Topp 60 på markedsføringskroner i USA 2012

Oi... Her var det noen overraskelser for å si det sånn. Liker at JLC ligger på 59. plass med bare $1.000.000
Og Movado, hva er det:confused: Haha

AP og Girard-Perregaux er ikke med på listen en gang.
AP har, kanskje heller lagt sine egg i kurven med ambassadører?

Og dette er kun i USA, altså kun ca 10% av salget av sveitsiske ur.

Tror ikke Rolex bruker ti ganger så mye world wide, men at det her dreier seg om enorme summer er det liten tvil om. La oss si at et forsiktig anslag gir oss 2mrd kroner - for Rolex alene. Det blir en del pr produsert klokke. Og vi lar oss lure. Ikke bare tror vi på reklamen - noe et salg på om lag 1 million klokker årlig tyder på - vi betaler også gladelig et par tusen kroner ekstra pr kjøpt Rolex for å finansiere den.

Edit: Det er et illustrasjonsfoto av Rolex i artikkelen. Dette må vel være den beste facelift-en Rolex har kommet med de senere årene. Til og med en gammel stabukk som meg må innrømme at blandingen av stål, edelt metall, polerte flater og cyclop kan være flott.

Redigert:
Ok, men dette er kun tall ifra USA. Noen som har tall eller link som gjelder "world wide".

Frode.

Jeg har søkt etter disse tallene, men finner ingen world-wide analyse. Rolex selv er tause som en Sveitsisk bank omkring dette.

US-markedet står for kun 10% av Rolex's totale salg ifølge tall jeg fant på nettet - finner ikke igjen linken, men det virket seriøst.

Hva tror du, @Frode, bruker de fem ganger så mye, sju ganger så mye, ti ganger så mye?
Selv tror jeg at det det er nærmere ti- enn femganger'n.

Redigert av en moderator:
Asia tar unna ca 50% av den totale produksjonen. Målt i verdi/utsalgspris - ikke antall.
Jeg tror, uten å vite noe om dette, at annonseplass generelt er noe rimeligere i Asia sett under ett enn prisene i USA/Europa.

Hva som ikke fremgår av artikkelen er om tallene er brutto eller netto. Jeg finner det i alle fall ikke, og under normale omstendigheter (her til lands ihvertfall) er det bruttopriser som er utgangspunktet for beregningene. Om det er bruttotall som er oppgitt er det ikke usannsynlig at nettokost for markedsføringen ligger på 35K USD eller enda mindre. (Kjøper du 15 helsider i VG får du garantert mer enn 30% rabatt)

Er det ingen her som er flinkere til å google enn det jeg er? Det må da finnes noe mer informasjon om dette der ute. Interessant er det også, synes jeg.

Jeg har søkt etter disse tallene, men finner ingen world-wide analyse. Rolex selv er tause som en Sveitsisk bank omkring dette.

US-markedet står for kun 10% av Rolex's totale salg ifølge tall jeg fant på nettet - finner ikke igjen linken, men det virket seriøst.

Hva tror du, @Frode, bruker de fem ganger så mye, sju ganger så mye, ti ganger så mye?
Selv tror jeg at det det er nærmere ti- enn femganger'n.

@Minuteman

Nei si det du. Jeg har søkt litt på nettet uten hell. Derimot fant jeg ut at:

- Etterspørselen etter luksus klokker i 2011 sank både i USA, Tyskland og Italia. Samtidig steg etterspørselen i både Tibet og Indre Mongolia (dette er ramme alvor) og i flere andre asiatiske land.

- I 2011 var det Rolex (nr. 1) og Omega (nr. 2) som var på toppen av de 15 mest etterspurte luksus klokkene. Da er det vel bare naturlig at det er Rolex og Omega som dominerer "Dagens Klokke" på sonen. Vi nordmenn er altså ikke spesielle i det hele tatt, derimot følger vi trenden i verden. Det rare var at AP ikke ble nevnt blandt de 15 mest etterspurte klokkene :confused:

- I perioden 2009 - 2012 har Rolex vist en klar tendens til synkende etterspørsel på verdensmarkedet, mens Omega har vist en klar økende tendens.

- De 10 mest etterspurte modellene på verdensmarkedet i perioden 2010 - 2012 var Omega seamaster, tett fulgt av Rolex Submariner og Daytona.

Og her er linken til denne morsomme lektyren:

http://ww1.prweb.com/prfiles/2012/03/06/9256305/WWR%202012%20Baselworld%20Print%20Version.pdf

Frode.

Redigert av en moderator:
Det som hadde vært mer spennende var å se markedsføringbudsjettet i prosent av driftsinntektene. Det er vanskelig å få noe ut av en sånn liste bortsett fra wow-faktor om hvor mye penger som blir brukt i markedsføringen. Det hadde vært artig å se hvem som fikk mest igjen for pengen de bruker på markedsføring.