Nyeste ervervelse ble unboxet forrige uke (
http://www.tidssonen.no/forum/utpakking-unboxing-24/le-petit-birthyear-28230/), og det er dermed på tide med en mini-review her.
Klokken det er snakk om, er en Rolex Submariner 5513. Klokken ble i sin tid kjøpt på Bjerke i 1989, og dermed birthyear for min del. Som nevnt ovenfor har den kun hatt én eier før meg, med intakt servicehistorikk. Den er upolert med sylskarpe lugs. Skiven har krakeleringer, og slik jeg har forstått det er "spider dial" en produksjonsfeil. Noen liker det - andre ikke. Personlig synes jeg at det gir en ekstra dimensjon.
Jeg har med tiden hatt noen Rolxer - hovesakelig av nyere årganger. Jeg var derfor spent på hvordan den slankere kasseformen og mer skranglete lenken ville oppleves. Når det gjelder kasseformen, integrerer den bedre mot lenken enn nyere Subs. Lenken er selvsagt ikke av samme kvalitet som den nyeste lenken. Særlig glide lock savnes. Når det er sagt, så oppleves 93150-lenken som mer solid enn først antatt. Jeg er fortsatt en stor tilhenger av keramisk bezel, men noe savn har foreløpig ikke meldt seg.
En annen ting som stikker seg ut i positiv retning, er den tolinjede skiven. Nyere Subs har som kjent fire linjer, og gir et noe mer busy uttrykk. Etter min mening er det noe bedre harmoni i den tolinjede skiven.
Jeg er, som det sikkert fremgår, storfornøyd med nyervervelsen. For mange ser den antagelig ut som hvilken som helst Sub. For meg er det imidlertid mange små detaljer som gir noe ekstra. At den er i så flott stand og birthyear gjør det lille ekstra for meg.