Tråd om kjente/ukjente feil på div klokkemerker.

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Kunne tenkt meg og hatt en tråd om kjente feil og mangler på div klokkemerker,slik at valget av klokke skal bli enda tryggere. Sitter jo en enorm kunnskap her inn på dette feltet.

Eksempler på kjente feil/mangler

# @Salvesen hadde et glimrende innspill på Omega Planet Ocean sine 2500 cal ,der det er kjent at disse har noen problemer. Det siste cal. kalt D skal etter sigende være ok ! Og hvordan man spotter dette visuelt er og se på 1 tallet i datovinduet der cal D har denne utføreelsen av 1-tallet (med haken på toppen) mens de tidligere har et rakt l-tall uten haken på toppen.

# Med Panerai sine 9000 cal. er det forekommet etter kort tid at klokken stopper,eller at gangreserven avtar. Dette er en kjent sak,da produsenten er litt for ivrig med bruk av oljer på verket.

# På enkelte Blancpain FF er det et problem med fjæren som trakterer bezelringens funksjon.

# Til og med enkelte Audemars Piquet ROO serie har noen feil,som f.eks om chronoen går over 24 timet så 'låses' verket og må inn til behandling.

Tar forbehold om feil her,og ønsker flere innspill og oppdateringer:)

Edit: Hadde vært fint og nevne Klokkemerket i overskriften for lettere og finne dette ved søk senere.

Redigert av en moderator:
Fin tråd. :) Vil bare informere om at når det gjelder problemet med bezel fjæra til moderne Blancpain FF så skal visst dette være mest på de "tidlige" modellene. De oppgraderte visst fjæra etter noen år. Har også lest at blancpain bytter fjæra gratis hvis man sender de inn for rep.

Explorer I mangler crownguards... Jaja langt nede i pærecideren her, 365dager siden sist jeg hadde djevelen i blodet. Godt nyttår...

Har hørt om folk som har ødelagt 7s26, da de holdt igjen sekundviseren ved å vri mot klokka. Er dette et problem?

Omega Chronograph Speedmaster/Seamaster/Deville/Constellation urverket 3301(base F.Piguet) slittet med deler som var for svak over tid:

-Screw for hammer-lever banking bridge

-Column wheel operating lever

-Minute counter jumper

-Hammer operating lever

-Rocking bar

Disse ble oppgradert og byttet mellom 2003 og 2008.
Her er en blue-print oppdatert til 2006 der den /Rocking Bar/ var ikke enda erstattet( side 3)
http://www.watchdoctor.biz/Media/Files/Watch Specs/3301.pdf

Iwc

Gammelt nytt for de fleste, men kaliberet i IWCs Portuguese 7 day har et visst rykte på seg for å være notorisk unøyaktig.

Rolex cal 30xx skal ha noen problemer. Jeg er ikke eksakt sikker på detaljer. På cal 31xx skal alt være løst. Dette er også kjent som arbeidshesten. Cal 15xx har også blitt omtalt som Rolex' beste...

:cool:

Rolex cal 30xx skal ha noen problemer. Jeg er ikke eksakt sikker på detaljer. På cal 31xx skal alt være løst. Dette er også kjent som arbeidshesten. Cal 15xx har også blitt omtalt som Rolex' beste...

:cool:

Som nevnet @deBalzac, det er rotorens sin aksling som er hovedproblemet.
Der har vi en andre god innsikt: Rolex Caliber 3135

Men Rolex er sta og "vil ikke" bruke kulelager der.
At det er bare på grunn av den fikk ikke service i 7 år er ikke noen god grunn til meg.
Kanskje dum eksempel men min Certina DS3 har en 2824-2 og fikk aldri service siden 2004…
Den går som f@n og uten nøyaktighets problem som jeg kan notere.
En vakker dag må Rolex gir seg og kommer seg til kulelager: Ferdig med det.

Redigert av en moderator:
Rolex bruker kulelager på 116520 Daytona altså cal 4130.. Så kanskje det ligger i kortene for resten av verkene frem i tid. :D