt de ut herfra. No offense.
 
Min liste er basert kun på de merkene jeg sikler først på når jeg er på tur i utlandet og ramler over en klokkebutikk med et bra utvalg:

Rolex - Historie, design, pålitelighet. Og en god slump marketing som går rett hjem.;) Er vel fanboy rett og slett.
IWC - Design det er umulig å ikke like.
Blancpain - Grails i fleng. FF no-radiation. Nuf said.
JLC - Urmakeri på høyeste nivå til en overkommelig penge for vanlige dødelige.
Panerai - Fordi de ser fete ut der de sitter i ethvert vindu og skriker etter å bli tatt med hjem.
Glashütte original - Igjen urmakeri på høyeste plan.
Tudor - Ikke det mest eksklusive, men det enkle er ofte det beste. Har fått mange utrolig kule modeller i det siste.
Franck Müller - Morsomt design.
Audemars Piguet - Royal Oak :cool:
Patek Philippe - Fascinerende merke. Nautilus er en grail som må realiseres en gang i livet.

Som sagt, dette er 10 på topp klokkene jeg glor ekstra lenge på når jeg er ute på tur. Zenith kommer vel som en god nummer 11.:)
 
Topp 10

MERK: Jeg vurderer bare de store husene, ikke uavhengige urmakere :)

1. JLC - Fordi det er trolig det mest innovative huset per dags dato, slik jeg vurderer det.

2. A. Lange & Söhne - Tysk kvalitet. Mer spennende og wow enn Patek.

3. Patek Philippe - Tradisjon, kvalitet og enkelte modeller som virkelig står frem i mengden.

4. Rolex - Selvforsynt 100% in-house. Verdens beste sportsur. Fantastisk historie, og overraskende episk innovasjon.

5. Breguet - Selve gudfaren i bransjen. Men storhetstiden er over.

6. Blancpain - Verdens eldste urmakerhus, og aldri lekt med tanken om å produsere quartz. Respekt.

7. Girard Perregaux - Særegen stil og kvaliteten er på vei opp. Liten produksjon og trolig undervurdert.

8. Omega - Har en meget rik historie, og har laget noen av de beste verkene, ever.

9. Vacheron Constantin - Verdens nest eldste urmakerhus, med spennende klassikere. Varierende kvalitet på kolleksjonen.

10. Seiko - Har betydd mye for bransjen. Kan lage alt ifra udugelige ur til noen av verdens beste (Credor).


Det er usedvanlig vanskelig å lage en slik liste. Det er altfor mange variabler å vurdere. Er mange fantastiske urmakerhus som ikke er nevnt. Og ja, dette er jo selvsagt min subjektive vurdering :)

Noen vil kanskje la seg overraske over at jeg har plassert Rolex så høyt opp på listen. Vel, det er et problematisk merke på så mange områder. Men nå er det engang slik at Rolex bestreber perfeksjonisme i ALLE ledd. De er unike i det at de benytter 904L stål, og de har funnet en måte å produsere gullet til sine ur, slik at glansen bevares lenger og tåler mer. Det er slike ting som gjør merket unikt og fortjener en høy plassering, IMO.
 
Redigert:
Min liste:
Patek Phillipe
A. Lange & sohne
Audemars Piguet
Jaeger Lecoultre
Vacheron Constatin
Rolex
Omega
Glashutte Orginal
Zenith
IWC
Panerai


Hehe hat svart før, og ser at det har endret seg..
 
Redigert: