Det finnes mange flotte klokker med verdenstid, men jeg fant ingen solid og dedikert tråd til temaet. Jeg tar meg dermed friheten til å lage en.
PS: Illustrasjonsbilde fra Wikipedia, ingen restriksjoner for bruk.
JaFarer har relansert sine modeller med verdenstid, og nå synes jeg de har truffet ganske så bra. Verdenstid vist med roterende disk i ytterkant, et godt urverk og i et ganske så kompakt format. I den grønne versjonen Foxe tror jeg til og med jeg liker sekundviseren.
Vis vedlegg 361524
Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39 x 11 x 45 mm.
Urverk: Modifisert Sellita SW330-1 Elaboré.
Vannresistens: 10 ATM.
Reimbredde: 20 mm.
Pris: 1695 EUR, eventuelt 1875 EUR med stållenke.
Noen som er fristet?
Farer EU - Foxe World Timer - 39mm Swiss-Made Automatic Watch
British design. Swiss made. Affordable Automatic watches. World Timer 24 time zone automatic watch with dark green dial. 30-day FREE Global Returns. 60-month Movement Guarantee.eur.farer.com
Spennende at du nevner denne! Jeg ble sittende å lese om den i går. Den har et stilig urverk: hjemmetid på skiven mellom det røde huset og pilen, skifte av lokal tid med knappen, der aktuell by vises klokken 12. Flott kasse, selv om den kanskje har et litt bredt vingespenn.En av mine absolutte favoritter, og den som virkelig fikk fart på klokkeinteressen.
Vis vedlegg 361548
Synes den ligger veldig fint på min arm, ikke for høy, ikke for stor - helt perfekt dimensjon etter min smak. Den ble dessverre solgt for er par år siden, men vurderer å kjøpe en nySpennende at du nevner denne! Jeg ble sittende å lese om den i går. Den har et stilig urverk: hjemmetid på skiven mellom det røde huset og pilen, skifte av lokal tid med knappen, der aktuell by vises klokken 12. Flott kasse, selv om den kanskje har et litt bredt vingespenn.
Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39,9 x 10,9 x 49,4 mm.
Urverk: Egenprodusert DUW 5201, automatisk
Vannresistens: 3 ATM.
Reimbredde: 20 mm.
Hvordan er den på armen?
Har du den fortsatt?
@Jon Henrik: Kan både Nomos og Lange sine versjoner være en slags mellomting?
Jeg definerte ikke ved trådens start hva komplikasjonen verdenstid er, og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde tenkt så langt heller. Om jeg forstår deg rett, så skal man på en klokke med verdenstidfunksjon lese av samtlige soner samtidig. Det høres unektelig fornuftig ut. Gitt denne definisjonen, såbørmå klokker med komplikasjonen ha en roterende skive der enten bynavn eller tallene 1-24 er angitt og roterer en gang per 24 timer? Eller finnes det andre måter å løse det på?
For min del blir Nomos og Lange en mellomting, ettersom tiden er knyttet direkte til andre tidssoner der byer er angitt, og at man ved å trykke en knapp kan raskt kan forflytte seg fra sone til sone og få disse direkte knyttet opp til en by. Nei, men får ikke lest de av samtidig, men man kan raskt forflytte seg mellom de ulike uten å måtte telle seg frem eller tilbake. Altså - en slags mellomting? Eller er jeg på ville veier?
Gitt definisjonen over, så vil vel strengt tatt Mido'en være en GMT, ikke en world timer? Eller er finnes det gode argumenter for at den er en world timer?
Hva kan jeg si? Det er en stor verden der ute. Liker disse svært godt, skulle vært ørlite mindre. Utover det, utrolig flotte!@Chronodiver: Her er jeg ambivalent. Det er veldig mye jeg liker, men fire skiver med informasjon er på grensen til rotete. Denne kan vokse på
@Chronodiver: Her er jeg ambivalent. Det er veldig mye jeg liker, men fire skiver med informasjon er på grensen til rotete. Denne kan vokse på meg.
Her var det mye fint, @Jon Henrik.
Den modellen fra Greubel Forsey er veldig stilig! Den må jeg få lest litt om. Jeg ser 2 x 24-timers skiver på baksiden?
Og så tror jeg det er første gang jeg blir engasjert av en Raymond Weil. Den var skikkelig tøff! Ser ut til å ha både GMT og verdenstid. Med en kassestørrelse på 40,5 x 9,7 mm er den rimelig kompakt også. Litt vanskelig å finne ut noe mer om urverket, RW3230, er det et ETA-basert verk?
Frederique Constant sin tolkning er, ja, klassisk. Skikkelig pen, men jeg likte bedre Raymond Weil her.
Montblanc: med et slikt design liker jeg Christopher Ward sin C1 Worldtimer (evt Worldglow) hakket bedre. Det er noe med den vandrende sektoren som jeg liker.