En venn av meg arvet denne av en gammel onkel.
Jeg kan ikke så mye om disse, men vil tippe den er rundt 60 tallet?
Noen med tanker rundt denne?
På urskiven står det: Girard Perregaux Gyromatic
Og et wristshot, ganske liten sak selv for mine håndledd. Vil tippe rundt 34mm?
Ifølge Brunners "Armbanduhren" ble "Gyromatic" introdusert i 1957. Klokken beskrives som legendarisk fordi verket var forsynt med "Wechselgetriebe mit Rollenfreiläufen". Så vidt jeg forstår må det dreie seg en slags frihjulsoverføring fra fjærhuset, men setter pris om noen kan forklare dette for meg. Klokken på bildet har antakelig et GP 32.19-verk som du kan lese om her. Er det fra 1966 eller senere kan det ha et verk med 36000 halvsvingninger/time. Det vil du lett høre på uret eller se på sekundviseren. I så fall er det et verk som mottok mer enn 70% av alle kronometersertifiseringer i 1967 - og som nok bør gjennomgås av en urmaker for å få ordentlig smøring om det har ligget lenge. Glasset i bakgrunnen ser ut til å inneholde en Islay whisky.
Takk skal du ha!
Har du noen ide om hva det kan være verdt?
Skal se om jeg kan få noen bilder med baksiden av etterhvert for å få noen bilder av urverket.
Glasset i bakgrunnen kan identifiseres som en Jameson irish whiskey, selvom det finnes Islay whiskey i barskapet
Hva man ikke finner på nettet. Her er en brosjyre som forklarer frihjulsfunksjonen.
Verdien skal jeg ikke si noe bastant om, men på nettet finner du Gyromaticer fra 100 USD for de enkleste variantene og opptil 400-500 om det dreier seg et høyfrekvensverk. Kvaliteten på disse urene er vel omtrent som tilsvarende gamle Omega, men samlerverdien vil jeg anta er noe lavere.